کد خبر: ۱۵۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

حذف ارز ترجیحی باعث اتفاقات خوبی در کشور می شود

قادری گفت: یکی از راه‌ها برای تک نرخی کردن ارز این است که ارز ترجیحی را به دو کالای دارو و نان اختصاص دهیم و از کالا‌های دیگر در آمدی که نصیب دولت می‌شود را به شکل یارانه به مردم برگردانیم.
 به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص اینکه آیا سیاست ارز  ترجیحی توانسته قیمت‌ها را کنترل کند؛ اظهار داشت: خیر، در واقع مشکلاتی را به وجود آورده است. هم مصرف کالا‌های یارانه‌ای را افزایش داده و هم در شرایطی که دولت امکان تامین ارز را ندارد، دولت را ناچار کرده است که بخشی از ارز مورد نیازش را از طریق سامانه ETS خریداری کند؛ و به این شکل ارز را با قیمت بالای ۲۰ درصد تهیه کرده و با قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار توزیع کرده است.

وی افزود: این می‌تواند نقدینگی را بالا ببرد. چون به اصطلاح دولت از بانک مرکزی این مبلغ را می‌گیرید و نقدینگی را بالا می‌برد که منجر به تورم می‌شود.

قادری در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه مجلس برای معیشت مردم پس از حذف ارز ۴۲۰۰ بیان کرد: در شرایطی هستیم که الان با دو انتخاب مواجهیم. انتخاب اول این است که همین مسیر گذشته را ادامه دهیم، که اشاره کردم کل درآمد‌های نفتی را باید به ارز ترجیحی اختصاص دهیم، که در این صورت باز هم چند میلیارد دلار کم می‌آوریم و باید از بازار آزاد خریداری کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز ارزی باشیم. راه دیگر این است که ارز ترجیحی را به دو کالای دارو و نان اختصاص دهیم و از کالا‌های دیگر در آمدی نصیب دولت می‌شود که بخشی از آن را به شکل یارانه یا کمک به مردم برگردانیم که فشار روی قشر کم درآمد وارد نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد: اگر ارز ترجیحی حذف شود، اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد. چون به هر حال این افزایش قمیت کالا‌ها که ناشی از ارز ترجیحی بود، به خودی خود کاهش قیمت کالا و کاهش صادرات مجدد را به همراه دارد و این می‌تواند به تخصیص منابع در قالب استاندارد و صحیح کمک کند. البته نگرانی‌هایی در رابطه با افزایش ناشی از حذف ارز ترجیحی وجود دارد که آن هم اگر یک مقدار دولت کنترل و مراقبت بکند، مشکل حادی را به وجود نخواهد آورد.


انتهای پیام/ف

منبع: دانشجو
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، ارز
نظرات بینندگان