کد خبر: ۱۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس:

پیشرفت صنعت نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین در راه‌اندازی ایجاد و توسعه طرح‌های تولیدی است

رضایی‌کوچی در رابطه با اهمیت صنایع تک در حوزه‌های زیست محیطی ، افزود: پیشرفت صنعت ما نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین در راه‌اندازی ایجاد و توسعه طرح‌های تولیدی است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمود رضایی‌کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز که امروز 15 اسفندماه برگزار شد، نقش تولیدکنندگان و شهروندان را در راستای حفاظت از محیط‌زیست واجد اهمیت دانست و در این زمینه مطرح کرد: هر بنگاه اقتصادی که بتواند بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی تعریف شده به محیط زیست  توجه داشته باشد قطعا به دلیل استاندارد بودن محصولات تولیدی درآمد اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات باید کیفیت مد نظر باشد، افزود: انتظار می‌رود واحد‌های تولیدی بر اساس شاخص‌های تعیین شده زیست محیطی نیز محصولات دارای کیفیت را تولید و نیاز مصرفی را تامین کنند.

رضایی‌کوچی مسئولیت اجتماعی تولیدکنندگان را بسیار حائز اهمیت دانست و در این زمینه اظهار کرد: منافع جمعی بر منافع فردی اولویت دارد که در این راستا لازم است تا صنایع آلاینده در تولید محصولات خود نیز به نحوی آلودگی و تخریب محیط زیست را کنترل کنند.

معاون استاندار فارس  با اشاره به نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست، افزود: این مهم بایستی هم از طرف سازمان محیط‌زیست و صمت و سایر دستگاه‌های اجرایی و هم از طرف عموم مردم مورد توجه جدی قرار بگیرد تا بخشی از مشکلات با یک رویکرد مثبت زیست‌محیطی مرتفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تاکید بر اینکه صنایع برتر در حوزه محیط‌زیست باید به عنوان صنایع الگو به سایر واحدهای تولیدی معرفی شوند، گفت: این موضوع باید با تبلیغات مناسب و برنامه فرهنگی ساختارمند به صورت فراگیر در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، مدیریت شود.

رضایی‌کوچی در رابطه با اهمیت صنایع  تک در حوزه‌های زیست محیطی ، افزود: پیشرفت صنعت ما نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین در راه‌اندازی ایجاد و توسعه طرح‌های تولیدی است.
 
رضایی‌کوچی خاطرنشان کرد: برخی از صنایع آلاینده بایستی کنترل و یا اینکه انتقال داده شوند تا سلامت شهروندان تهدید نشود که اگر این مهم نیز کنترل نشود آثار آن ممکن است به صورت ریشه‌ای به محیط‌زیست آسیب برساند.

انتظار است در فرآیند تولید به معیارها و شاخص‌های تعیین شده و استانداردهای زیست محیطی توجه شود

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز با بیان اینکه رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در فرآیند تولید پاک بسیار اهمیت دارد گفت: نگرش و تعهدات زیست محیطی و فرهنگ‌سازی در رابطه با موضوعات مختلف همواره مورد دغدغه جدی تمام شهروندان و قطعاً تولید کنندگان قرار دارد.

وی افزود: انتظار است در فرآیند تولید به معیارها و شاخص‌های تعیین شده و استانداردهای زیست محیطی توجه شود.

ایزدی با بیان اینکه تمامی واحدهای صنعتی موظف به انطباق مراحل مختلف تولید خود با شرایط لازم زیست محیطی هستند، اظهار داشت: واحدهای تولیدی در صنعت و معدن موظف هستند که در یک بازه زمانی مشخص به صورت مستمر در پایش لحظه‌ای، بهداشتی، ایمنی و سایر شاخص‌های تعریف شده زیست‌محیطی نیز آلایندگی خود را کاهش دهند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: این مهم در واحدهای تولیدی به ویژه در آن‌هایی که در جوار شهرها و سکونتگاه‌های روستایی قرار دارند بسیار حائز اهمیت است.

فرآیند توسعه پایدار نیازمند رعایت ملاحظات زیست محیطی است

حمید ظهرابی، رئیس سازمان محیط زیست استان فارس هم در آیین تجلیل از صنایع برتر در حوزه محیط‌زیست، فرآیند توسعه پایدار را نیازمند رعایت ملاحظات زیست محیطی دانست و در این باره مطرح کرد: مفهوم توسعه پایدار در بخش صنعت و کشاورزی بایستی با محیط زیست پیوند ناگسستنی و عمیقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردها و اقدامات توسعه‌ای ما در صنعت تعریف شود، افزود: بخش کشاورزی در مصرف ۹۰ درصد منابع آبی و اشتغالزایی ۲۰ درصد جامعه و ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی نیز نقش دارد که با این روند اگر ما بتوانیم صنعت را به عنوان یک پناهگاه در توسعه پایدار تعریف کنیم، تاثیرات بسیار مفیدی در محیط زیست ما خواهد داشت.

رئیس سازمان محیط زیست استان فارس صنعت و گردشگری را دو موضوع مهم و اساسی در توسعه پایدار معرفی کرد و در این باره گفت: تولید باید همراه با مسئولیت اجتماعی باشد که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سلامت شهروندان بایستی با نگاهی ویژه به این موضوع توجه شود که انتظار است صنعت در این رابطه ایفای نقش موثری داشته باشد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از ۴ واحد تولیدی صنعتی پالایشگاه گاز پارسیان، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت سیمان سفید نی‌ریز و شرکت کربنات سدیم کاوه به عنوان صنعت سبز منتخب پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در سطح ملی نیز تجلیل و قدردانی شد.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان