کد خبر: ۱۵۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
شیرازه گزارش می دهد:

تنها قطب درمانی جانبازان اعصاب و روان فارس در انتظار تحقق وعده ها/ بیمارستان جنت شیراز در حد «جنت» باشد

«بیمارستان اعصاب و روان جنت شیراز» قطب و تنها مرکز درمانی جانبازان اعصاب و روان در استان فارس بوده که به حدود پنج هزار نفر خدمات رسانی می کند اما سالیان سال است که در دولتهای مختلف مقامات ارشد کشوری، استان و شهرستانی در رده ها و مناصب گوناگون و به مناسبت های متعدد به این مرکز سر میزنند و وعده های دل خوش کننده می دهند اما آیا وقت آن نرسیده که با عزمی جزم تر، اراده ای قوی تر و وعده هایی قابل اجراتر برای حل مشکلات این بزرگ مردان و نام آوران گمنام نظیر تکمیل ساختمان نیمه کاره و یک دستگاه آمبولانس گام برداشته و مرحمی شوند بر کهنه زخم هایی که یادگار روزهای استقامت و ایستادگی این انسان‌های بزرگ است؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امروز چهارم شعبان سالروز میلاد بزرگ مردی است از سلاله امامت و ولایت، سرو قامتی که تک تک اعضای بدن را تقدیم کرد تا اسلام و امامت و حقانیت پابرجا بماند میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) کسی که تا آخرین نفس جنگید تا به دنیا و به نسل های بعد از خود بفهماند که در برابر ظلم و ستم نباید سر خم فرو کرد و شاید همین ویژگی های ایشان است که باعث شده امروز را در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز جانباز ثبت کنند.

کسانی که شاید در سال فقط همین یک روز از آنها گفته و نوشته می شود، مردان مردی که جنگیدند تا آزادی و آزادگی اسیر دست ظلم نگردد؛ سروقامتان قد خمیده ای که نه تنها جسم، بلکه روح و روان و تمام وجود خود را در میدان های نبرد به یادگار گذاشتند و آمدند.

آری امروز روز جانباز است و میخواهیم در این نوشتار هر چند کوتاه، روایتی متفاوت از جانبازان بیان کنیم، قصه پر غصه نام آوران گمنامی که سالهاست در بی نام و نشانی به سر می برند؛ آنان که گاه حتی تحمل شرایط سختشان برای خانواده نیز دردناک و غیر ممکن است.

 هر ساله در چنین روزی مسئولان و رسانه ها به سراغ عده محدودی از جانبازان می روند تا روایت روزهای جنگ و چگونگی مقاومتشان را در میدان نبرد بشنود و انعکاس دهند، اما در این روز ما بر آن شدیم تا حکایت های تلخشان را از روزهای پس از میدان کارزار بشنویم، روایتهایی که از سالها جنگیدن با درد و رنج و سختی و مشکلات حکایت دارد.

ماجرای چگونگی مقاومت در برابر بی مهری های جامعه و مشقت هایی که هر لحظه و هر ساعت تحملش بسی سخت تر از روزهای جنگیدن است.

این گزارش روایت انسان هایی است که شاید فراموش شده اند، جانبازان اعصاب و روان که تاکنون گوشی برای شنیدن حرف هایشان وجود نداشته و اکنون تنها چیزی که می خواهند «گوش های شنوایی است برای شنیدن». شنیدن و ترتیب اثر دادن، نه گوش دادن و گذر کردن.

با یکی از این جانبازان اعصاب و روان که هر چند مدت یکبار مجبور است چند صباحی روزگار را در تنها بیمارستان اعصاب و روان جانبازان فارس یعنی بیمارستان جنت شیراز سپری کند، هم صحبت شدیم.

کسی که با جان و و دل و تک تک سلول های بدنش تراژدی تلخ جانبازان اعصاب و روان را لمس کرده و اکنون از مسئولان تنها یک تقاضا دارد، آن هم دیده و شنیده شدن مشکلات این قشر است.

او می گوید: شاید کمتر کسی بداند در این شهر بزرگ، درست گوشه ای خلوت از باغی وسیع، آسایشگاهی بنا شده که سالیان سال میزبان غم و درد و دلتنگی های جانبازانی است که به دور از هیاهوی شهر بیش از 30 سال ناخواسته دور هم جمع شده اند، این افراد حتی از خانواده های خود دور هستند و مدت های زیادی نتواسته اند به دلایل مختلف خانواده خود را ببینند.

یکی از افرادی که به طور مستقیم با بیمارستان جنت شیراز ارتباط دارد، در گفتگو با خبرنگار شیرازه، از انبوه مشکلات و سختی های این افراد سخن گفت. وی معتقد است اگر چه هر سال مسئولین برای عیادت از جانبازان به خانه های آنان سرکشی می کنند، اما این عزیزان از لحاظ روحی نیاز توجه بیشتر دارند.

به گفته یکی از این جانبازان، «تا زمانی که می توانستیم حرکت کنیم و حالمان خوب بود، به ما توجه می شد، اما اینجا که هستیم زمان سرد می گذرد، کسی حتی نمی گوید حال ما چطور است و احوال ما را نمی پرسد.»

بر اساس آمارهای موجود استان فارس حدود 5 هزار جانباز اعصاب و روان دارد که برخی از آنها به ناچار سالهاست که در بیمارستان جنت واقع در پارک جنت شیراز زندگی را سپری میکنند و به واسطه شرایط حاد عصبی حتی از سوی خانواده به صورت موقت به این مرکز آورده می شوند. به نظر می رسد در چنین روزی به جای روایت از روزهای جنگ باید از حال روز امروزشان سخن گفت و چاره ای اندیشید.

تا کنون مسئولان زیادی آمده اند، اوضاع را دیده و بررسی کرده اند، وعده هایی غیر قابل اجرا داده اند و رفته اند بی آنکه حتی ذره ای تغییر در شرایط بیمارستان و بیماران آن ایجاد گردد.

قریب به 3 سال است که ساختمانی برای افزایش ظرفیت بیمارستان جنت شیراز پیش بینی شده تا بخشی از بیماران به این مکان انتقال یابند اما علی رغم وعده های داده شده هنوز همچنان نیمه کاره رها شده و در حد سازه فلزی مانده است؛ حتی در آخرین بازدید استاندار فارس مقرر گردید یک دستگاه آمبولانس به این مجموعه اختصاص یابد اما این قول نیز در حد حرف باقی مانده است.

وضعیت این بیمارستان و ساکنان دائمی آن  که به جبر روزگار سالیان سال در آن عمر می گذرانند، به گونه ای شده که تمام درآمد آن از تخت هایی است که بیمه پول آن را پرداخت می کند.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت بیمارستانهای ده گانه اعصاب و روان، عنوان کرد: از زمانی که این مراکز به بخش خصوصی و شرکت متد واگذار شده نحوه رسیدگی ها، پرداختها و برخی مطالبات با مشکل مواجه شده، به گونه ای که ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی  در نطق خود در صحن مجلس به این موضوع واکنش نشان داد و خطاب به قاضی زاده هاشمی، خواستار تعیین تکلیف بیمارستانهای ده گانه اعصاب و روان جانبازان شد.

تنها قطب درمانی جانبازان اعصاب و روان فارس در انتظار تحقق وعده ها

عزیزی در جلسه علنی روز سه‌شنبه 20 مهر 1400 مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: متاسفانه از دوران قبل مدیریت این بنیاد ۱۰ بیمارستان اعصاب و روان وابسته به این بنیاد و جانبازانی که توجه به نیاز ویژه دارند به شرکتی تحت عنوان متد واگذار شده‌اند که این اقدام ناپسندی است و باعث شده بخشی از این جانبازان دچار مشکلاتی شوند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: واگذاری اماکن آموزشی و ورزشی بنیاد شهید به موسسه ایثار از دیگر اقداماتی است که نه تنها نتوانسته مشکلی از جانبازان حل کند بلکه یک انحصاری نیز در این حوزه ایجاد کرده است.

وی از  قاضی زاده هاشمی خواست تا هرچه سریع تر نسبت به حل مشکلات بیمارستان‌های اعصاب و روان جانبازان و اماکن واگذار شده به موسسه مذکور اقدام کند و جانبازان را از این نگرانی خارج کنند.

این سخنان عزیزی در مجلس درست یک هفته بعد از بازدید وی با حضور استاندار جدید فارس از بیمارستان جنت شیراز بود.

بازدیدی که به عقیده بسیاری از مسئولان معنادار بود چرا که محمدهادی ایمانیه که دوشنبه دوازدهم مهرماه ۱۴۰۰ در آیینی رسمی با حضور وزیر کشور به عنوان استاندار فارس معرفی شد، روز بعد در حالی که روزی تعطیل (سالروز وفات پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)) بود، نخستین برنامه کاری خود را گره‌گشایی از مسائل و مشکلات این مجموعه قرار داد.

محمدی پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس در این خصوص گفت:‌ استاندار فارس در این جلسه به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری دستور داد که کارگروه خاصی برای پیگیری این مسائل و گره‌گشایی از مشکلات جامعه ایثارگری در هفته آتی تشکیل شود

وی ادامه داد: بنا بر دستور استاندار فارس، در قالب این کارگروه همه دستگاه های مسئول باید برای حل مشکلات جامعه ایثارگری بیایند پای کار و دانشگاه علوم پزشکی،‌ بنیاد شهید و دستگاه‌هایی که متولی بهداشت و درمان و تامین دارو و تجهیزات هستند وظایف ذاتی خود را دنبال کند.

به گفته این مقام مسئول، اختصاص باغی تفریحی و فرهنگی به جامعه ایثارگری از دیگر پیشنهادهای مطرح در این جلسه بود که قرار شد پیگیری‌های لازم در استانداری فارس و شهرداری شیراز در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس همچنین با اشاره به فرسوده بودن آمبولانس بیمارستان جانبازان روان جنت شیراز اظهار کرد:‌ ایمانیه استاندار فارس قول مساعد داد که یک دستگاه آمبولانس استاندارد و مجهز به این بیمارستان اختصاص یابد که نویدبخش ارائه خدمات مطلوب‌تر به جامعه ایثارگری خواهد بود.


مشکلات میهمانان دائم و موقت مرکز اعصاب و روان جنت شیراز

پیش از این بازدید، مدیر داخلی بیمارستان اعصاب و روان جنت شیراز در بازدید اول مهرماه اهالی رسانه به آنها گفته بود: در حال حاضر ۴۴ جانباز اعصاب و روان بستری در گروه های مختلف سنی بصورت دائم در این مرکز بستری هستند و تعدادی دیگر نیز به صورت موقت به این محل منتقل می‌شوند.

محمدحسین همتی افزود: در این بیمارستان جانبازان پنج تا ۷۰ درصد اعصاب و روان سالیان سال بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد علوم پزشکی، این مرکز درمانی تنها مجوز ۵۰ تخت دارد که مخصوص خدمات به بیماران اعصاب و روان جنگ تحمیلی است و خدمات به صورت رایگان ارائه می شود،گفت: این بیمارستان از سال ۹۵ تحت نظر شرکت خصوصی اقماری بنیاد شهید قرار گرفته است.

همتی ادامه داد: یکی از مشکلات این بیمارستان نبود رادیولوژِی، آزمایشگاه و آمبولانس مناسب بیماران اعصاب و روان است و همچنین نبود سازه مناسب از دیگر مشکلات این بیمارستان است.

سخن آخر:

اگر چه سالیان سال است که در دولتهای مختلف مقامات ارشد کشوری، استان و شهرستانی در رده ها و مناصب گوناگون و به مناسبت های متعدد به خانواده های شهدا و جانبازان و بیمارستانهای اعصاب و روان سر میزنند و وعده هایی دل خوش کننده می دهند اما آیا وقت آن نرسیده که باعزمی جزم تر، اراده ای قوی تر و وعده هایی قابل اجراتر برای حل مشکلات این بزرگ مردان و نام آواران گمنام گام برداشته و مرحمی شوند بر کهنه زخم هایی که یادگار روزهای استقامت و ایستادگی این انسانهای بزرگ است؟

انتهای پیام/س





برچسب ها: جانباز ، جنت ، شیراز
نظرات بینندگان