کد خبر: ۱۵۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

دومین پروژه بزرگ خط انتقال کلید خورد

نماینده شیراز و زرقان از انعقاد تفاهم نامه پروژه بزرگ انتقال فرآورده های نفتی به استان فارس تحت عنوان(خط لوله راهبردی پارس) خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ابراهیم عزیزی رئیس فراکسیون جنوب کشور مجلس  گفت: تلاش نمایندگان برای محقق شدن این پروژه بزرگ پس از پروژه خط انتقال آب دریا، سرانجام به بار نشست.

وی افزود: همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسین (ع)، با حضور اوجی و خاندوزی وزرای نفت و اقتصاد و دارایی، قرارداد پروژه بزرگ خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان فارس میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بانک تجارت به امضا رسید.

عزیزی  با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد فرآورده‌های نفتی به وسیله تانکر‌ها از طریق جاده‌ها به استان فارس منقل می‌شوند، بیان داشت: با ایجاد این خط لوله ظرفیت فرآورده‌های نفتی به ۲۵۰میلیون لیتر خواهد رسید ضمن اینکه کاهش مخاطرات جاده‌ای از مزایای این پروژه بزرگ خواهد بود.

رئیس فراکسیون جنوب کشور مجلس در خصوص زمان بندی انجام این پروژه نیز گفت: این پروژه از محل منابع داخلی و اعتبارات بانکی در سال ۱۴۰۱ آغاز و ظرف ۴ سال به بهره برداری خواهد رسید.

عزیزی گفت: در این پروژه شاهد احداث ۴۰۰ کیلومتر خط لوله از مهرآران هرمزگان به شیراز خواهیم بود که در طول مسیر دو تلمبه خانه، یک پایانه ویک انبار نفت جدید در فسا احداث و در نهایت توسعه انبار نفت شیراز رقم خواهد خورد.

نماینده شیراز و زرقان در خصوص اهداف این پروژه بزرگ نیز گفت: تامین کسری و توزیع سوخت مورد نیاز استان فارس، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و افزایش سهم انتقال فرآورده از طریق خط لوله از جمله اهداف این پروژه است.

عزیزی تصریح کرد: کاهش تردد جاده ای، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های عملیاتی اعم از جاده‌ای و خط لوله و کاهش مخاطرات جاده‌ای و جنبه‌های زیست محیطی از دیگر اهداف مهم این پروژه خواهد بود.

به گفته عزیزی این پروژه موجب افزایش حجم ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در فارس با رعایت ملاحظات پدافند غیر عامل نیز می‌شود.

این نماینده مردم اظهار کرد: پس از پروژه بزرگ خط انتقال آب دریا به استان فارس که تیرماه امسال اجرایی شد، پروژه خط انتقال فرآورده‌های نفتی دومین پروژه بزرگی بود که در مجلس یازدهم دنبال کردیم.

بنابه گفته نماینده شیراز و زرقان در مجلس، ما از همان ابتدای مجلس یازدهم با پیگیری‌های مستمر و نامه نگاری‌های متعدد، این دو پروژه حیاتی را مد نظر داشتیم که به لطف خدا و تلاش جدی، بالاخره در سال ۱۴۰۰هر دو به نتیجه رسید.

عزیزی گفت: همیشه اعتقاد داشته ام برای توسعه استان فارس باید به سراغ پروژه‌های بزرگ، محرک و اثرگذار رفت، پروژه‌هایی که تا سال‌های متمادی نیاز استان را به منابع پایدار تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان