کد خبر: ۱۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۰

دستغیب خواستار جداسازی مفاهیم دینی از تکنولوژی شد!

ایسنا: نایب رییس کمیسیون فرهنگی گفت: مدیریت فرهنگی تقابل دین و تکنولوژی، باید در جهتی باشد تا تکنولوژی به ابزاری برای القای روحی و معنوی تفکرات جریان‌های خاص جغرافیایی و سیاسی در قالب مفاهیم مذهبی و یا ترویج خرافه گرایی تبدیل نشود.

دکتر «سیداحمدرضا دستغیب»، نماینده مردم شیراز در خانه ملت در جمع خبرنگاران و در تشریح تهدید‌ها و فرصت‌ها در هم نوایی دین و تکنولوژی گفت: استفاده از تکنولوژی همیشه با فرصت و تهدید‌های متفاوتی رو به‌رو بوده اما حوزه تقابلی که تکنولوژی با مفاهیم و یا باور‌های مذهبی پیدا می‌کند در کشور‌های دارای ماهیت دینی بسیار مهم و قابل توجه است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح مباحث و ابزارهای تکنولوژیکی برای استفاده از ابعاد مفید آن‌ها در جهت ترویج باورهای مذهبی در جامعه، افزود: مسأله مهم و حائز اهمیت نحوه استفاده و مدیریت صحیح ابزارهای تکنولوژی در جامعه است به نحوی که این بهره گیری نباید باعث و یا زمینه ساز تغییر ماهیت افکار، باور‌ها و عناصر مذهبی و دینی جامعه شود.

دستغیب مدیریت صحیح ابزارهای تکنولوژیکی را تنها راه مقابله با تغییر ماهیت باورهای مذهبی در جریان استفاده جوامع دینی از این ابزار‌ها دانست و گفت: مدیریت فرهنگی تقابل دین و تکنولوژی، باید در جهتی باشد تا تکنولوژی به ابزاری برای القای روحی و معنوی تفکرات جریان‌های خاص جغرافیایی و سیاسی در قالب مفاهیم مذهبی و یا ترویج خرافه گرایی تبدیل نشود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم جداسازی کامل برخی مفاهیم مذهبی از حوزه تکنولوژی و ممانعت از تداخل آن‌ها با هم تصریح کرد: ورود برخی مسائل از قبیل عبادات فردی و یا برخی باور‌ها و تفکرات مذهبی به عرصه تکنولوژی اثرات نامطلوبی بر این باور‌ها باقی می‌گذارد و در مواردی نیز زمینه سو استفاده از باور‌های مذهبی جامعه به دست افراد سود جو نیز مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: تطبیق و باور امکان استفاده از تکنولوژی در تمامی عرصه‌های مذهبی غفلت بزرگی است که باید به جد از آن پرهیز کرد چرا که این بی‌توجهی و حذف مرز بندی‌های ضروری میان دین و تکنولوژی، جامعه و باور‌های مذهبی مردم را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند.

این نماینده مجلس بر لزوم توجه به خطر انحراف و سو استفاده افراد سودجو درصورت عدم حفظ مرزهای ضروری میان مفاهیم دینی و ابزارهای تکنولوژی تاکید کرد و افزود: عدم مدیریت صحیحی مرزهای دین و ابزارهای تکنولوژیکی و چراغ سبز به تمامی عناصر تکنولوژی برای ورود به تمامی حوزه‌های دین باعث ایجاد معضلاتی می‌شود که اعتماد عمومی مردم را سلب می‌کند، افکار عمومی را با مجموعه‌ای از ابهامات بدون پاسخ مواجه می‌سازد و نسل جوان را نسبت به اصل مذهب و دین بدبین و ناامید می‌سازد.

دکتردستغیب همچنین با بیان اینکه نگاه نظام جامع رسانه‌ها در حل تعارضات عرصه دین و تکنولوژی موثر است، بر لزوم نگاه مجلس به ضرورت مدیریت فرهنگی معضلات استفاده از رسانه‌های سایبری تأکید کرد و گفت: معضلات و چالش‌هایی که در اثر مدیریت ناصحیح فرهنگی در عرصه تقابلات دین و تکنولوژی به وجود می‌آید قابل تفکیک از چالش‌های عرصه رسانه‌های سایبر نیست و رسیدگی به آن‌ها نیز باید در همین حیطه انجام شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به نگاه نظام جامع رسانه‌ها به مسائل و چالش‌های عرصه رسانه‌های سایبر تاکید کرد: رسیدگی به چالش‌های رسانه‌های سایبری و مدیریت صحیح ان‌ها مسائل مختلفی از قبیل تعارضات احتمالی عرصه دین و تکنولوژی را نیز تا حد زیادی مرتفع خواهد ساخت.

وی افزود: بخش مهمی از رویکردهای مذهبی که در جریان استفاده از ابزارهای تکنولوژی دچار چالش می‌شوند از طریق استفتا از مراجع و مراقبت‌های سلبی قابل حل است و بخش دیگر نیز باید با مدیریت فرهنگی، آموزش صحیح جامعه و همکاری رسانه‌ها برای تشریح و انتشار باور‌های صحیح و به روز در عرصه دین و تکنولوژی صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری جامعیت نظام جامع رسانه‌ها در ارتباط با پوشش مسائل و چالش‌های روز رسانه‌ها خاطر نشان کرد: نظام جامع رسانه‌ها در بر گیرنده ضرورت نگاه مدیریتی و آموزشی برای حل تعارضات و چالش‌های ابزارهای تکنولوژی به خصوص فضای مجازی و رسانه‌های سایبر با باور‌های مذهبی و دینی است

نظرات بینندگان