کد خبر: ۱۵۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
گفتگو با رئیس مرکز پژوهش های آستان شاهچراغ(ع):

کتابخانه ای به قدمت تاریخ/ صد هزار جلد کتاب و اسناد در مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) وجود دارد

بیابان نورد گفت: در رویکرد تحولی به دنبال این هستیم که منابع موجودمان هم غنی تر و هم به روزتر گردد در همین راستا از مهر ماه تا کنون تلاش بر این شده تا کتابهای جدیدتر به این مجموعه اضافه شود به گونه ای که قریب به 100 هزار جلد کتاب، رکورد و سند در حال حاضر در مرکز موجود دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، علیرضا بیابان نورد رئیس مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، در گفتگو با خبرنگار شیرازه به بررسی تاریخچه تاسیس کتابخانه شاه‌چراغ یا کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در شیراز پرداخت و گفت: این کتابخانه در سال 744ق به‌دست ملکه تاشی‌خاتون همزمان با ساخت آرامگاه برای شاه‌چراغ احداث شد، یعنی جز قدیمی ترین کتابخانه های کشور است و  از همان سال 744 هجری قمری  تا کنون محبین اهل بیت آثار قابل توجهی را در حوزه کتاب به این مرکز اهدا کرده اند.

وی بایبان اینکه این کتابخانه  سال‌ها متروکه ماند و دستخوش حوادث گردید، اظهار کرد: افتتاح رسمی  و به شکل نظم و نسخ پیدا کرده ی این کتابخانه به سال ۱۳۴۳ش همزمان با میلاد حضرت رضا(ع) بر میگردد که یک تعداد مجموعه کتب خطی و چاپی به این مرکز اضافه میشود.

بیابان نورد با اشاره به اینکه قبلا کتابخانه در حجره های صحن قرار داشته است، افزود:  اما پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۸ش ساختمانی با مساحت 4 هزار و 200 متر مربع و امکانات جدید در ضلع جنوبی حرم به عنوان کتابخانه ساخته میشود؛ در سال 1396 عنوان آن از کتابخانه، به مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه تخصصی حرم مطهر تغییر پیدا میکند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه این مجموعه دو قرائت خانه بزرگ دارد که یکی متعلق به آقایان و دیگری مختص بانوان می باشد و هر کدام 300 متر وسعت دارد، گفت: یعنی در واقع مرکز مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر 4 بخش دارد که یک بخش آن کتابخانه است که در آن حدود 90 هزار جلد کتاب فارسی، 3 هزار جلد کتاب انگلیسی،قریب به 3 هزار و 312 نسخه کتاب خطی نفیس و 3هزار و 285 نسخه کتاب سنگی و سربی وجود دارد.

 وی ادامه داد: در رویکرد تحولی ما به دنبال این هستیم که منابع موجودمان هم غنی تر و هم به روزتر گردد در همین راستا از مهر ماه تا کنون تلاش بر این شده تا کتابهای به روزتری به این مجموعه اضافه شود به گونه ای که قریب به 100 هزار جلد کتاب، رکورد و سند در حال حاضر در مرکز موجود می باشد.      

این مدرس دانشگاه در ادامه عنوان کرد: در رویکرد تحولی شروع به تاسیس کتابخانه های تخصصی مختلف کردیم که در این راستا 5 کتابخانه با عناوین کتابخانه اهل بیت (ع)، قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی ادبیات فارسی  و کتابخانه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی مد نظر است.

 بیابان نورد از افتتاح کتابخانه تخصصی دیجیتال در آذر ماه گذشته خبر داد و گفت: این کتابخانه تقریبا به بیشتر کتابخانه های دنیا متصل است و محققین میتوانند از آن استفاده کنند.
کتابخانه ای به قدمت تاریخ/ صد هزار جلد کتاب و اسناد در مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) وجد دارد
به گفته رئیس مرکز پژوهش های اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) این کتابخانه دو بخش عمومی و تخصصی دارد که یکی متعلق به عموم مردم و دیگری فرزانگان، متخصصین و....می باشد.

وی به وجود 12 هزار کتاب کودک و نوجوان در این بخش اشاره کرد و افزود: هم کودکان و نوجوانان و هم محققینی که در این زمینه فعالیت دارند می توانند به کتب دسترسی داشته باشند.
بیابانورد در خصوص شرایط استفاده از کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه برای عموم آزاد است اما قرائت خانه به دلیل نیاز به  سکوت و آرامش حداقل مدرک تحصیلی دیپلم می باشد و همه نوع کتاب در آن موجود است.

  بخش دوم مرکز پژوهش ها موزه است که وی به آن نیز اشاره کرد و افزود:این موزه در  30 آذر 1344 هجری شمسی تاسیس شده و حدود یک هزار متر زیر بنا دارد، در صحن واقع شده و  نزدیک به 12 هزار شیء ارزشمند از حدود 4 هزار سال پیش تا کنون در این مکان قرار دارد. ما  در حال حاضر در تلاشیم برای ایجاد یک ساختمان جدید و گسترش موزه چون اشیاء بسیاری داریم که به خاطر فضای اندک موزه نتوانستیم آنها را به نمایش بگذاریم.

رئیس مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، با  تاکید بر اینکه خود این موزه در استان فارس بی نظیر است،اظهار کرد:اشیائی که در موزه قرار دارند مربوط به ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام می باشند و به مناسبت های مختلف در این مکان نمایشگاه هایی برگزار می گردد.
کتابخانه ای به قدمت تاریخ/ صد هزار جلد کتاب و اسناد در مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) وجد دارد
به گفته بیابان نورد بخش سوم کتابخانه مرکز اسناد است  که تازه راه اندازی شده و در آن  اسناد تاریخی متعلق به شهر شیراز، نقش شیراز در انقلاب، نقش حرم در انقلاب و حرم در گذر تاریخ در این مکان نگهداری میشوند.

این مدرس دانشگاه شیراز اظهار کرد: تصمیم داریم قسمت کتابخانه دیجیتال را تقویت کنیم که  هر کسی راحت و بدون مراجعه به کتابخانه سرچ کنند که اگر سند یا کتابی مورد نیازشان است دریافت کنند.

وی ادامه داد:چهارمین قسمت کتابخانه، همین مرکز پژوهش های اسلامی است که فعالیت های گسترد ه ای را آغاز کرده، همچنین این مرکز تاریخ شفاهی را از افراد قدیمی، خدام حرم و...تهیه کرده و به صورت سند منتشر می کند.

این پژوهشگر و محقق اظهار کرد: یکی از فعالیتهای عمده ای که تاریخ شفاهی میخواهد انجام دهد شناسایی مدفونین حرم است که از سالیان بسیار دور در این مکان دفن شده اند و در تلاش هستیم اسامی آنها را منتشر کنیم.

برگزاری برخی همایش های مرتبط با سومین حرم اهل بیت از دیگر رویکردهای این مجموعه است که بیابانورد اشاره ای به آن کرد و افزود: تا کنون دو همایش برگزار شده و سومین مورد نیز به مناسبت بزرگداشت احمد ابن موسی با عنوان امین ولایت در سوم خرداد ماه 1401 برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، در پایان به مجموعه نشست های جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: این سلسله نشستها که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری انجام میشود تا کنون چندین مورد برگزار شده است.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان