کد خبر: ۱۵۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

رونمایی از نخستین خودرو برقی ایرانی در شیراز

نخستین خودرو برقی ایرانی به نام «اکسیژن» در شیراز رونمایی شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، سیامک حجت مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب در آیین رونمایی این خودروی ایرانی گفت: با یک تیم چهار نفره پس از سه سال تلاش، نخستین خودروی ملی برقی را ساخته و نام آن را اکسیژن گذاشتیم.

وی افزود: این خودرو از سامانه کاملا هوشمند برخوردار و دانش طراحی و ساخت آن کاملا بومی‌است.

این کارآفرین با بیان اینکه ابعاد این خودرو ۲ و نیم در یک و نیم متر است ادامه داد: این خودرو با داشتن همه استاندارد‌های طراحی و ساخت روز جهان به عنوان ارزان‌ترین خودروی دو نفره جهان است که در آینده به ۴ نفره افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب گفت: از هیچ نوع سوختی به عنوان روان کننده استفاده نشده است و با مصرف ۱۵ کیلوات ساعت انرژی در هر بارشارژ، حداقل ۲۲۰ کیلومتر را می‌پیماید.

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از خودروی برقی با بیان اینکه خرداد ۱۴۰۰ در همین کارخانه جلسه‌ای برگزار شد در آنجا اصرار داشتیم که مجموعه آی تی ام سی باید به اصل خودش بازگشت کند، اظهارداشت: در آن زمان تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که امروز اجرایی شده و نشان‌دهنده عزم و اراده خودروسازی جنوب است‌

وی با بیان اینکه امروز به برکت پشتیبانی که انجام شده این حرکت ارزشمند شروع شده است، افزود: استان فارس و شیراز ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعتی و حوزه‌های پیشران و محرک کشور دارد، باید از همه این ظرفیت‌ها برای توسعه استان و کشور استفاده شود.

عزیزی با بیان اینکه حجم اعتبارات دولت و منابعی که برای توسعه نیاز است، با هم تناسب ندارد، بیان کرد: باید بخش خصوصی و امکان حضور آنها فراهم شود چراکه حمایت از بخش خصوصی می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف کمک کند.

وی با بیان اینکه ۳۵ میلیارد اعتبار برای خط انتقال آب نیاز است که جز با ورود بخش خصوصی تامین آن ممکن نیست، تصریح کرد:
توسعه صنعت ریلی در استان فارس یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که برای تحقق آن و رسیدن به قله‌های صنعتی باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مورد توجه و حمایت باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه این نگاه ما را به اهداف می رساند، گفت: رویکرد دولتی و تکیه به منابع دولتی یعنی درجا زدن و عقبگرد؛ استان فارس در آی تی فرصت و ظرفیتی دارد که باید از آن به خوبی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه آی تی ام سی باید به روزهای پر اوج خود برگردد، گفت: حمایت همه جانبه نمایندگان از بخش خصوصی قطعی است تا این مسیر ادامه پیدا کند.

عزیزی افزود: از خرداد ۱۴۰۱ مجموعه شروع به کار کند تا پایان سال آینده به برکت حمایت و پشتیبانی هزار دستگاه خودرو برقی تولید شود و این میزان نیز در سال ۱۴۰۲ به تولید ۵ هزار دستگاه خودرو برسد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس در جمع مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس و همچنین مدیران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به اهمیت و ضرورت توجه به صنعت خودروسازی با بکارگیری از ظرفیت نخبگان و سرمایه‌گذاران تاکید کرد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدیران باید تحول‌آفرین باشند و از افرادی که توان تولید دارند نیز حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه بایستی به نخبگان توجه داشته باشیم، افزود: در صنعت خودرو از نخبگان استفاده کنیم؛ چراکه شیراز علاوه بر اینکه شهر سلامت، پزشکی، عرفه، شعرا و گردشگری نیز باید شهر الکترونیک باشد.

 نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زمان به ویژه برای تولید کنندگان بسیار مهم است، گفت: مجلس به تولیدکنندگان نه در شعار بلکه در عمل توجه دارد و ارائه بیش از هزار طرح به هیأت رئیسه مجلس یازدهم گویای همین نکته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه مجلس جلوتر از دولت حرکت می‌کند، اظهار داشت: طرح تسهیل در فضای کسب و کار که بایستی تمامی مجوزهای به صورت الکترونیکی و در حداقل زمان صادر شود و اگر وزارتخانه یا دستگاهی به موقع پاسخ نداد جریمه بسیار سنگینی خواهند شد‌.

پاکفطرت با اشاره به طرح شفافیت نمایندگان نمایندگان مجلس مبنی بر در معرض دید قرار دادن میزان حقوق دریافتی با همگان، گفت: با تصویب این طرح در روزهای پایانی سال مجلس شفافیت را از خود شروع کرده است که با این اقدام از همه انتظار است در راستای پیشگیری از فساد به کمک دستگاه قضایی بیاید.

وی گفت: طرح تعالی نظام خانواده و همچنین طرح هماهنگی و حمایت از بخش خصوصی دیگر طرح‌های ارائه شدن توسط مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم است.

شهردار اسبق شیراز و نماینده مردم در خانه ملت خطاب به شهردار شیراز مبنی بر خرید خودروهای الکترونیکی، بیان داشت: اتومبیل تولید شده می‌تواند ویژه زائران سومین حرم اهل بیت (ع) مورد استفاده قرار بگیرد و شهرداری می‌تواند آن را خریداری کند که هم تبلیغ است و موجب خیر و برکت خواهد شد.

 وی با تاکید بر اینکه ما در ایران صنعت خودروسازی نداریم و تنها مونتاژ خودرو داریم، افزود: کشور ژاپن خودروسازی را اصلا دیگر انجام نمی‌‌دهد و طرح را می‌دهد و دیگر کشورها آن را اجرا و تولید می‌کنند.

پاکفطرت در رابطه با اهمیت بکارگیری ظرفیت بخش خصوصیو دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در زمینه صنعت خودروسازی ظرفیت بسیار خوبی در شهر شیراز و دانشگاه‌های آن و همچنین جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد تا بتوانیم خودرو را به تولید برسانیم که در این رابطه دنیا به این سمت و سو رفته است و شاید در آینده‌ای نه چندان دور دیگر خودرو‌های دیزلی در شهرها دیگر حضور نداشته باشند.

شایان ذکر است تولید خودرو برقی با مشارکت شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) و شرکت خودرو سازان جنوب (KSJ) و در قالب تأسیس شرکت آی تک موتور شیراز (ITMS) در محل سایت کارخانجات مخابراتی ایران و همچنین مرکز تحقیق و توسعه خودروهای برقی با مشارکت کارخانجات مخابراتی ایران، شرکت خودرو سازان جنوب و دانشگاه صنعتی شیراز در محل سایت کارخانجات مخابراتی ایران افتتاح گردید. کارخانجات مخابراتی ایران به عنوان بزرگترین شرکت دانش بنیان تولیدی کشور و شرکت خودروسازان جنوب با بیش از ۲۵ سال سابقه درخشان در صنعت خودرو و در راستای اهداف دولت محترم در خصوص اجرای دستورالعمل تولید خودروهای جدید الکترونیکی و پیشرفته و گسترش آن در کشور، توانستند برای نخستین بار در کشور، خودروهای هوشمند الکتریکی اکسیژن با پلتفرم ملی را با صرف ۲۰ هزار ساعت کار، طراحی و تولید نمایند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان