تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

کشف درمان کرونا از طریق سلول های پوست انسان

محققان توانستند با استفاده از ماده‌ای در سلول‌های پوست که می‌تواند عفونت را مسدود کند، یک درمان جدید بالقوه برای کروناویروس کشف کنند
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، چندسالی است که کرونا ویروس جدید یا COVID-19 در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و باعث مرگ و میر خیل عظیمی از جمعیت بشر بر روی زمین شده است.

دانشمندان، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و... طی این سال ها تلاش کردند تا درمانی برای حل این مشکل فراگیر پیدا کنند و تولید "واکسن" توانست که راه امیدی برای درمان گشود اما تنها راه قطعی درمان نبود.

حالا امکان دارد که در تمام این مدت، درمان کرونا روی پوست ما نشسته باشد! محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai توانستند با استفاده از ماده‌ای در سلول‌های پوست که می‌تواند عفونت را مسدود کند، یک درمان جدید بالقوه برای کروناویروس کشف کنند.

دانشمندان در ادامه می گویند که درمان جدید در وهله اول تنها به دلیل یک ماده بیولوژیکی بوجود آمده توسط سلول های پوست انسان بازسازی شده امکان پذیر است.

این ماده قبلاً توانایی جلوگیری از تولید مثل SARS-CoV-2 را نشان داده و حتی به محافظت از سلول‌های ریه انسان که قبلاً آلوده شده، کمک کرده است.

این کار هنوز در مراحل اولیه خود است، اما این یافته ها دری را برای درمان جدید COVID-19 در آینده ای نه چندان دور باز می کند.

احمد جی ابراهیم، استادیار موسسه قلب اسمیت در Cedars-Sinai، می گوید: "ما از اینکه متوجه شدیم این درمان بالقوه مسیر جدیدی را برای تکثیر ویروسی می بندد و همچنین از سلول های عفونی محافظت می کند شگفت زده شدیم."

در حالی که معدود درمان‌های موجود کنونی برای کووید-19 بر جلوگیری از تکثیر کروناویروس تمرکز دارند، به نظر می‌رسد این درمان جدید قادر به مهار تکثیر و همچنین محافظت و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است. با توجه به اینکه "کووید طولانی مدت" چقدر گسترده شده است، این اثر سودمند دوگانه می تواند یک موهبت درمانی بزرگ در مسابقه پایان دادن به همه گیری ویروس باشد.

از ترمیم بافت تا جلوگیری از کووید
پژوهشگران مطالعه این درمان جدید را از طریق سلول های پوستی به نام "فیبروبلاست های پوستی" توسعه دادند.
دانشمندان به طور خاص این سلول ها را برای ایجاد وزیکول های خارج سلولی درمانی  (نانوذراتی که ارتباطات بین سلول ها و بافت ها را تسهیل می کنند) مهندسی کردند.
این خودروهای الکتریکی که می توانند بافت آسیب دیده را ترمیم کنند، توسط محققانASTEX  نامگذاری شده اند.
قبلا تحقیقات پیش از همه‌گیری، شواهد قابل‌توجهی را جمع‌آوری کرد که نشان می‌داد ASTEX می‌تواند بافت‌های آسیب‌دیده قلب، بافت‌های ریه و عضلات را در میان گروهی از موش‌های آزمایشگاهی ترمیم کند.
هنگامی که COVID-19 در سال 2020 در صحنه جهانی ظاهر شد، تیم تحقیقاتی تلاش های خود را به سمت تعیین اینکه آیا ASTEX می تواند به عنوان درمانی در برابر ویروس SARS-CoV-2 عمل کند، تغییر داد.
دانشمندان UCLA به تکمیل دور بعدی تحقیقات کمک کردند و با آزمایش ASTEX روی سلول‌های اپیتلیال ریه انسان که سلول‌های پوشاننده مجرای ریوی هستند کار خود را آغاز کردند.
 لازم به ذکر است که SARS-CoV-2 اغلب این سلول ها را هدف قرار می دهد زیرا ویروس به ریه ها حمله می کند.
این آزمایش نشان داد که ASTEX در واقع سلول‌ها را از شروع یک فرآیند التهابی که ممکن است منجر به مرگ سلولی شود، متوقف می‌کند. علاوه بر این، سلول های در معرض ASTEX پروتئین خاص کمتری ایجاد کردند که کووید از آن برای آلوده کردن سلول های سالم استفاده می کند.

استکس چه تفاوتی با سایر داروهای COVID دارد؟
درمان استکس با روش های قبلی مبارزه با عفونت COVID-19 متفاوت است. رمدسیویر، دارویی که در حال حاضر به درمان موارد COVID-19 کمک می کند، مصرف کنید.

برخلاف استکس، رمدسیویر تولید ACE را کند نمی کند و در عوض، این دارو مانع از چسبیدن ویروس کرونا به پروتئین دیگری به نام ACE2 می شود بنابراین، استکس یک راه کاملاً جدید را نشان می دهد که توسط آن پزشکان می توانند عفونت های COVID-19 را مسدود کنند.

دکتر احمد جی ابراهیم پس از این تحقیقات توضیح داد که «ویروس‌ها دستگاه خود را برای ورود به سلول‌ها ندارند بنابراین از پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. ما معتقدیم هدف قرار دادن پروتئین های ACE تنها راهی است که SARS-CoV-2 به سلول ها نفوذ می کند لذا اطلاعات ژنتیکی آنها را ربوده و خود را در بدن تکثیر می کند.

ادواردو ماربان، پژوهشگر ارشد این مطالعه در نتیجه گیری پس از آزمایش گفت: «این درمان بیولوژیکی بالقوه ضد کووید-19 از سلول‌های آلوده محافظت کرده و همچنین از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند و این کاری است که رمدسیویر انجام نمی‌دهد ».

انتهای پیام/ح