کد خبر: ۱۵۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
در گفتگو با شیرازه مطرح شد:

ارائه راهکارهایی ساده و بی‌هزینه برای پیشگیری از سرقت منزل/ اطلاعات سفرتان را محرمانه نگه‌دارید

رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس برای داشتن خانه‌ای امن به منظور پیشگیری از وقوع سرقت به رعایت چند توصیه و ارائه راهکارهای بی هزینه پرداخت و گفت: اطلاعات سفرتان را محرمانه نگهدارید و با دوستان و آشنایان در حضور افراد غریبه در خصوص سفرتان صحبت نکنید. توجه به این نکته که همیشه در اطراف ما افراد سودجو و فرصت طلبی حضور دارند که می‌توانند به راحتی از صحبت‌های نه چندان مهم شما سوء استفاده کنند تا حد زیادی می‌تواند موثر واقع شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مطمئناً همه ما در زندگی به این فکر کرده‌ایم چه راهکار و روشی برای پیشگیری از سرقت منزل داشته باشیم تا ضمن عدم هزینه زیاد با خیالی راحت منزلمان را ترک و لحظات خوشی را بیرون از منزل سپری کنیم.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که برای داشتن خانه‌ای امن به منظور پیشگیری از وقوع سرقت باید کمی وقت گذاشت و اطلاعات و آگاهی خود را در این خصوص افزایش داد .

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور افزایش آگاهی شهروندان در راستای به کار گیری راهکارهای ساده و بی هزینه برای پیشگیری از سرقت منزل گفتگویی با مهدی بغمایی رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس انجام داده است.

وی در ابتدا عنوان کرد :سعی کنید تا حد الامکان از خالی گذاشتن منزل اجتناب کنید مگر در موارد ضروری که در این حالت نیز چنانچه قرار است چند روز منزلتان خالی بماند حتماً از همسایه‌های قابل اعتماد،  اقوام و دوستان بخواهید در منزلتان بمانند یا ‌گاهی به آنجا سرکشی نمایند.

یغمایی با بیان اینکه یکی از مکان‌هایی که سارقان برای ورود به منزل مد نظر دارند کانال کولر، نورگیر و پاسیو است، افزود: در این خصوص توصیه می‌شود کلیه منافذ ورودی را با نصب نرده‌های آهنی مقاوم ایمن کرده و بر روی درب‌ها و پنجره‌های آهنی نیز با نصب حفاظ، آنها را ایمن کنید.

رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس شکستن توپی قفل درب ورودی به منظور ورود به منزل را کاری سهل و آسان برای سارقان دانست و تصریح کرد: لذا قفل درب ورودی باید به گونه‌ای نصب شود که توپی قفل هم سطح درب باشد و چنانچه این امکان میسر نبود حتماً با نصب لوله‌ای بر روی توپی به نحوی که امکان شکستن آن از سارقان گرفته شود اقدام نمائید.همچنین توصیه می شود در صورتی که به منزل جدید نقل مکان نموده‌اید در اولین فرصت نسبت به تعویض قفل‌های اصلی اقدام کنید.

وی با اشاره به اینکه هنگام ترک منزل اطمینان حاصل نمائید کلیه درب‌ها و پنچره‌ها به خصوص درب پارکینگ، انباری و تراس قفل باشد، ادامه داد: روشن گذاشتن یک لامپ کم‌مصرف تایمردار که در طول روز روشن و خاموش شود و یا یک رادیوی کوچک در منزل توهم حضور شما را افزایش می‌دهد تا سارقان از خالی بودن منزل اطمینان حاصل نکنند و در این صورت مطمئنا ریسک این کار را نیز نخواهند کرد. همچنین روشنایی خارج از منزلتان را به منظور کنترل ترددهای مشکوک تامین کنید. با این کار در صورت پرسه‌زنی افراد مشکوک حتی همسایه‌ها نیز قادر خواهند بود ضمن شناسایی این افراد، موضوع را به شما اطلاع دهند.

ارائه راهکارهایی ساده و بی‌هزینه برای پیشگیری از سرقت منزل/ اطلاعات سفرتان را محرمانه نگهدارید
یغمایی توصیه کرد: هیچ‌گاه کلیدهای درب ورودی آپارتمان را در خارج از منزل مثلاً درون جاکفشی، زیر گلدان، زیر پادری و یا ... پنهان نکنید در صورت لزوم می‌توانید آن را به یکی از همسایه‌هایی که اطمینان دارید بسپارید و در صورت نیاز به خدمه، نظافت‌چی، پرستار کودک، تعمیرکار وسایل منزل و ... دقت نمائید از افراد مورد وثوق و مطمئن که توسط مراکز خدماتی مجاز اعزام می‌شوند استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگر درب منزلتان دارای کنترل از راه دور است در زمان خروج حتماً تا بسته شدن کامل آن منتظر بمانید و قبل از آن از ترک محل جداً اجتناب کنید، اظهار کرد: از نگهداری اموال و اشیاء قیمتی خود در منزل جداً پرهیز کنید و در صورت ترک منزل برای چندین روز حتماً آن را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارید؛اگر درب ورودی منزلتان فاقد چشمی است برای جلوگیری از غافلگیر شدن و رویت افراد پشت درب حتماً از چشمی مناسب استفاده کنید؛ هنگام خروج از منزل حواستان را جمع کنید و با یک کنترل ساده خودروهای پارک شده که دارای چند نفر سرنشین بوده و یا افراد مشکوک که در حال پرسه‌زنی در اطراف هستند را شناسایی و از وقوع یک سرقت پیشگیری کنید و در صورت مواجهه با این مورد می‌توانید مشخصات افراد و یا پلاک خودرو را به پلیس اطلاع دهید.

رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس تاکید کرد:اطلاعات سفرتان را محرمانه نگهدارید و با دوستان و آشنایان در حضور افراد غریبه در خصوص سفرتان صحبت نکنید. توجه به این نکته که همیشه در اطراف ما افراد سودجو و فرصت طلبی حضور دارند که می‌توانند به راحتی از صحبت‌های نه چندان مهم شما سوء استفاده کنند تا حد زیادی می‌تواند موثر واقع شود.

یغمایی با بیان اینکه در صورتیکه منزل ویلایی دارید حیاط آن را ایمن کنید، گفت: وجود قسمت‌های تاریک حیاط می‌تواند به عنوان پناهگاه سارقان مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا باید ابتدا معابر ورودی منزل را کاملاً از نظر روشنایی تامین و در معرض دید قرار دهید، هرس کردن درختان و درختچه‌ها و پوشش گیاهی اطراف حیاط نیز فراموش نشود و نکته قابل تامل اینکه همیشه از تجهیزات امنیتی استاندارد و مناسب استفاده کنید. همچنین استفاده از قفل‌های ضدبرش و ضداسید نیز توصیه می‌شود.

وی توصیه کرد: فهرست دقیقی از لوازم قیمتی منزل همراه با ذکر نوع و شماره سریال آن تهیه و در مکان مناسبی نگهداری کنید این کار به شما کمک خواهد کرد تا در صورت بروز سرقت بعد از کشف، شناسایی و تحویل لوازم به شما به سهولت صورت گیرد. در خصوص وسایل فاقد شماره سریال نیز می‌توانید از آنها عکس‌های با کیفیت و قابل شناسایی تهیه کنید تا در مواقع لزوم مورد بهره برداری قرار گیرد.

یغمایی در پایان تصریح کرد: البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد که کمی هزینه در بر دارد مانند استفاده از گاوصندوق به شرط قرار گرفتن در محل مناسب، استفاده از درب‌های ضدسرقت و مستحکم، نصب دزدگیر و آژیر و یا استفاده از انواع بیمه به منظور جبران خسارات وارده که می تواند سفری امن و با خیال آسوده را برای شما به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان