کد خبر: ۱۵۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
در گفتگو با شیرازه مطرح شد:

شناسایی استعدادها و ویژگی های فردی دانش آموزان مهم ترین هدف هدایت تحصیلی

رحیمی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه شناسایی استعدادها و ویژگی های فردی دانش آموزان سراسر کشور تاثیر به سزایی در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی آن ها خواهد داشت، اظهار کرد: همچنین هدایت متوازن و متناسب دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی ایده آل آن ها، موجب برقراری عدالت آموزشی و تقسیم جهت دار منابع و امکانات تحصیلی بر اساس سیاست های توسعه ای کشور می شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی دانش آموزان تعیین رشته در دوره متوسطه است. زیرا این نوع عملکرد می‌تواند آینده شغلی و درآمدی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از دانش آموزان پایه نهم هرساله برای انتخاب رشته دچار سردرگمی و استرس می‌شوند و از آنجایی که انتخاب هر کدام از این رشته‌ها می‌تواند در آینده دانش آموزان تغییراتی ایجاد کند باید بسیار دقت داشته باشند. به همین خاطر در مدارس بخشی به نام مشاوره تحصیلی در نظر گرفته شده تا هم دانش آموزان و هم والدین به کمک این افراد انتخاب بهتر و درست تری را انجام دهند.

از آنجا که در بازه زمانی انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم قرار داریم و بسیاری از خانواده به تنهایی قادر به اتنخاب مسیر درست برای سرنوشت فرزندان خود نیستند اهمیت و ضرورت هدایت تحصیلی دو چندان میشود.ما نیز به منظور بررسی این ضرورت گفتگویی با طیبه رحیمی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان فارس انجام داده ایم.

وی در ابتدا به بیان اهداف سیستم آموزشی در استفاده از مشاوره تحصیلی پرداخت و گفت: انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول،  یکی از مهم ترین اهداف نظام جدید آموزشی است که بر اساس علاقه مندی ها و توانایی های دانش آموزان و همچنین شرایط محیط و اجتماع انجام می پذیرد. بهره گیری از مشاوره تحصیلی ، توصیه ها و راهنمائی  مشاور مدرسه می تواند تاثیر به سزایی در انجام هر چه بهتر فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم متوسطه داشته باشد.

رحیمی در ادامه افزود:ایجاد تعادلی پایدار میان توزیع برنامه های آموزشی و اهداف تحصیلی دانش آموزان یکی دیگر از مهم ترین اهداف انجام انتخاب رشته می باشد. در این حالت و با اختصاصی شدن آموزش ها، گامی بلند جهت بهینه سازی روند ادامه تحصیل دانش آموزان برداشته می شود.

این کارشناس و مشاور با بیان اینکه شناسایی استعدادها و ویژگی های فردی دانش آموزان سراسر کشور تاثیر به سزایی در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی آن ها خواهد داشت، اظهار کرد: همچنین هدایت متوازن و متناسب دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی ایده آل آن ها، موجب برقراری عدالت آموزشی و تقسیم جهت دار منابع و امکانات تحصیلی بر اساس سیاست های توسعه ای کشور می شود.

وی در ادامه به ضرورت این روند اشاره کرد و گفت: هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آن ها و به تناسب امکانات و نیازهای جامعه را تحت عنوان هدایت تحصیلی یاد می کنند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان فارس همچنین اظهار کرد:این رویه چند سالی است که به منظور هدفمند نمودن انتخاب رشته اجرا می گردد و از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. چرا که تاثیر هدایت بر آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان را نمی توان انکار نمود. به همین جهت، توصیه می شود که دانش آموزان با داشتن شناخت کافی از خود و رشته های تحصیلی مختلف، نسبت به انجام این روند اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: برای اینکه دانش آموز بتواند با مشورت با فرد متخصص در زمینه تحصیلی بر طبق علاقه و توانایی فردی رشته ای متناسب با شخصیت خود و نیاز جامعه انتخاب کند، ضرورت دارد هدایت تحصیلی انجام گردد.

به گفته رحیمی هدایت تحصیلی روندی است که طی آن با ارایه خدمات مشاوره ای به دانش آموز کمک می شود تا استعداد، توانایی، علایق و ویژگی های شخصیتی خود، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه و… را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب نماید. لذا هدایت تحصیلی، مسیر تحصیلی و شغلی آینده دانش ‌آموزان را رقم می‌زند و از این حیث بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

رحیمی در پاسخ به این سوال که سوالات آزمون هدایت تحصیلی بر چه مبنا و اساسی تنظیم و طراحی میشود؟ عنوان کرد: این سوالات براساس آزمون تیپ های شخصیتی مایرز و استعداد شغلی جان هالند که اعتبار و روایی شده و هر شخصیتی با رشته متناسب با خود نشان می دهد و نیمرخ شخصیتی و شغلی فرد را نشان می دهد.

این کارشناس مشاور تحصیلی در خصوص چگونگی انتخاب رشته دانش آموزان تجدیدی گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزانی که حدنصاب نمره را در رشته های مورد علاقه شأن نیاورده‌اند در تابستان در آزمون تعیین رشته مجدد شرکت می کنند و با آوردن حدنصاب لازم به رشته دلخواه خود هدایت می شوند

وی توصیه کرد که والدین دانش آموزان باید حتماً با مشاور تحصیلی مدرسه و یا مشاور تحصیلی مرکز مشاوره اداره تماس بگیرند و از آنها در این مورد راهنمایی بخواهند و لازم به ذکر است که تمام مدارس دوره متوسطه اول، مشاور تحصیلی دارند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به اینکه در انجام صحیح هدایت تحصیلی دو معیار مهم در نظر گرفته می شود، گفت: اول فرم شماره ۶ بررسی روانشناسی و آزمون های مشاوره ای؛ این بررسی ها مجموعا 65 امتیاز را برای دانش آموز در بر خواهد داشت و شامل نمون برگ هایی است که از طریق سایت همگام هدایت تحصیلی پایه نهم  به نشانی hamgam.medu.ir در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و آن ها می بایست نسبت به پر کردن مجازی نمون برگ های مذکور اقدام نمایند. بنابراین متقاضیان جهت دریافت این فرم نیازی به مراجعه حضوری به مدارس نخواهند داشت.

رحیمی در ادامه به دومین معیار هدایت تحصیلی نیز گذری زد و اظهار کرد: معیار دیگر انجام آزمون های مشاوره ای ( رغبت و استعداد و ارزش گذاری و توانایی) ۳۰ امتیاز را شامل می شود؛ ورود به هر یک از شاخه ها و رشته های تحصیلی نیازمند کسب حداقل نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره برگه خرداد ماه) مربوط به آن رشته می باشد. به عبارت دیگر، در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) برای رشته ها، سایر عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی دانش آموز در تنظیم نمونه برگ هدایت تحصیلی بی اثر خواهد بود.

وی ذکر این نکته را نیز ضروری دانست که نمرات دانش آموزان در دوره اول متوسطه با لحاظ ضرایب دروس در شاخه ها و رشته های مختلف، مجموعا 35 امتیاز دارد که متناسب با معیارهای ذکر شده، دانش آموزان مورد امتیازبندی قرار می گیرند.جمعا ۶۵ درصد امتیاز مشاوره ای و ۳۵ درصد نمرات دانش آموز و در کل ۱۰۰ درصدامتیاز هدایت تحصیلی را در بر می گیرد.

این مشاورتحصیلی در انتها عنوان کرد: دانش‌ آموزانی که حدنصاب نمره را در یکی از شاخه ‌ها، زمینه ‌ها و رشته ‌های تحصیلی در خرداد ماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با تکمیل نمونه برگه درخواست تعیین رشته مجدد نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته در شهریور ماه (‌هم‌زمان با امتحانات دانش‌ آموزان تجدیدی‌) اقدام کنند. تاکید می‌شود که حد نصاب لازم برای ورود به هر رشته، بر اساس نمرات پایانی سه ساله دوره اول متوسطه در درس یا دروس مربوطه محاسبه می‌شود. در صورت کسب حدنصاب نمره، ورود دانش آموز به مدارس غیردولتی بلامانع بوده و در مدارس دولتی نیز در صورت وجود ظرفیت، امکان پذیر است.

 انتهای پیام/س



نظرات بینندگان