کد خبر: ۱۵۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
حسینیه «شیرازه»:

حضرت علي اكبر(ع) الگویی کامل برای جوانان/ جوان ها قلب تپنده کشور هستند

روز جوان، روزی است که به پاسداشت این گروه از جامعه نامگذاری شده است، بخشی از جامعه که قلب تپنده کشور را تشکیل می‌دهند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، روز جوان، روزی است که به پاسداشت این گروه از جامعه نامگذاری شده است، بخشی از جامعه که قلب تپنده کشور را تشکیل می‌دهند جوان ها هستند که قبل از رسیدن به روز جوان باید حضرت علی‌اکبر (ع) را شناخت؛ حضرت علی‌اکبر(ع) در کربلا حدود بیست ‌و پنج سال سن داشت. برخی راویان سن ایشان را هجده سال و بیست سال هم گفته‌اند.

از جمله شخصیت‌های برجسته و ممتاز خاندان عصمت و طهارت(ع)، حضرت علی اکبر(ع) فرزند برومند امام حسین(ع) است. امامزاده‌ والای مقامی که در منابع روایی و حدیثی بیشترین شباهت ظاهری و اخلاقی با پیامبر اکرم(ص) برای وی ذکر شده است.

حضرت علی اکبر(ع) بدون شک یکی از برترین جوانان در طول تاریخ بشریت بوده و هست؛ کسی که شباهتش به پیامبر زبانزد عام و خاص بوده و سند آن روایتی است که فرمود: ان اشبه الناس خَلقا، خُلقا و منطقا برسول الله.

درباره شخصیت علی‌اکبر علیه‌السلام گفته شد که وی جوانی خوش‌چهره، زیبا، خوش‌زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود.

یکی از مهمترین افتخارات زندگی حضرت علی اکبر(ع) پرورش یافتن در مکتب توحید بود، اهتمام خاص امام حسین(ع) در پرورش فرزند خود به اصول و معیارهای تربیتی و قرآنی، از جناب علی اکبر(ع) شخصیتی متأدب به آداب اسلامی و متخلق به اخلاق الهی ساخته بود، اهتمام و توجه ممتاز امام حسین(ع) به موضوعات آموزشی و پرورشی فرزندان به گونه‌ای بود که نقل شده است، وقتی عبد الرحمان سلمی به حضرت علی اکبر(ع) سوره حمد را  آموخت و آن حضرت آن سوره را در مقابل پدر قرائت کرد، امام حسین(ع) جایزه ویژه و بسیار چشمگیر به معلمش عطا کرد.

قاطعیت و شجاعت

یک فاکتور دیگر سبک زندگی حضرت علی اکبر(ع) مسأله قاطعیت، رادمردی و شجاعت است،  وی چون شیر مردی نترس به قلب دشمن یورش می برد و از انبوه دشمن حتی اندک ترس و واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد، مهارت و شجاعت حضرت در مواجه با دشمن به گونه‌ای بود که کسی یارای مقابله رو در رو را با وی نداشت؛ کما اینکه در منابع نقل شده است برای به شهادت رساندنش یک حرامی با کمین کردن او را به درجه رفیع شهادت می‌رساند. 

ایثار، مهرورزی و انسان دوستی

یکی از ابعاد وجودی سبک زندگی حضرت علی اکبر(ع) شاخص ایثار، مهروزی، و انسان دوستی است، البته درک و فهم عمق این شاخص کار ساده‌ای نیست، چرا که ایثار و نوع دوستی حضرت علی اکبر(ع) دارای ابعاد و مختصات گسترده‌ای است،

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره روز جوان

ان‌شاءالله خدا به حقّ علی‌اکبر (علیه‌السلام) شما جوانها را حفظ کند، برای اسلام نگه دارد و ثابت‌قدمتان بدارد. جوانها توجّه داشته باشند: صراط مستقیم را میتوانند بشناسند، میتوانند دل ببندند، میتوانند منعطف و متشکّل به شکل صراط مستقیم بشوند؛ اما، نگه‌داری آن سخت است، باید نگه دارید.
 به قول مرحوم امیری فیروزکوهی که گفت:
شباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل
کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است
بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری‌شان؛ پیر که شدند هیچ. این جوانی‌ها را سعی کنید نگه دارید. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید این حالت را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.

جوانی....

جوانی، آغاز شکفتن است. جوانی، میلاد دوباره انسان است. انسان در جوانی، بار تکلیف الهی را به تازگی بر دوش گرفته است. خداوند، بسیاری از نعمت هایش را در جوانی به انسان ارزانی می‌دارد. جوانی، موهبتی از جانب خداوند است.


انتهای پیام/ف


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، جوان
نظرات بینندگان