کد خبر: ۱۵۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
به مناسبت جشن تولد یک‌سالگی:

یک مشت قبیله؛ یک مشت کتاب‌خوان

اواخر سال ۱۳۹۹ بود که با چند ایده‌ی معمولی، ولی جذاب کم‌کم «قبیله کتابخوان ها» عضوگیری کرد و تکثیر شد؛ قبیله‌، قبیله‌ها شد و الان چهل‌تا قبیله‌ی کتاب‌خوان، مجمع متحد کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را در استان فارس تشکیل داده‌اند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، روزهای پایانی سال ۹۹ بود که اولین قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ تشکیل شد. با چند ایده‌ی معمولی، ولی جذاب! کم‌کم قبیله عضوگیری کرد و تکثیر شد؛ قبیله‌، قبیله‌ها شد و الان چهل‌تا قبیله‌ی کتاب‌خوان، مجمع متحد کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را در استان فارس تشکیل داده‌اند.

قبیله‌ی نوجوانان، کودکان، خانوادگی، دانشجویی، محلی و... که هر کدام قصه‌ای دارند و روایتی!

با نظام‌مند شدن فعالیت قبایل، کتاب‌خانه‌ی نُقلی و جذابی هم راه افتاده که امروز دو هزار "کتابِ خوردنی" دارد.

سرهنگ پاسدار محمد جعفر دوست‌دار، معاون اجتماعی سپاه استان که یکی از اعضای حلقه‌ی اولیه قبیله‌ی کتاب‌‌خوان‌ها محسوب می‌شود، تغییر و اصلاح سبک زندگی را یکی از مهم‌ترین کارکردهای کتاب‌خوانی می‌داند و معتقد است باید برای زیست اجتماعی مطلوب، کتاب محبوب جامعه باشد و در صدر نیازمندی‌های سبد خانوار!

یک مشت قبیله؛ یک مشت کتاب‌خوان

با این تلقی است که معاون اجتماعی سپاه فجر می‌گوید: به سراغ شهرداری، نهاد کتاب‌خانه‌ها، فرهنگ و ارشاد و حتی حلقه‌های مختلف در محلات و مساجد رفتیم و الحمدلله نتیجه‌اش استقبال زایدالوصف این عزیزان از طرح بود و حمایت‌های مادی و معنوی که همراه‌ اعضای قبایل شده است.

سعید رستگار که علاوه‌ بر مدیریت سبک‌زندگی معاونت اجتماعی، رییس کل قبایل کتاب‌خوانی هم هست و از وی به عنوان چهره‌ی فعال حوزه کتاب تجلیل به عمل آمده، می‌گوید: اعضای قبیله در انتخاب کتاب آزاد هستند. هر کس کتاب مورد علاقه و مورد نیاز خود را انتخاب و مطالعه و به بقیه هم معرفی می‌کند. هر قبیله سبک و قانون خودش را دارد و لیست کتاب‌هایی که دست رئیس قبیله هست در گروه قرار می‌گیرد که همه بتوانند استفاده کنند.

یک مشت قبیله؛ یک مشت کتاب‌خوان

بنابه گفته رستگار، مالکیت کتاب‌ها در قبائل سه نوع است: در طرح ما کل کتاب‌ها امانی هستند. کتاب‌ها یا از طریق خیر به قبیله محلی اهدا می‌شود و مالکیت آن متعلق به قبیله محلی است. یا قبیله مرکزی با جذب خیر یا تفاهم با نهادهای مرتبط کتاب تامین می‌کند و بین قبائل محلی دست به دست می‌شود و مُهر قبائل روی کتاب‌ها می‌خورد. یا کتاب‌ها متعلق به اعضای قبیله هست و مالکیت شخصی دارد و به سایر اعضا امانت داده می‌شود.

رستگار می‌گوید: خودم به‌عنوان رییس کل قبائل در تمام گروه‌ها عضو هستم و اخبار قبیله‌ها را تحت عنوان «حال و هوای قبیله اون وری» برای بقیه ارسال می‌کنم و برای تشکیل یک قبیله کافی ‌است با شماره 09028716825 تماس گرفته شود که هرکس مایل به تشکیل قبیله هست اعلام نماید.

برای یک‌سالگی طرح قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها، برنامه‌ای مفصل و جذاب تدارک دیده شده که قرار است در شب نیمه‌ی شعبان برگزار شود و به همین مناسبت دکتر مجید بذرافکن، معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد کل سپاه که خود نیز از اعضای قبیله‌ی کتابخوان‌های استان فارس است، پیامی ارسال کرده که در بخشی از آن آمده است:
چه خوب که شما دوستانه و صمیمانه به میدان جنگ با پلیدی و پلشتی آمده‌اید. همشهری‌ها و هم‌وطنان خود را دریابید، یارگیری کنید و قبیله خود را بزرگ و بزرگ‌تر کنید و قبایل هم‌جبهه خود را پیدا کنید و هر چه بیشتر و بیشتر آزادی و رهایی بدهید، آزادی از تاریکی و گم‌گشتگی.
یکسالگی‌تان، پر از نور صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، میلادش بر شما مبارک و پرنور و سرور

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان