کد خبر: ۱۵۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
استاندار فارس:

دانشکده هسته‌ای صلح آمیز در شیراز راه اندازی می‌شود

ایمانیه از راه اندازی دانشکده هسته‌ای صلح آمیز در شیراز خبر داد وگفت: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری دانشکده هسته‌ای صلح آمیز در شیراز راه اندازی می‌شود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در نشست شناسایی نیاز‌ها و مشکلات استان فارس که فناوری انرژی هسته‌ای توان رفع آن‌ها را دارد، گفت: تا قبل از جلسه با معاون انرژی اتمی از وسعت کار و توانمندی‌های کشور در حوزه انرژی اتمی اطلاع نداشتم. اما در این جلسه متوجه اهمیت فرمایش رهبرانقلاب در این حوزه شدم که فرمودند؛«ما چاره‌ای جز استفاده از این انرژی نداریم و در غیر اینصورت ۲۰ سال آینده حتما دچار مشکل خواهیم شد».

ایمانیه افزود: دشمنان ما اطلاع دارند که چگونه ما را تحت فشار قرار دهند تا ما از انرژی اتمی استفاده نکنیم و ۲۰ سال بعد محتاج آن‌ها شویم.

در طرح آمایش سرزمینی استان فارس به عنوان دومین اولویت کشور انتخاب شد

سید پژمان شیرمردی معاون سازمان اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس گفت: یکی از استان‌های هدف و دارای ظرفیت در کشور برای پیاده سازی برنامه‌های توسعه کاربرد پرتو‌ها استان فارس است.

به گفته وی سازمان انرژی اتمی چند ماموریت اولویت دار را دنبال می‌کند که عبارتند از حوزه چرخه سوخت هسته‌ای، حوزه تولید برق و نیروگاه‌های هسته‌ای و حوزه‌های کاربرد پرتوها. منظور از کاربرد پرتو‌ها یعنی استفاده از پرتو‌های تولید شده توسط چشمه‌های رادیواکتیو و دستگاه‌های پرتوسازبرای استفاده در صنعت، سلامت محیط زیست، کشاورزی و محصولات غذایی است.

شیرمردی با توضیح وضعیت کشور در حوزه‌های فعالیت سازمان انرژی اتمی گفت: در دو حوزه چرخه سوخت و نیروگاه اقدامات خوبی صورت گرفته است و امروز ما توانسته ایم به عنوان یکی از ۱۳ کشور دنیا چرخه سوخت هسته‌ای را بومی کنیم. در حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای هم ما امروز جزو ۳۲ کشور دارای نیروگاه اتمی هستیم. اما در حوزه کاربرد پرتو‌ها جای کار زیادی داریم.

معاون سازمان انرژی اتمی به کاربرد‌های گسترده انرژی اتمی اشاره و گفت: امروز ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات مختلف از بین می‌رود. یکی از روش‌های کاهش ضایعات و تلفات کشاورزی استفاده از پرتو هاست. ما با پرتو‌ها میتوانیم میکروارگانیسم‌ها و آفات را کاهش دهیم. برای اینکار به سامانه‌های پرتودهی گاما و شتابدهنده‌های الکترونی نیاز داریم که در زمان حاضر در کشور ۴ تا از این سامانه‌ها را داریم. نگاه ما این است که در اقصی نقاط کشور از این سامانه‌ها استفاده کنیم.

وی درخصوص برنامه ریزی برای تحقق اهداف سازمان انرژی اتمی گفت: در طرح آمایش سرزمینی که انجام شد استان فارس به عنوان دومین اولویت کشور انتخاب شد. استان فارس امروز بعد از خوزستان دومین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور است. این استان در بحث تولید محصولات استراتژیک هم جزو استان‌های برتر است.

شیرمردی به دستاور‌های استان فارس در حوزه تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: استان فارس در این حوزه یکی از استان‌های پیشرو است. کارخانه و شرکتی که تفاهم نامه راه اندازی سامانه پرتودهی برای تجهیزات ایمپلنت را با ما منعقد کرده است در استان فارس مستقر است. در این روش بجای استفاده از مواد شیمیایی برای استریل سازی تجهیزات پزشکی از پرتودهی که یک روش سالم و بدون عوارض از استفاده می‌کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی به کاربرد‌های انرژی اتمی در حفاظت از محیط زیست نیز گذری زد و گفت: کاهش آلودگی آب، خاک، گاز‌های ناشی از کارخانه‌ها با استفاده از پرتو‌ها ممکن می‌شود. حوزه دیگر تولید سوپرجاذب‌های بومی مبتنی بر پرتو الکترونی است که آب را در ساختار‌های شبکه‌ای خود جذب می‌کند و هنگام خشکی خاک، اب را به ریشه گیاه تحویل می‌دهد.

وی  در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در مباحث تحقیقاتی گفت: نگاه ما این است که دانشجویانی که وارد سازمان می‌شوند یکی از مشکلات کشور را رفع کنند. در بحث رادیو داروها، چرخه سوخت، شتابگر‌ها، پلاسما و لیزر ظرفیت انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک آموزشی و تحقیقاتی وجود دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز به همکاری دانشگاه با صنایع الکترونیک شیراز در حوزه لیزر اشاره کرد.

موذنی رئیس دانشگاه شیراز هم ظرفیت‌های مجموعه تابش دانشگاه را به عنوان اولین دانشگاه کشور که بخش انرژی هسته‌ای در آن ایجاد شده است معرفی کرد.
وی همچنین درخصوص فعالیت‌های این دانشگاه برای پروژه پرتودهی به موادغذایی توضیح داد و اعلام کرد که بزودی دانشگاه شیراز پژوهشکده انرژی خود را با رویکردی کاربردی و رفع نیاز‌های کشور افتتاح خواهد کرد.

ایزدی رییس سازمان صمت فارس هم ظرفیت فناوری پرتو‌های انرژی اتمی برای اسکن کانتینر‌های گمرکی را یک کمک بزرگ به صنعت و تجارت عنوان کرد و افزود: استفاده از پرتودهی در صنایع تبدیلی ضرورت و الزام ملی است.

دهقانپور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم به ظرفیت‌های استان فارس در بهره وری محصولات کشاورزی، درخصوص عملیاتی کردن یکی از کارکرد‌های انرژی هسته‌ای در کاهش مصرف آب از طریق رصد و پایش مصرف آب در مزارع اعلام آمادگی کرد و از سازمان انرژی اتمی خواست تا پروژه‌ای را تحت عنوان استفاده کاربردی انرژی هسته‌ای در کاهش مصرف آب در کشاورزی ارائه کنند.

وی با اشاره به خشکسالی و کاهش کیفیت آب در این استان از سازمان انرژی اتمی خواست تا در دو زمینه افزایش کیفیت منابع آب، مدیریت پساب و کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری انرژی هسته‌ای به این استان کمک کند چرا که آب مولفه اصلی توسعه آب در استان فارس است.

هاشمی سرپرست شهرک‌های صنعتی استان هم از معاون سازمان انرژی اتمی درخواست کرد تا یک برنامه و تفاهم نامه برای معرفی کاربرد انرژی هسته‌ای در صنایع تنظیم شود تا صنایع با این کاربرد‌ها آشنا شوند.

رئیس پارک علم و فناوری شیراز نیز برای انعقاد چند تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی درخصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکزی برای استریل کردن تجهیزات، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی و باغی، تاسیس دانشکده انرژی هسته‌ای صلح آمیز، ساخت شتاب دهنده، کشف معادن، پروژه کاهش مصرف آب کشاورزی، پروژه استفاده از پساب در صنعت و معرفی کاربرد‌های انرژی هسته‌ای در صنایع اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان