کد خبر: ۱۵۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از بی سرو سامانی بازار در شب های عید:

«یک شهر و دو نرخ»؛ حکایت ای روزهای بازار شیراز/اجناسی که بدون نرخنامه به فروش میرسند

ضرب المثل «یک شهر و دو نرخ» حکایت این روزهای بازار شیراز است، چرا که هر کسی اجناس خود را به بهانه تفاوت در جنس و کیفیت به یک قیمت دلخواه به مردم ارائه می دهدد در حالی که اگر کمی شناخت بر نوع اجناس داشته باشی به خوبی می توان فهمید که این ادعاها تنها بهانه ای است برای کسب سود بیشتر وگرنه چند نرخی بودن یک کالا آن هم در فاصله چند متری در دو فروشگاه نشان از عدم نظارت صحیح بر بازار است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ثانیه ها،دقایق و ساعت ها می گذرند و هر لحظه به پایان سال 1400که سالی پرتحول،پرچالش و پرفراز و نشیب بود نزدیک می شویم. در حالی که تنها سه روز به پایان این سال مانده سری به خیابانهای شهر شیراز میزنیم، دیار امین ولایت حضرت شاه چراغ(ع)،حافظ، سعدی، شهر باغ های چشم نواز و درختان سر به فلک کشیده، شهری که پس از 2 سال رکود کرونایی امسال و این روزها به شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین روزهای خود رسیده است.

بازدید خود را از خیابان زند و سپس کریم خان زند آغاز کرده و در ادامه سری به سه راه طالقانی، چهار راه خیرات و پارامونت می زنم، در پیاده روهایی که حالا دیگر هیچ شباهتی به پیاده رو ندارند و سد معبر دست فروشان آنها را به جمعه بازار و بازار شیطان شبیه تر کرده قدم می زنم تا گفتگویی با شهروندان و کسبه در خصوص وضعیت بازار در شب های نزدیک به عید نوروز داشته باشم.

در اولین نگاه با سیل عظیم دست‌فروشانی مواجه خواهید شد که بدون هیچ ساماندهی هر جا توانسته بساط پهن کرده‌اند. با این حال نکته آزاردهنده این روزها فروش اقلام شب عید به قیمت‌‌های سنگینی است که به ویژه در مورد محصولاتی مثل آجیل، شیرینی و پوشاک بیشتر احساس می شود و به رغم وعده مسئولان نشانی از نظارت در سطح بازار به چشم نمی‌خورد.

اگر چه پیش از این مهدی حسنی معاون نظارت سازمان صمت فارس از انجام 326 هزار و 501 بازرسی در یازده ماهه امسال با همکاری بازرسان اداره سازمان صمت فارس و اتاق اصناف استان خبر داده و هدف از نظارت را بررسی قیمت‌ها جلوگیری از دپوی کالا‌ها و اقلام ضروری در سطح بازار دانسته و گفته بود: در این راستا 18 هزار و 937 فقره پرونده تشکیل و متخلفان 787 میلیارد و 530 میلیون تومان جریمه شده اند، اما با مشاهده قیمتها آنچه مشهود است، در آستانه شب عید گویا نظارت‌ها بر بازار لنگ می‌زند و شهروندان نیز از نبود نظارت‌ها و افزایش قیمت‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی و عدم نظارت موثر دستگاه‌های متولی گلایه دارند.

نرخ‌گذاری دل‌بخواهی در کفش و پوشاک و دیگر اقلام شب عید یکی از اساسی ترین گلایه هایی است که با گشت و گذار در سطح شهر از زبان شهروندان شنیده می شود.

خانمی میانسال که برای خرید اقلام شب عید به بازار آمده بود گفت: ضرب المثل «یک شهر و دو نرخ» حکایت این روزهای بازار شیراز است، چرا که هر کسی اجناس خود را به بهانه تفاوت در جنس و کیفیت به یک قیمت دلخواه به مردم ارائه می دهدد در حالی که اگر کمی شناخت بر نوع اجناس داشته باشی به خوبی می توان فهمید که این  ادعاها تنها بهانه ای است برای کسب سود بیشتر وگرنه چند نرخی بودن یک کالا آن هم در فاصله چند متری در دو فروشگاه نشان از عدم نظارت صحیح بر بازار است.

آقای مرادی دیگر شهروند شیرازی هم با اشاره به هجوم این روزهای مردم به بازار برای خریدهای نوروزی گفت: با توجه به اینکه سال رو به اتمام است، مردم از هر فرصتی برای خرید محصولاتی مثل آجیل و شیرینی استفاده می‌کنند که متاسفانه این محصولات در این روزها بدون نرخ‌نامه مشخصی به مردم فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: امروز جهت خرید به چند مغازه خشکباری مراجعه کردم و متوجه شدم بین نرخ‌های آنها حداقل بین 10 هزار تا 30 هزار تومان اختلاف قیمت برای هر کیلو آجیل یا تخمه وجود دارد که البته در سایر اقلام مانند بادام زمینی و پسته هم این اختلاف قیمت‌ها مشاهده شد و فروشندگان پس از اعتراض مشتری تفاوت کیفی را دلیل آن عنوان می‌کنند.

محسنی یکی دگیر از شهروندان شیرازی با ابراز گلایه از وضعیت گرانی‌های افسار گسیخته عنوان کرد:با مراجعه به فروشگاه های متعدد در نقاط مختلف شهر شاهد تفاوت های چشم گیری در قیمتها هستیم به گونه ای که گاه این چند نرخی بودن اصلا با منطق جور نیست چرا که کالاو جنس همان است اما تفاوت قیمت از زمین تا آسمان می باشد و قطعا این موضوع به خاطر عدم نظارت های اصولی و واقعی است.

رهنما، خانم جوانی که دو فرزند 4 و 7 ساله دارد با بیان اینکه به نوعی بی سرو سامانی در بازار وجود دارد که جای تاسف است، گفت: بعضی از فروشندگان اجناس دو سال مانده خود را که در دوران کرونا نتوانسته اند به فروش برسانند اکنون با قیمت جدید و غیر منصفانه به مردم ارائه می دهند و در واکنش به اعتراض شهروندان افزایش قیمت‌ها را به دلار و و تاثیر تحریم‌ها ربط می دهند.

 اگر چه شب گذشته جهت اطلاع از روند نظارت ها بر بازار و بررسی دلیل این چند نرخی بودنها و آشفته گی بازار در شب های پایانی سال، هم با رئیس سازمان صمت فارس و هم معاون نظارت این سازمان به عنوان متولی اصلی کنترل قیمتها و نظارت تماس گرفتیم اما موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

 امید است این سازمان و دیگر متولیان و مسئولان استان و کشور به وعده خود جهت کاهش فشارهای حداکثری بر شهروندان عمل کنند و در سال جدید شاهد بهبود شرایط اقتصادی و معیشت خانواده ها و کنترل و نظارت های بیشتر بر وجوه مختلف جامعه باشیم.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان