کد خبر: ۱۵۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
اکبرزاده:

گروه‌های خونی فارس در وضعیت زرد قرار گرفت

سرپرست اداره کل انتقال خون فارس از وضعیت شکننده ذخایر خونی در استان خبر داد و گفت: به همه گروه‌های خونی بخصوص گروه خونی O منفی و A منفی نیازمند هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مجید اکبرزاده گفت: با توجه به اینکه از بهمن ماه ۱۴۰۰ پیک کرونا را داشتیم به همین دلیل شاهد کاهش چشمگیر مراجعه مردم کشور و استان به مراکز اهدای خون بوده‌ایم.

وی از نیک اندیشان فارسی خواست که در صورت امکان اهدای خون با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، به تامین نیاز بیماران نیازمند به خون کمک کنند.

سرپرست اداره کل انتقال خون فارس از وضعیت شکننده ذخایر خونی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت گروه‌های خونی فارس در وضعیت زرد قرار دارد و به همه گروه‌های خونی بخصوص گروه خونی O منفی و A منفی نیازمند هستیم.

اکبرزاده به تاریخ بحرانی پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به تعطیلات نوروزی و اینکه ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم و این مهم موجب کاهش ذخائر خونی استان و کل کشور می‌شود.

او در ادامه از اعلام فراخوان عمومی با همکاری بسیج ادارت، محلات و شهرستان‌ها و استقرار گروه‌های سیار خونگیری سخن گفت و گفت: علی‌رغم اینکه با کمبود شدید خون در استان مواجه هستیم، اما با تامین فراورده‌های خونی نگذاشته‌ایم عمل‌های اورژانس و بیماران نیازمند به خون برایشان مشکلی پیش بیاید.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به حجم سفر‌های نوروزی و افزایش تردد‌ها در سطح جاده‌های استان احتمال حوادث جاده‌ای دور از انتظار نیست و ما نگران تامین خون برای بیماران تالاسمی و بیماران تصادفی هستیم و نیاز است مردم خون اهدا کنند.

اکبرزاده گفت:در دنیا از ۴۰ تا ۵۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون بانوان هستند، اما متاسفانه در کشور ایران حداکثر ۱۰ درصد مراجعه کنندگان خون بانوان هستند.

به گفته او، این آمار بسیار پایینی است زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند؛ بنابراین بانوان نیز به این امر بایستی واقف شوند و جهت اهدای خون فعالتر و این فرهنگ را در جامعه و خانواده نهادینه کنند.

وی گفت: با رعایت تمامی شرایط لازم در ضوابط تجویز، قرص‌های حاوی آهن در اختیار تمام زنان در سنین که موفق به اهدای خون می‌شوند، قرار داده می‌شود و توصیه‌های لازم در زمینه نحوه مصرف و توصیه‌های پزشکی به آن‌ها ارائه می‌شود.

اکبرزاده از فعالیت ۷ پایگاه ثابت انتقال خون، یک تیم سیار و اتوبوس خونگری در سطح استان خبر داد و تاکید کرد: اداره‌کل انتقال خون فارس بیش از ۷۰ مرکز درمانی را با فرآورده‌های خونی پشتیبانی می‌کند.

سرپرست اداره کل انتقال خون فارس گفت: این استان در حال حاضر ۷.۳ دهم درصد خون کشور را تامین میکند و بعد از استان تهران دومین استان تامین کننده خون در کشور است، اما به نسبت جمعیت اهدای خون رتبه اول در کشور را داریم.

این مقام مسئول اظهار کرد: به شهروندان اطمینان می‌دهیم که مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نه تنها برای آنان مخاطره‌ای به همراه ندارد بلکه تضمین کننده سلامت آنان نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان