کد خبر: ۱۵۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۱

جشن نوروزگاه در محوطه تخت جمشید برپا می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از برپایی جشن نوروزگاه در ایام نوروز به صورت مستمر در محوطه مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، محمدتقی قلعه‌نوئی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت امروز، ۴ فروردین در جمع خبرنگاران از برپایی جشن نوروزگاه در ایام نوروز به صورت مستمر در محوطه مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داد و گفت: قطعاً اجرای آیین‌های سنتی در توسعه صنعت گردشگری مؤثر خواهد بود.

وی اجرای آیین‌های سنتی و بومی در هر منطقه را راهکاری برای توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: در جشن نوروزگاه برنامه‌های شاد و مفرح فرهنگی از فرهنگ و اقوام با محوریت استان فارس اجرا می‌شوند.

قلعه‌نوئی با بیان اینکه در این جشن همچنین موسیقی سنتی در سیاه چادر عشایر اجرا می‌شود، گفت: موسیقی محلی شامل ساز و نقاره همراه با بازی محلی یا به اصطلاح بومی ترکه بازی است که از مهم‌ترین بخش‌های جشن نوروزگاه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: معرفی مفاهيم اين رسم كهن با استفاده از شيوه‌های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه‌های آئين‌های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه‌های بومی زنده شده و دوباره يادآوری می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی مرودشت اضافه کرد: مستندسازی آئين‌های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می‌تواند يكی از موارد اساسی برای حفظ مولفه‌های فرهنگی اقوام مختلف باشد.


انتهای پیام/م
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان