کد خبر: ۱۵۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
لزوم چاره‌اندیشی برای تسهیل تردد مسافران نوروزی:

ترافیک ۵ کیلومتری ورودی شیراز

حدود ۱۵ سال قبل، ترافیک ورودی شمالی شهر شیراز در محل دروازه قرآن به پنج کیلومتر رسید و همه در بوق و کرنا کردند که "این همه" مسافر نوروزی آمده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این حکایت هر سال تکرار شد به جز نوروز سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰؛ سال‌هایی که شیوع کرونا،سفر نوروزی را بی‌معنا کرده بود.

اسم دروازه قرآن چندی سالی است که با نوروز بر سر زبان‌ها می‌افتد،از سیل  نوروز ۹۸ که در این محل جان ۲۱ نفر از هم وطنان را گرفت و دهها نفر را زخمی کرد تا سیل خودروهای مسافران نوروز ۱۴۰۱ که پس از ۲ سال خانه نشینی در این تعطیلات روانه شهر شیراز شده‌ تا ایامی را به خوشی بگذرانند اما گرفتار ترافیک سنگین این محل شده‌اند.

شهروندان بسیاری ساعت‌ها در ترافیک سنگین این مسیر مانده‌اند و مسافرانی که اغلب به دلیل ناآشنایی با خیابان‌های شیراز با استفاده از نرم افزارهای مسیریاب ناگزیر به انتخاب محور دروازه قرآن هستند در ابتدای ورود به شیراز با کندی عبور و مرور مواجه و کامشان تلخ می‌شود.

اما این روزها و شب‌ها در ساعاتی خاص، دوباره کابوس ترافیک ورودی شیراز تکرار شده است و مسافران و شهروندان شیراز ناگزیر هستند حدود ۴ تا ۵ کیلومتر را با دنده سنگین و متر به متر بپیمایند تا به شیراز برسند.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا گویای آن است که در محل بوستان کوهپایه در مجاورت دروازه قرآن از اسکان مسافران جلوگیری شده و این موضوع در تسهیل ترددها موثر بوده است اما باری دیگر، پیش بینی نشدن زیرساخت‌های ارتباطی باعث ایجاد حجم سنگین خودروهای ورودی به شیراز شده است.
در عصرگاهان و ساعات آغازین شب که ساعات کار مجموعه‌های تاریخی همچون تخت‌جمشید و پاسارگاد به پایان می‌رسد، مسافران همراه با شهروندان شیرازی قصد ورود به شهر را دارند که موجب ایجاد ترافیک سنگین می‌شود.

در حسرت بریدن روبان
بروز این وضعیت در نوروز پرتردد ۱۴۰۱ نگاه‌ها را به چرایی عدم بهره برداری و سرنوشت کمربندی خرامه انداخت که علیرغم وعده‌های بیشمار مسئولان شهری برای افتتاح این مسیر طی یکسال گذشته اما هنوز در حسرت روبان چینی و استفاده شهروندان و گردشگران مانده است.
این تقاطع غیرهمسطح در صورت افتتاح، راه دیگری را برای ورود به شمال شرق شیراز می‌گشاید اما با وجود آماده بودن، به دلیل نداشتن ایمنی افتتاح نشده است.
قطعه الف کمربندی شمال شرقی شیراز در آخرین روزهای سال ۹۹ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید، قطعه‌ای به طول ۱۴ کیلومتر که نویدبخش دسترسی بهتر شهروندان شیراز در ترددهای بین شهری با داریون و خرامه بود.
بهره‌برداری کامل از این قطعه می‌تواند از ترافیک ورودی شیراز از سمت شمال و محور دروازه قرآن نیز بکاهد و شهروندان برای گریز از ترافیک و مشکلات تردد در زمان‌های شلوغ این محور، محور جایگزین و خلوتی را در دسترس داشته باشند.
علیرغم وعده مسئولان وقت، این محور نه تنها در سال ۱۴۰۰ افتتاح نشد، بلکه اکنون حرف و حدیث‌های تازه‌ای مبنی بر غیرقابل استفاده بودن تقاطع غیر همسطح ورود به این محور به دلیل نبود استاندار و ایمنی کافی دارد.

پلیس راهور: افتتاح این مسیر بازی با جان رانندگان و مسافران است

رئیس پلیس راهور شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی افزایش قابل توجه سفرها در نوروز ۱۴۰۱ در پی شیوع ویروس کرونا طی ۲ سال گذشته می‌شد.
سرهنگ حمید کریمی افزود: محور دروازه قرآن اصلی ترین مسیر ورود مسافران به شیراز است و اکنون ترافیک سنگینی را در این محور را شاهد هستیم که پلیس راهور ۱۰۰ درصد نیروهای خود را در این مدت برای روان سازی معابر ورودی شهر و محورهای منتهی به اماکن گردشگری و مذهبی بکار گرفته است.
وی ادامه داد: طرح ایجاد محور ورودی به کمربندی خرامه از سمت دروازه قرآن اکنون به لحاظ عمرانی آماده است اما از نظر ایمنی این محور مشکل جدی دارد.
رئیس پلیس راهور شیراز توضیح داد: وسایل نقلیه سنگین که از این مسیر به شیراز وارد می‌شوند برابر مقررات باید در لاین ۱ و ۲ حرکت کنند که چپگردی که به سمت کمربندی خرامه و در این محل ایجاد شده در لاین ۳ قرار گرفته است و وسایل نقلیه سنگینی باید برای استفاده از این چپگرد از لاین ۱ و ۲ تغییر مسیر داده و وارد لاین ۳ شوند که این وضعیت موجب بروز تصادف و خطرات جانی برای مردم خواهد شد.

حفظ جان مردم از افتتاح یک سازه ناایمن مهمتر است
وی با بیان اینکه این محور به لحاظ فنی مشکل دارد گفت: قطعا حفظ جان و سلامت مردم و شهروندان از هر موضوع دیگری مهمتر است و نباید با افتتاح طرحی مشکل دار جان مردم را به خطر انداخت.
کریمی اظهار داشت: شاید با نصب علایم و سرعت گیر در روز مشکلات کمتری در این مسیر ایجاد شود اما در شب قطعا با وجود این معبر سوانح زیادی بروز خواهد کرد.
وی حفظ ایمنی ترافیک و جان مسافران و شهروندان را مهمترین اولویت پلیس دانست و گفت: نخست باید ایمنی را ایجاد و در مرحله بعدی مسیری را برای استفاده مردم بازگشایی کرد.
رئیس پلیس راهور شیراز عنوان کرد: پلیس با این شرایط مجوز استفاده از این محور را نخواهد داد و راه حل بهره برداری از این مسیر در شرایط کنونی ساخت مجدد چپگرد و تقاطع غیرهمسطحی ایمن دیگر است.

چپگرد که غیراستاندارد است،راستگرد هم ندارد
وی گفت: در حال حاضر به جز مشکلات فنی این چپگرد،راستگرد به شهرک سعدی نیز در این طرح پیش بینی نشده و کارایی این پل در صورت بهره برداری ناقص خواهد بود.
کریمی عنوان کرد: به دلیل نبود این راستگرد نیز رانندگان باید حدود هشت کیلومتر مسیر اضافه بپیمایند تا بتوانند وارد شهرک سعدی شوند.

جای سوال است که ساخت این محور در شرایطی که به گفته کارشناسان در حال حاضر ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد با چه هدفی بدون لحاظ مسایل ایمنی و فنی انجام شده است؟ و جبران این هزینه دهها میلیاردی از کدامین منبع تامین خواهد شد؟


انتهای پیام/م
نظرات بینندگان