کد خبر: ۱۵۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد:

خودروهای متخلف تا پایان تعطیلات در پارکینگ پلیس توقیف خواهند بود/ افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در جنوب استان فارس

رئیس پلیس راه جنوب فارس تصریح کرد: متاسفانه به خاطر چند تصادف دسته‌جمعی در محورهای ذکر شده امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد متوفیان و افزایش ۱۵۰ درصدی مجروحین ناشی از تصادفات در جنوب استان روبرو هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، امسال پس از گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا در کشور و ممنوعیت و محدودیت های تردد و سفره های نوروزی، عاقبت با کنترل تقریبی بیماری و ایجاد بسترهای لازم جهت مسافرت ها در سراسر کشور از جمله استان فارس شاهد موج بزرگی از هجوم مسافران به استان های جنوبی بودیم ، سفرهایی که اگر با کمی بی احتیاطی همراه شود میتواند لذت سفر را برای هموطنان به تلخی تبدیل کند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور اطلاع از وضعیت انتظامی و ترافیکی جاده های مواصلاتی استان، گفتگویی با رئیس پلیس راه جنوب و جانشین پلیس راه شمال فارس انجام داده است.
 
علی اصغر همایون پور جانشین پلیس راه شمال فارس در گفتگو با شیرازه، عنوان کرد: از ابتدای طرح نوروزی (۲۵ اسفند ماه) تا ۶ فروردین ماه، مدت ۱۰ روز سپری میشود که در این بازه زمانی در مجموع   ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تردد در استان فارس ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر نیز یک روند رو به افزایش را روزانه شاهد هستیم به گونه‌ای که دیروز نسبت به روز قبل حدود ۷۸ درصد افزایش تردد در جاده های استان به ثبت رسیده است،

همایون پور با بیان اینکه در این مدت زمان ده روزه قریب به ۸۵۰ تصادف که منجر به کروکی شده اند، در استان فارس  به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در این بین حدود ۳ درصد از تصادفات منجر به فوت شده، ۳۱درصد از نوع جرحی و ۶۶ درصد هم کروکی منجر به خسارت می باشد.

رئیس اداره عملیات پلیس راه شمال استان با بیان اینکه این آمار یک افزایش فراوانی قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد که به خاطر فراوانی حجم تردد در جاده ها می باشد، گفت: در آمار جان باختگان، نیز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری را شاهد بودیم به گونه ای که  ۱۰ درصد از این آمار در کل کشور مربوط به افزایش ترددها است. 

وی با بیان اینکه به نسبت افزایش و فراوانی تردد در محورهای مواصلاتی استان ،افزایش و فراوانی در زمینه تصادفات و تخلفات نیز صورت پذیرفته،افزود: طی ۱۰ روزه اجرای طرح نوروز امسال در زمینه کل تصادفات با یک افزایش نامتعارف ۱۲۰ درصدی مواجه هستیم.

همایون‌پور ادامه داد: ۸۶ درصد فراوانی تصادفات جرحی و فوتی در محورهای اصلی و ۱۴ درصد از مجروحین و متوفیان نیز در محورهای فرعی بوده است، همچنین محور شیراز به اصفهان بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده چون حجم تردد ها در این محور افزایش داشته به حدی که شاهد رشد ۲۸۸ درصدی آمار تردد ها هستیم 

جانشین پلیس راه شمال استان اضافه کرد: در مرحله بعد بیشترین فراوانی متعلق به محور سعادت شهر می باشد که البته بیشتر ورودی به استان است و سومین محورنیز شیراز به فسا که خروجی به سمت جنوب کشور می باشد .

۳۶ درصد تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو رخ میدهد

وی با اشاره به ایکنه به صورت موردی تصادفات دسته جمعی را در سطح جاده ها شاهد بودیم، گفت: یک نمونه تصادف محور سپیدان بود که ۸ نفر کشته و مورد دوم تصادف جاده داراب که ۵ کشته بر جای گذاشت.

همایون پور در ادامه به عمده تربن علت تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی ده روزه بیشترین تصادفات در استان فارس به علت عدم توجه به جلو با ۳۶ درصد سهم بوده و ۲۷درصد تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ نیز ۱۴ درصد سهم را به خود اختصاص داده ند.

رئیس اداره عملیات پلیس راه شمال استان در ادامه این گفتگو اظهار کرد: در زمینه اقدامات پلیس جهت برقراری نظم و امنیت جاده ها در نوروز امسال  در شورای راهبری استان  تمهیداتی اندیشیده شد که از جمله آنها میتوان به گشت کنترل نامحسوس با حدود ۲۵۰ تیم گشت محسوس و نامحسوس در جاده ها اشاره کرد، همچنین استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه ها، استفاده از ۷۶ سامانه سرعت سنج (دوربین های مستقر در جاده ها)جهت کنترل سرعت رانندگان  و۸۰ دستگاه دوربین سیار جهت سنجش سرعت از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.

توقیف خودروهای متخلف از مواردی است که همایون پور جهت ایجاد امنیت و نظم در جاده ها به ان اشاره کرد و افزود: این کار به دو صورت سیستمی و فیزیکی در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که خودروهای که تخلفات مهم تری انجام داده اند تا پایان طرح نوروزی در پارکینگ پلیس توقیف هستند.

وی به چند توصیه مهم جهت داشتن سفری بی خطر پرداخت و عنوان کرد: توصیه میکنیم رانندگان قوانین و مقررات را جدی گرفته با توجه به اینکه عمده تصادفات مربوط به عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب آلودگی می باشد  هر یک ساعت رانندگی حتماً به مدت ۱۰ دقیقه در یک مکان مناسب توقف کرده و استراحت کنند و تحت هیچ شرایطی از تلفن همراه استفاده نکنند، سرعت مطمئنه را رعایت کرده به تابلوهای حاشیه راه ها توجه کنند، به خطوط وسط جاده ها و جاده هایی با عرض کم توجه داشته باشند، همچنینواگر جایی سبقت آزاد بود شرایط قبل، بعد و حین سبقت را مد نظر قرار دهند و سپس اقدام به سبقت کنند تا سفر خوبی را سپری نمایند.

در ادامه گفتگویی با حمدالله هوشمندی رئیس پلیس راه جنوب استان فارس نیز انجام داده ایم

وی با بیان اینکه طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ از ۲۵ اسفندماه شروع شده و تا پایان چهاردهم فروردین ماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: هماهنگی‌های لازم بین پلیس و تمام سازمان های امدادی و خدماتی از قبیل راهداری، اورژانس،هلال احمر و آتش نشانی صورت گرفته است.

هوشمندی با اشاره به اینکه  در جنوب استان فارس بیش از ۴۰ تیم گشت آشکار و نامحسوس ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی هشت شهرستان جنوب کشور در فارس را تحت پوشش قرار میدهند، اظهار کرد: در شورای راهبری استان فارس مقرر شد که تعدادی از خودروهای دیگر سازمان‌ها در اختیار پلیس قرار گیرد در همین راستا ۸ خودرو از فرمانداری ها در اختیار پلیس راه جهت برقراری امنیت جاده‌ها گذاشته شد.

رئیس پلیس راه جنوب استان فارس ادامه داد: پلیس با تمام امکانات خود به صورت شبانه روز و با هدف تسهیل در عبور و مرور خودروها، ایجاد امنیت ترافیکی و انتظامی و ارائه خدمات مطلوب به هموطنان به ویژه مسافرین نوروزی در جاده های استان فارس مشغول به ارائه خدمات می باشد.

هوشمند در ادامه سه عامل اصلی را در تصادفات دخیل دانست و گفت: تخطی از سرعت مطمئنه، خستگی و خواب آلودگی و تجاوز و انحراف به چپ عامل بیشترین تصادفات در استان فارس هستند .

وی به حادثه خیزترین محورها نیز اشاره ای کرد و افزود: تصادفات منجر به فوت بیشتر مربوط به محور لار به جهرم و محور دارالمیزان به لامرد بوده است،همچنین سه محور لار به جهرم، لار به بندرعباس و فیروز آباد به جم و عسلویه پر تردد ترین محورهای جنوب استان هستند.

رئیس پلیس راه جنوب فارس تصریح کرد: متاسفانه به خاطر چند تصادف دسته‌جمعی در محورهای ذکر شده امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد متوفیان و افزایش ۱۵۰ درصدی مجروحین ناشی از تصادفات در جنوب استان روبرو هستیم.

هوشمندی با بیان اینکه حدود ۹۴ درصد از محورهای مواصلاتی جنوب استان فارس به صورت دو طرف و کم عرض هستند به رانندگان توصیه کرد: از هرگونه تجاوز و انحراف به چپ پرهیز کنند چون این کار از طرف وسایل نقلیه می تواند منجر به حوادث دلخراش گردد

وی در انتها اظهار کرد: تاکید ما به تمام رانندگان و مسافرین و مهمانان نوروزی این است که حتما در سمت منتها علیه مسیر سمت راست خود حرکت کرده و از تجاوز و انحراف به چپ پرهیز کنند تا سفری ایمن را برای خود و دیگر هموطنان رقم بزنند.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان