کد خبر: ۱۵۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس خبرداد:

رشد ۲۰ درصدی حوادث جاده ای در نوروز ۱۴۰۱/ مسمومیت ۳۶ نفر تا هفتم فروردین ماه در استان فارس

مرادیان گفت: در سال گذشته تعداد ۶۰۰ ماموریت جاده ای ترافیکی و ۲ هزار و۲۴۶ مأموریت جاده ای غیر ترافیکی از سوی این اورژانس انجام شده که در سال جاری به ترتیب به ۷۱۸ مورد جاده ای ترافیکی و ۲ هزار و ۶۴۷ مورد مأموریت جاده ای غیر ترافیکی افزایش پیدا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده ایم.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، محمد جواد مرادیان رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تعداد کل ماموریت های انجام شده از سوی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا هفتم فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد و گریزی بر آمار مدت مشابه سال گذشته زد و گفت: در سال ۱۴۰۰ از ۲۵ اسفند تا ۶ فروردین تعداد ۷ هزار ۴۴۳ ماموریت از سویی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده و این در حالی است که در سال جاری این تعداد به ۸ هزار ۲۷۳ مورد رسیده است.

وی در ادامه به تفکیک این ماموریت ها پرداخت و افزود: در سال ۱۴۰۱ قریب به ۸۷۹ ماموریت ترافیکی شهری و ۴ هزار و ۱۲۹ ماموریت شهری غیر ترافیکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۱ درصدی در مأموریت های شهری ترافیکی و رشد ۸ درصدی در مأموریت‌های شهری غیر ترافیکی مواجه بوده ایم.

مرادیان ادامه داد: همچنین در سال گذشته تعداد ۶۰۰ ماموریت جاده ای ترافیکی و ۲ هزار و۲۴۶ مأموریت جاده ای غیر ترافیکی از سوی این اورژانس انجام شده که در سال جاری به ترتیب به ۷۱۸ مورد جاده ای ترافیکی و ۲ هزار و ۶۴۷ مورد مأموریت جاده ای غیر ترافیکی افزایش پیدا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده ایم.

رئیس مرکز اورژانس فارس اضافه کرد: از کل تعداد ماموریتهای ترافیکی و غیر ترافیکی در سال گذشته دو مورد با بالگرد صورت گرفته در حالی که در سال جاری ۷ مورد مأموریت غیر ترافیکی با بالگرد انجام شده است.

وی در ادامه از مسمومیت ۳۶ نفر در نوروز امسال تا هفتم فروردین ماه در استان فارس خبر داد و گفت: این عدد در سال گذشته در مدت مشابه، ۲۶ مورد بوده یعنی با یک رشد ۲۷ درصدی مواجه بودیم که این امر نشان دهنده نیاز به توجه بیشتر مسافران نوروزی در ایام مسافرت به هنگام استفاده از پیک نیک یا بخاری های گازی در فضاهای سربسته می باشد. 

مرادیان با بیان اینکه برخی از بیماران به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری شده اند، اظهار کرد: مونوکسیدکربن گازی بی بو و بیرنگ است که با انتشار در فضا‌های بسته و تداوم تنفس آن فرد دچار مسمومیت می‌شود و ضعف، بی حالی، سردرد و حالت تهوع اولین نشانه‌های مسمومیت با این گاز است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این گفتگو به مأموریت های انجام شده توسط اورژانس استان در زمینه ی حوادث ترافیکی که منجر به بستری شدن مصدومان گردید اشاره کرد و گفت: از ابتدای  طرح نوروزی تا هفتم فروردین ماه، تعداد یک هزار و ۹۸۶ مورد ماموریت در زمینه مصدومان حوادث ترافیکی صورت گرفته که از این تعداد ۱۴۲۱ مورد بستری و ۵۶۵ مورد سرپایی درمان شده اند.

کاهش ماموریتهای کرونایی در نوروز امسال

مرادیان در انتها گریزی به مأموریت های انجام شده در زمینه کرونا زرد و عنوان کرد: در سال گذشته در مدت زمان ذکر شده ۲۲۰ مورد ماموریت اعزام نیرو جهت بیماران کرونایی صورت گرفت و این در حالی است که در سال جاری و در مدت مشابه تنها ۵۳ مورد مأموریت‌های کرونایی انجام شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی فارس در پایان چند توصیه به مسافران نوروزی و هم استان ها جهت داشتن سفری مطمئن و ایمن کرد و گفت: هموطنان می‌توانند با رعایت کامل نکات ایمنی در هنگام رانندگی و توجه به علائم و مقررات موجود در جاده ها، همچنین رعایت نکات ایمنی به هنگام استفاده از وسایل گازی و روشن کردن آتش و... سفر خوبی برای خود و همسفران و دیگر هم وطنان رقم بزنند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان