کد خبر: ۱۵۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خبر داد:

کمبود ۱۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش فارس

عسکری ، از کمبود ۱۷ هزار نیروی انسانی در این استان خبر داد و گفت: سال گذشته برای ۵ هزار و و ۸۲۸ نفر حکم کارگزینی صادر شده است و کار جذب تعداد ۳ هزار و ٧١ نفر دیگر نیز انجام شده که از مهرماه امسال وارد آموزش و پرورش می‌شوند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس امروز ۸ فروردین ماه در نخستین نشست خبری از سلسله نشست های مدیران پاسخگو یکی از اولویت های مهم آموزش و پرورش فارس در سال جدید را اجرایی شدن شعار سال دانست و گفت: در استان فارس ۵۹ منطقه آموزشی با بیش از ٩٤١ هزار نفر دانش آموز در  ٤٣ هزار و ١٧ کلاس درس و ٩ هزار و ٦٤ مدرسه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، قریب به ١٤٢ هزار و ٢٩٩ نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت و وزارتخانه بر توسعه مدارس هیئت امنایی میباشد افزود:مدارس هیات امنایی در راستای عدالت تربیتی به سمت نقاط حاشیه و محروم شهرها جابجا می شوند.

به گفته عسکری استان فارس در خصوص تولید بزرگترین کارخانه مولد نیروی انسانی را در اختیار دارد در همین راستا تمام تلاش آموزش و پرورش استان تمرکز بر تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان است در حوزه دانش‌بنیان نیز توسعه پژوهشکده‌ها و پژوهش سراهای دانش آموزی و معلمی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در راستای عملی شدن این اقدام ، با شهرداری شیراز تفاهمنامه‌ای منعقد کرده‌ایم گفت: مقرر شده ساختمان را آموزش و پرورش و اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی را شهرداری تامین کند.

عسکری در ادامه با اشاره به اینکه در استان فارس ٥٩ هزار و ٤٧١ فرهنگی شاغل فعالیت می‌کنند که با مجموع حق التدریسی‌ها، آماری بالغ بر ٦٢ هزار و ٤٠ نفر را تشکیل می‌دهند، از کمبود  ۱۷ هزار نیروی انسانی در این استان خبر داد و گفت: سال گذشته برای ۵ هزار و و ۸۲۸ نفر حکم کارگزینی صادر شده است و کار جذب تعداد ۳ هزار و ٧١  نفر دیگر نیز انجام شده که از مهرماه امسال وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی ادامه داد: اخیرا هم ٣٧٠ مربی طرح امین و قرآنی جذب شده‌اند که از مهرماه در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه در خصوص اشتغال هم توسعه متوازن را مورد بازنگری قرار داده‌ایم، اظهار کرد: ۳۵.۱۳ درصد از دانش آموزان استان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند که باید به ٥٠ درصد برسیم.

به گفته عسکری طی دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا آموزش ها به صورت غیرحضوری برگزار شده که اگرچه فرهنگیان آمادگی لازم را نداشتند اما پای کار آمده و اجازه ندادند و آموزش متوقف شود.

وی در ادامه به برخی سوالات خبرنگاران در خصوص بازگشایی مدارس پاسخ داد وعنوان کرد: طبق تصمیم ستاد ملی کرونا از ۱۴ فروردین ماه سال جاری آموزش ها به صورت حضوری دنبال خواهد شد چراکه از نظر آموزش و مسائل اجتماعی طی این دو سال آسیب های بسیار جدی به آموزش و پرورش و حوزه آموزش و تربیت و مهارت‌های زندگی و ارتباطی وارد شده است چنانچه دانش آموزان دچار افت آموزشی شدید، خشونت، استرس، ناسازگاری، اختلال در رشد جسمانی، بیداری شبانه شده اند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص تعیین تکلیف خانواده ها جهت سرویس مدارس عنوان کرد: برای بازگشایی مدارس با چالش های بسیاری روبرو هستیم و در تلاشیم با تصمیمات درست دغدغه های والدین را مرتفع کنیم در همین راستا مکاتباتی برای سرویس مدارس در حال انجام است و اختیار آن را به کارگروه ماده ۱۸مدرسه و مدیران و انجمن اولیا مدرسه سپرده ایم.

به گفته وی بالغ بر ٨٠ درصد دانش آموزان ١٢ تا ١٨ سال فارس واکسینه شده‌اند اما استقبال چندانی از تزریق واکسن در رده سنی ٩ تا ١٢ سال نشد.

عسکری در خصوص انتصاب مدیران میانی در این مجموعه، با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به همه و به وسعت انقلاب گسترده است، گفت: در انتصاب نیروها یکسری شاخصه داریم و جابجایی‌ها در راستای سیاست‌ها و شعار دولت انجام خواهد شد و ما نیز در تلاشیم تا آموزش و پرورشی در تراز انقلاب ایجاد شود .

وی از واریز انجام میلیارد تومان اعتبار در حوزه سرانه دانش آموزی در سال جاری خبر داد و گفت: در طی ده سال گذشته هیچ مبلغی جهت سرانه دانش آموزی به حساب مدارس واریز نشده بود

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: نوروز امسال از ۱۰ روز قبل ستاد اسکان آغاز به کار کرد به گونه‌ای که ۱۳۲۵ مدرسه در قالب ۱۲ هزار کلاس درس تحت پوشش ستاد اسکان قرار دارد که از این تعداد ۵ هزار مورد آن در شهر شیراز واقع شده است.

عسکری از تخفیف ویژه فرهنگیان به خانواده دانش آموزان در ستاد اسکان نوروزی خبر داد و گفت: استان فارس اولین استانی است که تخفیف های ویژه فرهنگیان را برای خانواده هایی که دانش آموز دارند نیز در نظر گرفته است در همین راستا تاکنون ۵ هزار نفر در ستاد های اسکان نوروزی پذیرش شده‌اند.

وی در پایان به تشکیل قرارگاه اجرای سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد و گفت برای اجرای این سند نیازمند یک قرارگاه امنیتی هستیم چرا که این سند نیاز به عزم همگانی دارد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان