کد خبر: ۱۵۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

عدم مصرف کود پایه عامل کاهش عملکرد مزارع گندم

مهاجر گفت: ما از خشکسالی صدمه دیده ایم اما بیشتر از خشکسالی عدم مصرف کود های پایه پتاس و فسفر و متاسفانه بی رویه مصرف کردن کود اوره باعث شد تا میزان عملکرد و تولید گندم در کشور به شدت کاهش پیدا کند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علیرضا مهاجر در نشست شورای کشاورزی شهرستان های داراب و زرین دشت تصریح کرد: ما در سال های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ آمار گرفته ایم، کود پتاس و فسفر تقریبا استفاده نشده و تماما کود اوره مصرف شده است که در کاهش تولید بیش از خشکسالی اثر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه شروع سال جدید با دو اتفاق میمون و انقلابی افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به 11هزار و 500 تومان و تعدیل قیمت کود های شیمیایی مواجه بوده است، اظهار کرد: این اقدام بر دولت هزینه سنگینی وارد خواهد کرد و یارانه پرداختی دولت برای کود های شیمیایی به 7200 میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته مهاجر همه اینها برای این است که بخش کشاورزی بتواند به موقع کارش را خوب انجام دهد و در امنیت غذایی نقش بسزایی که دارد نقش آفرین باشد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مصرف کود پتاس نقش اساسی در کنترل تنش های جوی همچون سرما، گرما، خشکی و مقاومت به آفات و بیماری ها دارد، ابراز کرد: نقش این کود در زراعت و باغبانی همسو و ارزشمند است؛ نقش هر کودی برای کار خاصی است و اگر یک کود را بدهید دو کود دیگر را ندهید نتیجه نمی گیرید.

وی موارد ذکر شده را علت تخصیص یارانه بیشتر برای کود های پایه از طرف دولت دانست و اضافه کرد: این اقدام باعث می شود تا کشاورز به موقع به مزرعه بدهد. 

مهاجر با اشاره به اینکه دولت محترم بر افزایش ضریب امنیت غذایی تاکید دارد، افزود: به همین منظور از سال زراعی جاری طرح کشت قراردادی گندم کلید خورده است که به تدریج  اکثر محصولات اساسی را کشت قراردادی می کنیم. 


معاون وزیر جهاد کشاورزی به خشکسالی شدید در شهرستان زرین دشت نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق این شهرستان شوری آب بالای 8 تا ده هزار واحد است، در آینده در این مناطق با یک کویر مواجه ایم باید یک فکر اساسی برای تقابل با آن کرد.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان