کد خبر: ۱۵۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز خبر داد:

نجات چهار مسافر نوروزی از دام قاتل خاموش

قانع از نجات به موقع جان دو خانواده مسافر (خانمی 28 ساله اهل اصفهان و یک خانواده سه نفره اهل دلیجان)که دچار گازگرفتگی در چادر مسافرتی شده بودند خبر داد.
به گزارش سرویس حوادث شیرازه،محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی شیراز از نجات چهار مسافر نوروزی از دام قاتل خاموش خبر داد و گفت: آتش نشانان در اقدامی به موقع جان دو خانواده مسافر ( مادر و دو فرزند جوان و خانمی 28 ساله) که دچار گازگرفتگی در چادر مسافرتی شده بودند را از مرگ حتمی نجات دادند.

وی افزود:طی گشت زنی شبانه روزی آتش نشانان در محل اسکان مسافرین نوروزی، نیروهای آتش نشان هوشیار شیرازی در دو عملیات جدا گانه موفق به نجات چهار مسافر از خطر گازگرفتگی شدند.

قانع در بیان جزییات این حوادث عنوان کرد: اولین حادثه در ساعت 3:15 دقیقه بامداد امروز در پارک انقلاب به وقوع پیوست و طی آن نیروهای عملیات حاضر در محل با توجه به بررسی مستمر میزان دمای چادر های مسافرتی، متوجه افزایش دمای یکی از چادرها شده  و با توجه به عدم پاسخگویی افراد، سریعا فرد مصدوم را ( خانم 28 ساله اصفهانی) که بر اثر روشن کردن ذغال دچار مسمومیت شده بود به فضای باز منتقل و پس از در خواست حضور عوامل اورژانس در محل به کادر درمانی تحویل داده شد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد:همچنین در ساعت 7:30 صبح نیز آتش نشانان مستقر در بوستان نماز با هوشیاری و عملکرد به موقع موفق به نجات خانواده سه نفره اهل دلیجان ( خانم 50 ساله و دو جوان 18 و 24 ساله) از مرگ حتمی شدند.

قانع با بیان اینکه هوشیاری آتش نشانان از ابتدای نوروز 1401 چهل و هشت  مسافر را  از خطر مرگ خاموش نجات داده است، اظهار کرد: از آغاز تعطیلات نوروزی و ورود مسافرین به شهر شیراز، هر شب ۳۰۰ نیروی آتش نشان و آتش نشان داوطلب آماده خدمت رسانی هستند و یکی از وظایف مهم و حیاتی تیم های آتش نشانان جلوگیری از حوادث گاز گرفتگی در چادر های مسافرتی است که به دلیل کاهش دمای هوا در شب و بی توجهی افراد به مسائل ایمنی و استفاده از پیک نیک و ذغال در چادر های مسافرتی در این ایام  شاهد آن هستیم.

وی اضافه کرد:از این رو مجموعه بزرگ آتش‌نشانی شیراز از ۲۸ اسفند ماه در محل اسکان مسافرین یک تیم را به صورت ثابت و ۲۴ ساعته و دو تیم را به صورت گردشی ( هر یک ساعت ) در شبانه روز مستقر کرده است، این برنامه ریزی به گونه ای انجام شد که از هر چادر مسافرتی در محل، هر یک ساعت یک بار بازدید ایمنی انجام می پذیرد.

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی شیراز تیم های آتش نشان و آتش نشانان داوطلب حاضر در محل اسکان به منظور بررسی هر یک از چادر های مسافرتی با لمس کردن قسمت بالایی چادر میزان دما را بررسی و اگر دما بالا باشد به صدای پیک نیک یا وسایل گرمایشی گوش می دهند در این صورت سریعا افراد حاضر در چادر را هوشیار و پیک نیک یا ذغال موجود از چادر، خارج می گردد.

لازم به ذکر است مهم ترین عامل در حوادث گاز گرفتگی زمان است، بنابراین سازمان آتش‌نشانی شیراز مجموعه فعالیت های خود را در ایام نوروز با مبنای کاهش زمان رسیدگی به حوادث برنامه‌ریزی کرده است

مهار آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی ویلایی، با تلاش نیروهای آتش نشان

به گفته روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز طی تماس شهروندان با سامانه 125 و اطلاع رسانی از حادثه آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی ویلایی ، ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی بی درنگ آتش نشانان ایستگاه 18 به همراه گروه امداد و نجات را ساعت 11:42 دقیقه رو گذشته به سلطان آباد روانه کرد.

به گفته آتش نشانان اعزام شده به محل حادثه، قسمت پذیرایی یک ساختمان ویلایی مسکونی در نبود ساکنین دچار کند سوزی و سپس آتش سوزی شده و دود بسیار غلیظی این ساختمان را در بر گرفته بود.

نیروهای عملیاتی بی درنگ جریان اصلی برق و گاز ساختمان را قطع کردند و با استفاده از لوله های آبرسانی مشغول مهار شعله های آتش شدند.

همزمان گروه دیگری از آتش نشانان، پس از جستجو در منزل مسکونی، از نبود ساکنین و فرد محبوس شده در ساختمان اطمینان حاصل کردند.

نیروهای عملیاتی در کوتاه ترین زمان ممکن، شعله های آتش را پیش از سرایت به قسمت های دیگر منزل مسکونی مهار و کاملا خاموش کرده و عملیات تخلیه کامل دود از منزل را به انجام رساندند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان