کد خبر: ۱۵۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱

آخرین تحولات سی و هشتمین روز جنگ اوکراین

نمایندگی روسیه در سازمان: ما مدارکی به دست آورده ایم که بسیار هشدار برانگیز هستند؛ این مدارک نشان می‌دهند که طرف اوکراینی سعی داشته است به وسایل فنی برای استفاده از سلاح‌های بیولوژیک دسترسی پیدا کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری در نیویورک بیانیه‌ای درباره اسنادی که وزارت دفاع روسیه در خصوص فعالیت‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در خاک اوکراین به دست آورده است، قرائت کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، در بخشی از این بیانیه روسیه آمده است:



وزارت دفاع ما مدارکی به دست آورده است که بسیار هشدار برانگیز هستند؛ این مدارک نشان می‌دهند که طرف اوکراینی سعی داشته است به وسایل فنی برای استفاده از سلاح‌های بیولوژیک دسترسی پیدا کند. فعالیت‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در قلمروی اوکراین، نقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک است. چنین فعالیت‌هایی تهدید‌های بیولوژیک در سطح جهانی را رقم می‌زنند که مرز نمی‌شناسند و ممکن است به همه گیری جدیدی منجر شوند که فراتر از همه گیری کووید-۱۹ برود. ما وظیفه خود می‌دانیم که اطلاعات شما درباره این پرونده را به روز نگه داریم و درباره این تهدیدات قریب الوقوع هشدار بدهیم.

مشروح این خبر را اینجا ببینید

۰۰:۱۱ گفتگوی تلفنی جانسون و زلنسکی
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: در تماس تلفنی با نخست وزیر انگلیس درباره حمایت دفاعی از اوکراین، تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و ضمانت‌های امنیتی پس از جنگ بحث و تبادل نظر کردیم.

۲۲:۱۹ کرملین: روند مذاکره با اوکراین آسان نیست، ولی ادامه دارد
کرملین اعلام کرد: روند مذاکره با اوکراین آسان نیست، ولی مهم این است که همچنان ادامه دارد. روسیه مایل به تداوم گفتگو‌ها در بلاروس است، اما اوکراین خواهان آن نیست.

کرملین اعلام کرد یکی از اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین حفظ جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و بازگرداندن حالت کشوری آن در مرز‌های سال ۲۰۱۴ میلادی است.

بر اساس اعلام کرملین، دولت روسیه انتظار دارد دیدگاه‌های ملی گرایانه در اوکراین منع شود و زبان روس جایگاه خود را در این کشور باز یابد.

کرملین اعلام کرد: در معرض بی سابقه‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ قرار گرفته ایم و این مسئله باعث می‌شود اقداماتی انجام دهیم که در گذشته انجام نداده ایم.

کرملین همچنین اعلام کرد: ابهت دلار و یورو به علت تحریم‌های غرب علیه روسیه دچار فروپاشی شده است. انتقال کشور‌ها از مرحله تسویه حساب با ارز‌های محلی به جای دلار و یورو یک مسئله حتمی است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه کاروان‌های بشردوستانه قادر به دسترسی به «ماریوپل» در روز‌های اول یا دوم آوریل نبوده اند و صلیب سرخ مقصر این وضعیت است.

۲۲:۰۵ انهدام ۲۸ مرکز نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته
وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۸ مرکز نظامی اوکراین خبر داد. یکی از این مراکز، مقر فرماندهی دفاعی در شهر خارکیف بود که با موشک اسکندر هدف قرار گرفت و منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ افراطی و مزدور .

از سوی دیگر معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شد نظامیان اوکراینی کنترل تمام منطقه کی یف را در دست گرفته اند.

فرماندار منطقه پولتاوا در اوکراین گفت باند فرودگاه و منبع سوخت نزدیک شهر میرهورود در حمله هوایی روسیه آسیب دید.

در همین حال وزارت دفاع روسیه از انهدام تجهیزات نظامی و کامیون‌های حامل سوخت در حومه ایستگاه قطار در دو منطقه لوزووایا و بلگراد خبر داد.

کرملین اعلام کرد: بخش زیادی ار قدرت و امکانات نظامی اوکراین بر اثر عملیات ویژه نظامی روسیه منهدم شده است.

۲۱:۲۷ نخست وزیر: هزینه گاز و نفت روسیه را به روبل پرداخت می‌کنیم
نخست وزیر بلاروس اعلام کرد کشورش هزینه گاز و نفت خریداری شده از روسیه در سال جاری را به روبل پرداخت خواهد کرد.

۲۱:۲۵ پوتین: روسیه و بلاروس با فشار‌های خارجی بی سابقه‌ای مواجه هستند
رئیس جمهور روسیه در پیام تبریک به مناسبت روز وحدت دو ملت روسیه و بلاروس گفت: مسکو و مینسک با فشار‌های خارجی بی سابقه‌ای مواجه هستند و بهترین پاسخ به این اقدامات غیردوستانه، افزایش تکامل و همبستگی بین دو کشور است.

۲۱:۱۴ کشف دست کم ۲۰ جسد در نزدیکی کی یف
یک روزنامه نگار اعلام کرد اجساد دست کم ۲۰ نفر را که لباس غیر نظامی به تن داشتند در یکی از خیابان‌های شهر بوچا در شمال غرب کی یف، پایتخت اوکراین که نظامیان اوکراینی به تازگی از نیرو‌های روس پس گرفته اند، مشاهده کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوچا، یکی از خبرنگاران فرانس پرس اعلام کرد دست‌های یکی از این مردان بسته بود و اجساد در صد‌ها متر از هم پراکنده بودند.
اوکراین اعلام کرد شهر بوچا بر اثر جنگ ویران شده است؛ از ۲۰ جسدی که در یکی از خیابان‌های بوچا کشف شد, ۱۶ جسد روی پیاده رو یا در کنار پیاده رو بودند. سه جسد روی خیابان بودند و یک جسد نیز در حیاط یک خانه بود.

در همین حال شهردار شهر بوچا واقع در شمال غرب کی یف، پایتخت اوکراین اعلام کرد ما مجبور شدیم اجساد نزدیک به ۳۰۰ نفر را در گور‌های جمعی دفن کنیم.
شهر بوچا که به تازگی به دست نظامیان اوکراین از نیرو‌های روس بازپس گرفته شده است، صحنه درگیری‌های شدیدی بود.
شهردار بوچا همچنین گفت «ما پیش‌تر در بوچا ۲۸۰ نفر را در گور‌های جمعی دفن کرده ایم»، زیرا دفن این اجساد در سه گورستان شهرداری که همه در تیررس نظامیان روس بودند، امکان پذیر نبود.

۲۱:۰۱ تورم ۷/۵ درصدی در حوزه یورو
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ میزان تورم در نوزده کشور «حوزه یورو» در ماه مارس به هفت و نیم درصد رسید که گفته می‌شود بیش از میزان پیش بینی‌ها بود.
براساس گزارشی که مرکز آماری در اروپا موسوم به یورو استات (Eurostat) روز گذشته منتشر کرد این افزایش تورم تا حدود زیادی ناشی از گران‌تر شدن حامل‌های انرژی است که در مقایسه سالیانه، در ماه مارس سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افزایش چهل و چهار ممیز هفت دهم درصدی داشت.
بهای مواد غذایی پنج درصد افزایش سالیانه را برای ماه مارس نشان میدهد و میزان افزایش برای سایر محصولات صنعتی و خدمات براساس تعیین بانک مرکزی اروپا، دو درصد بود.

 

۲۰:۲۴ زلنسکی مدعی شد روسیه شمال این کشور را مین گذاری کرده است
به گزارش خبرگزاری رویترز ، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز نظامیان روس را متهم کرد مناطقی در شمال اوکراین را که در حال ترک آن هستند مین گذاری می‌کنند.

 

۲۰:۰۰ متحدان آمریکا در خاورمیانه از واشنگتن پیروی نمی‌کنند
پایگاه اینترینی «آسیا تایمز» در مطلبی به قلم «جان پی روئل» نوشت: سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه چندین دهه بر هماهنگی با کشور‌های حوزه خلیج (فارس) به رهبری عربستان، رژیم صهیونیستی، مصر و ترکیه متکی بوده است. با این حال، از زمان دولت باراک اوباما، روابط میان واشنگتن و متحدان اصلی آن در خاورمیانه دچار مشکل شده و توانایی آمریکا برای مدیریت بحران‌های خاورمیانه و ایجاد اجماع در این منطقه تضعیف شده است.

روابط آشفته واشنگتن با متحدانش در خاورمیانه به وِیژه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، آشکارتر شده است. اگرچه همه متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه بر اساس قطعنامه ماه مارس سازمان ملل، روسیه را به علت آغاز جنگ با اوکراین محکوم کردند، اما فقط رژیم صهیونیستی تحریم‌ها را، هرچند اندک، اجرا کرده است.

عدم تمایل متحدان آمریکا در خاورمیانه برای اعمال تحریم‌ها (علیه روسیه) نشان دهنده قصد آن‌ها برای خودداری از دشمنی با روسیه است که نفوذ فزاینده‌ای در این منطقه دارد و همچنین نمایانگر نارضایتی آنان از واشنگتن و نیز تایید این تصور است که نفوذ آمریکا در این منطقه رو به کاهش است.

 

۱۹:۲۸ مشکلات صادرات غله در اوکراین
به گزارش خبرگزاری رویترز، راه آهن اوکراین در حال تلاش مایوسانه برای حمل واگن‌های مملو از غلات از مرز غربی این کشور است. این در حالی است که تاجران غله در اوکراین به دنبال راه‌های جایگزین صادراتی بعد از مسدود شدن بنادر این کشور در دریای سیاه در پی حمله روسیه هستند. داده‌های شورای بین المللی غلات نشان می‌دهد اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ غله در جهان در فصل ۲۰۲۰/ ۲۰۲۱ بوده و بیشتر محصول غله این کشور از طریق دریای سیاه حمل می‌شده است. اما با فوران درگیری‌ها در بیشتر مناطق ساحلی، تاجران این کشور تلاش می‌کنند غلات بیشتری را با راه آهن حمل کنند.راه آهن اوکراین ۱۲ پایانه را برای تاجران گشوده اما صف طولانی واگن ها و پردازش و ارسال آن ها به مصرف کنندگان به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد.

 

۱۹:۰۱ بازداشت ۱۷۰ مخالف ضد جنگ در روسیه
سازمان غیردولتی روسی OVD-Info که اعتراضات و بازداشت‌ها در این کشور را رصد می‌کند، اعلام کرد بیش از ۱۷۰ نفر در ۱۵ شهر روسیه امروز به علت اقدامات اعتراضی، علیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دستگیر شدند.

 

۱۸:۵۲ پیام قدیروف برای نازی‌های اوکراینی در ماریوپل
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک عربی؛ رمضان قدیروف در صفحه شخصی خود در تلگرام نوشت: نازی‌ها به دام افتاده اند و تنها دو انتخاب روشن دارند، یا داوطلبانه اسلحه‌های خود را زمین بگذارند و طبق قانون در قبال فعالیت‌های غیرانسانی خود تا حد امکان پاسخگو باشند، یا بدون هیچ افتخار و یادبودی به خاک سپرده شوند. این نتیجه نهایی است.

 

۱۸:۳۶ استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری  روسیه، چین و هند
شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در برنامه ”بالتفاصیل"، به بررسی تدوین سازوکار‌هایی برای کنار گذاشتن دلار از معاملات مالی و تجاری بین روسیه، چین و هند و استفاده از ارز‌های ملی این کشور‌ها پرداخت و آن را پایه گذاری نظام جدید اقتصادی در جهان دانست.
مجری شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، گفت: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به چین و هند سفر کرد که مهمترین دستاورد آن، تدوین سازوکار‌هایی برای معامله با ارز‌های ملی بود که اجازه عبور از محدودیت‌های مربوط به دلار را می‌دهد.



انتهای پیام/م
نظرات بینندگان