کد خبر: ۱۵۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می دهد:

رویکرد مسئولان فارس باید به سمت کیفی کردن شرکت های دانش بنیان باشد

امروزه اقتصاد دانش‌بنیان شاهراه اصلی برای نیل به توسعه اقتصادی تلقی می‌شود و این در حالی است که مسیر اصلی این شاهراه،توسعه کارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری و ایجاد کسب‌ و‌کارهای دانش‌بنیان و در نهایت حمایت همه جانبه از این حوزه است. غفلتی که در سالهای اخیرتوسط مسئولان نسبت به این حوزه شد، باعث گردید مقام معظم رهبری امسال را با عنوان"تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی"نامگذاری کنند بنابراین در همین راستا وظیفه دولتمردان، مسئولان کشوری،استانی و بهارستان نشین ها خطیرتر و نقش شان در تحقق این شعار پر رنگ تر خواهد بود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در فضای رقابت کنونی رشد تولیدات و نوسانات اقتصادی از مهمترین اهداف اقتصاد کلان هر کشور قلمداد می گردد از همین رو بهره گیری از شاخص های اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش بنیان از جمله ابزارهای مدیریت تقاضا است که می‌تواند در تحقق این امر مهم نقش موثری ایفا کند.
 
  کسب و کارها و در پی آن اقتصاد دانش بیان در یک کشور می تواند به رشد کارآفرینی و اشتغال مردم کمک های بسیار شایانی کند.  امروزه اقتصاد دانش‌بنیان شاهراه اصلی برای نیل به توسعه اقتصادی تلقی می‌شود. این در حالی است که مسیر اصلی این شاهراه،توسعه کارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری و ایجاد کسب‌ و‌کارهای دانش‌بنیان  و در نهایت حمایت همه جانبه از این حوزه است.

 غفلتی که در سالهای اخیرتوسط مسئولان نسبت به این حوزه شد باعث گردید مقام معظم رهبری امسال را با عنوان"تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی"نامگذاری کنند.

در همین راستا وظیفه دولتمردان، مسئولان کشوری،استانی و بهارستان نشین ها خطیرتر و نقش شان  در تحقق این شعار پر رنگ تر خواهد بود.

استان فارس باید به قله قابلیتهای خود دسترسی پیدا کند

ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در گفتگو با خبرنگار شیرازه، موضوع اشتغال با رویکرد دانش بنیان  را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:استان فارس می تواند از استان های پیشرو، پرچمدار و موفق باشد به گونه ای که اگر این شرکت و کسب و کارها به خوبی مورد حمایت قرار گیرند و همه ما مباحث و مشکلات شرکتهای دانش بنیان را به عنوان یک دغدغه جدی دنبال کنیم،منجر و زمینه ساز پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و صنعتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر چه استان فارس از این جهت رشد خوبی داشته، اما باید رویکردمان را به سمت کیفی کردن شرکت های دانش بنیان  ببریم، اظهار کرد: با وجودی که ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در فارس فعالیت دارند ولی هنوز جا برای کار بسیار است چون استعداد های فراوان در استان وجود دارد، پس باید تلاش کنیم مشکلات شرکتهای فناورانه را مرتفع کنیم و پارک علم و فناوری استان را توسعه دهیم و موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان را چه در حوزه تقنینی و چه در حوزه اجرایی به حداقل برسانیم و حمایتهای لازم از آنها صورت گیرد تا استان فارس بتواند به قله قابلیتهای خود دسترسی پیدا کند.

باید رویکردمان را به سمت کیفی کردن شرکت های دانش بنیان  ببریم/با دانش بنیان شدن، اقتصاد فارس به قله قابلیتهای خود می رسد

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تلاش و توجه بیشتری باید معطوف شرکت های دانش بنیان شود و حمایت حداکثری از این کسب و کار ها صورت پذیرد تا راه های نرفته طی گردد و مسیرها هموار شوند،تصریح کرد:امروز در بستر علم و فن آوری میتوان اتفاقات بزرگی را با استفاده از نیروهای توانمند استان رقم زد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد حرکت رو به رشدی باشیم در این راستا مجلس شورای اسلامی و  نمایندگان  مردم هم وظیفه دارند تمام حمایتهای قانونی را انجام دهند.

عزیزی در پایان با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ هم پشتیبانی های خوبی پیش بینی شده د قوانین موثری در نظر گرفته شده  است، اظهار کرد: مدیر و مسئولان استان هم می بایست حمایت و پشتیبانی های موثر را انجام دهند تا در پایان سال عملکرد مناسبی را در حوزه دانش بنیان  شاهد باشیم.

تامین زمین و نحوه واگذاری این اراضی یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندار فارس در جهت تحقق بخشیدن شعار سال و حمایت بیشتر از حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و توسعه و ارتقاء مراکز علمی و پژوهشی به همراه جمعی از مدیران استان سری به پارک علم و فناوری استان زدند و در فرآیند این بازدید بر نقش پارکهای علم و فناوری در دانش بنیان کردن و اشتغال آفرینی در تولید تاکید کرد.

محمدهادی ایمانیه، یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین زمین و نحوه واگذاری این اراضی به منظور ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری دانست و اعلام کرد: در این راستا کمیته‌ای جهت حل این مشکل تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بایستی نسبت به شناخت نیازمندی‌ها و توانمندی‌های استان فارس برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار کرد : تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله صمت، جهاد کشاورزی، گردشگری و دیگر مجموعه‌ها موظفند برنامه سال ۱۴۰۱ خود را به منظور افزایش تعداد و نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه داده و در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان به منظور ایجاد آگاهی و نحوه تعاملات دو طرفه مسسولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود.

با تصویب قانون تسهیل و حمایت از کسب و کارها نسبت به فرآیند صدور مجوزها،این مسیر تسهیل و تسریع خواهد شد

جعفر قادری، نائب رئیس کمیسیون جهش تولید و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این برنامه با تاکید بر اقدام نمایندگان مجلس در زمینه تصویب قوانین حمایتی به کسب و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مطرح کرد: با تصویب قانون تسهیل و حمایت از کسب و کارها نسبت به فرآیند صدور مجوزها توسط مجلس یازدهم این فرآیند تسهیل و تسریع خواهد شد که پس از تایید آن در شورای نگهبان به دولت و دستگاه‌های اجرایی جهت تغییر رویه ابلاغ و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به قانون حمایتی جهش تولید دانش‌بنیان، افزود: با اجرایی شدن این قانون نیز شرایط بهتری برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

قادری در رابطه با چگونگی تأمین و نحوه واگذاری اراضی به مراکز علمی، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده در شهر شیراز منطقه ویژه علم و فناوری در زمینه سلامت و دانشگاهی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد خواهد شد.

رویکرد مسئولان باید به سمت کیفی کردن شرکت های دانش بنیان باشد/با دانش بنیان شدن، اقتصاد فارس به قله قابلیت‌های خود می رسد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل تامین مالی و بازاریابی در راه‌اندازی و مدیریت واحد‌های تولیدی اهمیت دارد، گفت: با حمایت‌های قانونی صورت گرفته در زمینه تامین زمین، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش تولید و همچنین اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی اقدامات مناسبی توسط مجلس انجام شده است که امکان قانونی در بخش اجرا برای ما فراهم خواهد کرد.  

متاسفانه حدود ۵۰ درصد از  شرکت های داش بنیان هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس  نیز در حاشیه این بازدید با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن شعار سال، گفت: هر چند اقدامات قابل توجهی در سال‌های گذشته در زمینه توسعه علم، دانش و فناوری در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش صنعت انجام گرفته است اما متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان فارس با این تعداد از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و همچنین منابع انسانی متخصص ما نیست.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان فارس و عمدتا در شهر شیراز دارای پروانه بهره‌برداری هستند که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از آن‌ها هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند.

ایزدی با اشاره به اهمیت نفوذ دانش و علم و تکنولوژی در بخش تولید، عنوان کرد: تلاش داریم بتوانیم واحد‌های صنعتی را راغب کنیم تا دانش‌بنیان شوند و بتوانند با ارزش افزوده بیشتری نسبت به فرآیند تولید و عرضه محصولات نیز فعالیت خود را ادامه دهند.

رئیس سازمان صمت فارس در رابطه اهمیت اجرایی شدن شعار اشتغال‌آفرینی در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هنوز به مرحله تولید تولید و ایجاد کسب و کارهای مختلف با مشکلاتی از جمله تامین مالی و تامین سرمایه لازم مواجه هستند که در این زمینه هم کارگروه تخصصی جهت تسهیل در فرآیند اجرایی این موضوع با هدف ارتقاء نظام تولید و بهره‌وری تشکیل خواهد شد.

سخن آخر اینکه:

لازم است که برای تقویت دانش‌بنیان‌ها و ایجاد کسب و کارهای نوپا حمایت های لازم از این حوزه صورت گیرد تا در نهایت شاهد جهش لازم از سوی این شرکتها  و عملی شدن شعار سال و اقتصادی مبتنی بر تولید و اشتغال باشیم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان