کد خبر: ۱۵۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از تراژدی تلخ مستاجران بی سرپناه:

ضرورت ورود استاندار فارس به بازار آشفته مسکن/قصه هزار و یک شب مسکن و خواب خوش مسئولان

گفتن و نوشتن از گرانی افسار گسیخته مسکن و افزایش های چند صد درصدی اجاره بها، این روزها تبدیل شده به قصه های تکراری هزار و یک شب شهرزاد قصه گو، قصه هایی که مادران هر شب زیر گوش کودکان خود نجوا میکردند تا با خیالی آسوده به خواب بروند، انگار این تراژدی تلخ، برای مسئولان ما نیز همانند قصه های تکراری شده که با شنیدنش آنان را به خواب ابدی فرو برده و دیگر توان بیدار شدن ندارند تا ببینند بی توجهی و عدم نظارت های آنان چه ضربه های سهمگینی بر پیکره جامعه و بنیان خانواده ها وارد کرده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در سال های اخیر با نگاهی گذرا به تیتر روزنامه ها و خبرگزاری های کشوری و استانی، متوجه موضوعاتی می شویم که مشکلات اصلی مردم و نقطه ضعف هایی است که دولت در آن کم کاری وسهل انگاری کرده یا علی رغم وعده وعیدهایی که داده نتوانسته به درستی از پس انجامشان برآید، یکی از این موضوعات، قیمت های سرسام آور و عجیب و غریب مسکن است، قیمتهایی که گاه با شنیدن آنها فکر میکنید قیمت خرید و فروش است نه رهن و اجاره، مبالغی که تا پنج، شش سال پیش می‍‌‌‍شد با آن یک واحد منزل مسکونی خریداری کرد ولی حالا با این مبلغ فقط می رتوان یک واحد آپارتمان ۴۰ یا ۵۰  متری در یکی از نقاط متوسط شهرها خریداری کرد.

دیگر هم فرقی نمیکند در کلان شهری مثل شیراز زندگی کنی یا در یک شهر کوچک، قیمتها در هر شهر به نسبت موقعیت خود ده ها و حتی گاهی صد برابر افزایش یافته به گونه ای که هم متاهلین را سرگردان و آواره کوی و برزن نموده و هم مجردها را از ازدواج کردن منصرف کرده است.

شاید یکی از دلایل اصلی افزایش آمار طلاق ها که دولتمردان سعی در مخفی نگه داشتن آن دارند همین گرانی های افسار گسیخته و سرگردانی هایی باشد که زوجین در پیدا کردن یک سرپناه مناسب با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در سالیان دورتر ضرب المثلی بود با عنوان «اجاره نشینی، خوش نشینی است»و معمولا به جوانانی  که قصد ازدواج داشتند گفته می شد،چون مردم معتقد بودند زوجین می توانند با مبلغ اندکی منزلی را اجاره کنند و به راحتی مدتها در آن گذران زندگی نمایند، اما حالا دیگر اجاره نشینی خوش نشینی که نیست هیچ، بلکه اجاره نشینی یعنی بی خانمانی و دربه دری و به این مشاورک املاک و آن سایت مجازی سر زدن برای پیدا کردن یک سرپناه که فقط قابل سکونت باشد.

گفتن و نوشتن از گرانی افسار گسیخته مسکن و افزایش های چند صد درصدی اجاره بها، این روزها تبدیل شده به قصه های تکراری هزار و یک شب شهرزاد قصه گو،داستانهای که مادران هر شب زیر گوش کودکان خود نجوا میکردند تا با خیالی آسوده به خواب بروند، انگار این تراژدی تلخ تکراری برای مسئولان ما نیز همانند قصه های مکرری شده که با شنیدنش آنان را  به خواب ابدی فرو برده و دیگر توان بیدار شدن ندارند تا ببینند بی توجهی و عدم نظارت های آنان چه ضربه های سهمگینی بر پیکره جامعه و بنیان خانواده ها وارد کرده است.


اگر چه، هر چند مدت یک بار، به بهانه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و یا شوراهای شهر، اصلی ترین و تاثیرگزار ترین شعار کاندیداها سرو سامان بخشیدن به وضعیت مسکن می باشد اما در عمل فقط یک شعار است و بس.

گاه با مدیرانی روبرو می شویم که به محض روی کار آمدن و نشستن بر مسند ریاست، مهم ترین دغدغه خود را رسیدگی به همین معضل می دانند و با ارائه طرح و برنامه های کاغذی جذاب، شهروندان را امیدوار می کنند که دیگر یک ناجی از راه رسیده تا مرحمی باشد بر کهنه زخم های مستاجران و آبی باشد بر آتش شعله ور قیمتهای مسکن که در حال سوزاندن اهالی شهر است.

شاهد این امر رسانه‌هایی هستند که هر روزه با انعکاس گفته های مسئولان ارشد کشوری و استانی، سند معتبری میشوند برای آینده ای نه چندان دور از وعده هایی که عملی نمیشوند.

اواسط آبان ماه سال گذشته بنا به ضرورت خبرنگار شیرازه، گرانی مسکن و اجاره بهای بی حساب و کتاب در استان فارس را دستمایه گزارش خود قرار داد و با چرخی در شهر، از درد و دل شهروندانی نوشت که ماه ها برای جستجوی مکانی مناسب آواره خیابانها و سایت های مجازی هستند که حالا اصلی ترین مرجع برای یافتن آنچه می خواهند شده است.

این رسانه در همان تاریخ پس از شنیدن گلایه ها و نارضایتی های مردم از وضعیت نا به سامان مسکن، به سراغ رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز رفته و گفتگویی در خصوص سرو سامان بخشیدن به این معضل لاینحل، با وی انجام داد.( فضای مجازی و وجود مشاورین املاک غیر مجاز دلیل اصلی آشفته بازار مسکن/ گرانی سرپناه مناسب عامل سرگردانی جوانان شده است).

در این گفتگو شهرام نامدار که به تازگی سکان این اتحادیه را در دست گرفته بود،سایت های مجازی مثل دیوار، وجود دلالان، منازل مبله و مشاورین املاک غیر مجاز را از اصلی ترین عوامل موثر در بازار آشفته مسکن دانست و گفت: باید ابتدا با این موانع مقابله کرد و سپس با طراحی یک برنامه مدون نبض تپنده بازار را آرام کرد.

 اما راه حل دومی که نامدار به آن اشاره کرد طراحی و استفاده از نرم افزاری به نام کمیسیون که در حال طراحی و آزمایش بود،  به گونه ای که هر فردی می‌تواند این نرم افزار را جهت تعیین نرخ واقعی یک ملک بر روی گوشی نصب کند و با وارد کردن یک سری اطلاعات از ملک مورد نظر قیمت واقعی را به دست آورد.

نامدار معتقد و مطمئن بود که با اجرای چنین طرحی قطعا این آشفتگی به حداقل خواهد رسید و تا قبل از پایان سال 1400 وضعیت نا به سامان اجاره بها و رهن مسکن در کلان شهر شیراز و حتی دیگر شهرها سروسامان خواهد گرفت.

 اما حالا با گذشت ماه ها از آن مصاحبه و گزارش و وعده هایی که به ظاهر می توانست اهرم محکمی در برابر موانع سد راه کاهش قیمتها باشد، نه تنها شاهد روند نزولی اجاره بها و رهن و خرید و فروش نیستیم بلکه با گذری در شهر و مشاورین املاک، این آشفتگی را بیش از گذشته می توان احساس کرد و نتیجه گرفت که «این خانه از پای بست خراب است» و نظارت و ساماندهی به بخش مسکن فقط در ید یک کلان شهر یا استان نیست بلکه دولت و مجلس و قوه قضاییه به منظور برخورد با متخلفین، باید دست در دست هم دهند تا این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند تا شاید باز آرامش و آسایش مهمان خانه های هم وطنان گردد.

سخن آخر خطاب به استاندار فارس:

جناب آقای ایمانیه، استاندار انقلابی و مردمی فارس، اکنون که قریب به 7 ماه از انتصاب شما به عنوان استاندار فارس می گذرد و همواره در مسائل گوناگون ورود کرده و تلاش بر ساماندهی بخش های مختلف داشتید، آیا وقت آن نرسیده با ورود به بازار مسکن و نظارت جدی و موثر بر قیمتهای نجومی، آرامش را به این آشفته بازاری که روز به روز رو به افزایش است برگردانید؟

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان