کد خبر: ۱۵۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

شهیدی از جنس قلم و فرهنگ

شهيد آويني را شايد مي توان شهيدي متفاوت دانست، او كه با قلمش و قدمش ره به سوي عشق و كمال پيمود و دردي سوزناك از ‏رفتنش بر جاي گذاشت.‏
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد جمعی از شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد تا شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی یادآور روز هنر انقلاب در تقویم تاریخ مناسبت های ایران ثبت شود.


20 فروردین ، روز هنر انقلاب اسلامی

پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.


بخشی از زندگی شهید مرتضی آوینی

از آن جا که شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

سیدمرتضی آوینی ۲۰ مهر ۱۳۲۶در شهر ری به دنیا آمد. در سال۱۳۳۳ کلاس اول دبستان را در خمین به پایان رساند، دو سال بعد به دلیل موقعیت شغلی پدر از خمین به زنجان رفتند. از آنجا که در زنجان مدرسه‌ای نبود بنابراین پدر وی مدرسه‌ای را دایر کرد و مرتضی توانست دوره ابتدایی را در آن مدرسه تمام کند.دبیرستان خود را هم در کرمان در رشته ریاضی پشت‌سر گذاشت. آوینی خدمت سربازی خود را نیز در نیروی هوایی به پایان رساند و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.

 شهید آوینی در معماری و ادبیات به دنبال معنای واقعی هنر بود و در عین حال که دانشجوی هنر بود به فلسفه و ادبیات نیز علاقه فراوانی داشت. به گفته بسیاری از هم دوره‌هایش از جمله عطا‌ء‌اله امیدوار هنرمند برجسته کشورمان، آوینی دارای نبوغ ویژه‌ای در فلسفه ادبیات بود. شهید آوینی به نقاشی و شعر نیز گرایش کم نظیری داشت و البته هم نقاشی می‌کرد و هم شعر می‌سرود.

 پس از انقلاب اسلامی،مرتضی آوینی به آرمان‌های امام (ره) و انقلاب به شدت گره خورد و راه حقیقی را یافت.شهید آوینی در سال ۱۳۵۸ وارد جهاد سازندگی شد و پس از زمان کوتاهی به فیلمسازی روی آورد.

آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به  شهادت رسید.


فرهنگ و هنر از دیدگاه رهبر انقلاب

 شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است و هنر انقلاب از آنجا که باید حامل مفاهیمی نو و قهراً  نا آشنا باشد و از آنجا  که باید با همه معارضه ها وخصومت هایی که هیچ انقلابی از آن مصون  نیست، درگیر شود و از آنجا که باید معارف نوین را در ذهن ها راسخ و ماندگار سازد، ناگزیر باید هنری ممتاز و فاخر و پیشرو باشد.




بنگر حیرت عقل را و جرأت عشق را  ،

بگذار عاقلان ما را به ماندن بخوانند 

  راحلان طریق می دانند که ماندن نیز در رفتن است. 

 «شهید آوینی»  


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، اوینی
نظرات بینندگان