کد خبر: ۱۵۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
«شیرازه» گزارش می دهد:

حاشیه نشینی زخم بد خیم زیر پوست شهر/ ضرورت تدوین سند محرومیت‌زدایی شهرستان شیراز

هرچند سالیان درازی است که با روی کار آمدن یک گروه، جناح یا حزب خاص، اقدامات موقت و موضعی برای درمان زخم بد خیم زیر پوست شهرها و کلانشهرها صورت میگیرد و حتی گاهی برای بهبود شرایط، تبصره ها و بند هایی به قوانین مجلس و شوراهای شهر و روستاها اضافه می گردد، ولی آیا اینگونه راه کارها می تواند جوابگوی معضلاتی باشد که سابقه 70 ساله دارند و با ضعیف شدن اقتصاد جامعه هر روز بیش از گذشته بر نوع و تعداد این آسیبها افزوده می گردد؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امروزه در دنیا با بروز مشکلات اقتصادی، کاهش توان مالی خانواده ها و همچنین پیشرفت رو به فزونی جمعیت، برخی از افراد به دلیل شرایط سخت زندگی مجبور به مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها جهت یافتن کسب و کار مناسب و تامین معیشت زندگی خانواده می شوند، امری که موجب افزایش روز به روز حاشیه نشینی و در پی آن ایجاد معضلات بسیار می گردد.

و ایران نیز همانند دیگر نقاط دنیا از این قاعده مستثنی نبوده و از سالیان دور تا کنون با پدیده حاشیه نشینی و محرومیت روبرو می باشد، پدیده ای که اگر چه به خودی خود دارای ایراد نیست اما متاسفانه با افزایش تورم، گرانی، قیمت مسکن در شهرها و کلان شهرها و کاهش توان مالی و اقتصادی مردم موجب بروز معضلاتی میگردد.

به عقیده بسیاری از جامعه شناسان، معضل حاشیه نشینی به سبب مشکلات اقتصادی رخ می دهد و سبب بروز پدیده های زیادی با عنوان آسیب های اجتماعی میشود که ناشی از توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی است.

حاشیه نشینی همواره یکی از معضلات جوامع شهری به حساب می‌آید که با خود مشکلات بی شماری را از نظر امنیت، اشتغال، مسائل فرهنگی و اجتماعی به بار می‌آورد. افرادی که از روستاها و یا شهرهای کوچک‌تر مهاجرت می‌کنند، به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی که دارند به خصوص در زمینه گرانی مسکن نمی‌توانند در مراکز شهرها سکونت داشته باشند از این رو در شهرهای اقماری یا شهرک‌هایی که فاصله اندکی با شهرها دارند، سکنی می‌گزینند که این خود مشکلات بسیاری را برای جوامع شهری رقم می‌زند؛ حاشیه نشینی همواره می‌تواند به عنوان پایگاهی برای تولید آسیب‌های اجتماعی مانند قاچاق، دزدی، طلاق، خودکشی، اعتیاد،کودکان کار، خشونت، تنازع و … باشد، چراکه حاشیه‌نشینان به دلیل شرایط نامناسبی که دارند مستعد انجام هریک از موارد یاد شده هستند.

حاشیه نشینی، چالش بزرگی است که آسیب های فراوانی به دنبال دارد، اما تنها راه چاره اش اراده همگانی دولت، مجلس و در کنار آن مردم است، هرچند بسیاری از نهادهای عمومی و خصوصی برای حل این چالش به تکاپو افتاده اند؛ ولی هنوز موفقیتی بدست نیامده و برای رسیدن و دست یافتن به نظام سیاست، راهبرد و راهکار برای پیشگیری و درمان حاشیه نشینی در کشور، نیازمند دانش نظری عمیق در موضوعات گوناگون علوم انسانی مانند «مدیریت»، «جامعه شناسی» و «روانشناسی» هستیم.

از طرفی نیز متولیان امر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید با نگاهی همه جانبه به این معضل، اقدامات ریشه ای و موثری را اتخاذ کنند تا در میان مدت و بلند مدت این پدیده یا کاهش یابد و یا  به سمت و سوی حل مشکلات حاشیه نشینان حرکت کند تا در پی آن شاهد کاهش آسیبها نیز باشیم.

در همین راستا با روی کار آمدن شورای ششم، چندی پس از شروع به کار شورا در شهر شیراز، شوراییان بر آن شدند جهت حل مشکلات حاشیه نشینی و محرومیت زدایی عزمشان را جزم کرده و گام در مسیر پر فراز و نشیب حل معضلات حاشیه نشینی گذارند و به همین خاطر در ابتدا کمیسیونی به نام محرومیت زدایی تشکیل دادند تا از این طریق منسجم تر و جدی تر به حل مشکلات حاشیه شهر شیراز بپردازند.

اگر چه تا کنون بازدیدهایی از سوی اعضای این کمیسیون و دیگر شوراییان از مناطق حاشیه نشین شهر و روستاهای چسبیده به کلانشهر شیراز صورت گرفته اما خروجی قابل قبولی مشاهده نمی شود که این امر نیازمند واکاوی و بررسی زوایای مختلف می باشد.

تاکید بر تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی در شورا

مهدی طاهری رئیس شورای شهر شیراز روز گذشته در صحن علنی شورا به موضوع محرومیت زدایی اشاره کرد و بر تدوین سند محرومیت‌زدایی شهرستان شیراز تاکید کرد و گفت:باید طرح‌های عملیاتی و تعریف یکسان از محرومیت‌زدایی مشخص شود تا مبنای عمل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از ابتدا بنابر این بود که کمیسیون سیاست‌گذار باشد اظهار کرد: باید قرارگاهی تشکیل شود و همه دستگاه‌ها ورود کنند تا این مسئله برطرف گردد..

وی کمیسیون محرومیت‌زدایی را  ابتکار شورا جهت حل مشکلات حاشیه نشینی دانست و افزود: برای تدوین سند محرومیت‌زدایی شهرستان شیراز باید شخصیت حقوقی واضح مشخص شود و طرح‌های عملیاتی تعیین گردد تا شهرداری هم کمک کند، پیشنهاد این است که قرارگاه محرومیت‌زدایی مسئول تدوین سند شود و دیگران هم کمک کنند.

محرومیت فکری برخی از مدیران سبب محرومیت اجتماعی و فرهنگی مردم شده است

مریم حسینی رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس به ویژه بحث عدالت اجتماعی و حمایت از گروه‌های جهادی به عنوان یک سند بالادستی مورد نظر است گفت: الحاقات روستاها به صورت ویژه‌ای مورد توجه کمیسیون بوده است.

وی با بیان اینکه محرومیت فکری برخی از مدیران سبب محرومیت اجتماعی و فرهنگی مردم شده است عنوان کرد: تفکر محرومیت‌زایی مدیران را باید به تفکر محرومیت‌زدا تبدیل کرد چرا که در رفع محرومیت مقام معظم رهبری فرد یا دستگاه خاصی را متولی نمی‌کنند بلکه آن را وظیفه‌ای همگانی می‌دانند.

رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز درباره الحاق 6 روستا به شیراز و تاکیداتی که از گذشته در این باره وجود داشته است، افزود: براساس طرح پژوهشی تلاش بر این است که تا بتوانیم به طور جدی الحاقی صورت نگیرد چرا که پیوست‌های اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی و غیره برای الحاق لازم است.

حسینی با بیان اینکه زیرساخت‌های رفع محرومیت‌ها مثل کارگاه‌های مهارت‌افزایی در دستور کار قرار گرفته است افزود: پایش لحظه‌ای تغییر کاربری‌ها و ساخت ‌و سازهای غیرمجاز و تلاش برای تدوین سند بهداشت روان برای رسیدن به خانواده متعالی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

حاشیه‌نشینی سابقه 70 ساله دارد

محمد اسدی عضو کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر نیز در این جلسه با بیان اینکه حاشیه‌نشینی سابقه 70 ساله دارد و در کشور 20 میلیون حاشیه‌نشین است گفت: هر روز به معضلات حاشیه‌ها اضافه می‌شود و هیچ کنترلی بر ورود و مهاجرت به شهر وجود ندارد‌.

وی با بیان اینکه در مورد شیراز هیچ دستگاهی از جمله شهرداری به وظایف خود عمل نکرده است، افزود: تجاوز به حریم شهر و منابع ملی نیز  در این سال‌ها وجود داشته که نشاندهنده عدم توجه دستگاه‌ها به مبحث حاشیه‌نشینی است.

اسدی با بیان اینکه پروژه‌هایی تعریف شده و بودجه هم در نظر گرفته شده اما صحبت این است که پول نیست، بیان کرد: شهرداری هم جور همه دستگاه‌ها را می‌کشد و با بدهی 6 هزار میلیاردی هم مواجه است


بودجه 1370 میلیاردی برای محرومیت زدایی فارس

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه سال گذشته 1370 میلیارد بودجه محرومیت‌زدایی استان بوده است که 97 میلیارد سهم شیراز شده که 30 میلیارد آن محقق شده است عنوان کرد: شورای شهر با جدیت ورود کرده و هدف این است که محرومیت و حاشیه‌نشینی کم شود انتظار این است که استان کمک بیشتری برای رفع محرومیت‌ها و حاشیه‌نشینی‌ها کند.

سخن آخر اینکه :

هرچند سالیان درازی است که با روی کار آمدن یک گروه، جناح یا حزب خاص، اقدامات موقت و موضعی برای درمان زخم بد خیم زیر پوست شهرها و کلانشهرها صورت میگیرد و حتی گاهی برای بهبود شرایط، تبصره ها و بند هایی به قوانین مجلس و شوراهای شهر و روستاها اضافه می گردد، ولی آیا اینگونه راه کارها می تواند جوابگوی معضلاتی باشد که سابقه 70 ساله دارند و با ضعیف شدن اقتصاد جامعه هر  روز بیش از گذشته بر نوع و تعداد این آسیبها افزوده می گردد؟

آیا زمان آن فرا نرسیده که یک بار برای همیشه راهکارهایی دائمی و اثر گذار اندیشیده شود تا هم حاشیه ای امن برای شهرها بسازیم و هم جامعه را از زیر بار محرومیت و نابرابری نجات دهیم؟

انتهای پیام/س





نظرات بینندگان