کد خبر: ۱۵۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
گفتگو با یک بانوی کارآفرین:

کسب و کاری به شیرینی شهد زنبور عسل

میرزایی به سختی های زنبور داری اشاره کرد و گفت: هر چند پرورش زنبور شغل بسیار سخت، پردرد سر و پرخرجی است اما هم لذت و بخش و شیرین و هم پر درآمد می باشد که نیاز به تلاش و پشت کار و البته علاقه بسیار دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، با نگاهی به یک دهه اخیر و توجه به شعارهای سال که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده اند بر اهمیت موضوع اقتصاد، تولید داخلی، حمایت از کالاهای ایرانی، کارآفرینی و حمایت همه جانبه از کسب و کارهای خورد و کوچک بیش از گذشته پی می بریم، چرا که اینگونه مشاغل،(کسب و کارهای خورد)علاوه بر ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی، موجب تقویت روحیه خودکفایی در جامعه و ایجاد اشتغال پایدار و در نتیجه رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده ها می گردد.

از همین رو در چند سال اخیر شاهد هستیم که در گوشه و کنار کشور و از جمله استان فارس، افرادی با روحیه جهادی، تلاش همه جانبه و همت بلند خود دست به کارهایی زده اند که علاوه بر درآمد زایی برای خود و خانواده شان، برای چند نفر دیگر نیز اشتغال زایی نموده اند.

یکی از مشاغلی که در این سالها شاهد رشد و پیشرفت آن هستیم، حرفه زنبورداری است، شغلی که گر چه در نگاه اول بسیار سخت و پرمشقت و حتی گاه خطرناک است اما عده ای از روستاییان اقدام به پرورش زنبور و تولید عسل کرده اند تا از این مسیر هم معیشت خود و اطرافیان را تامین و هم کام هم وطنان را شیرین کنند.

کسب و کاری به شیرینی شهد زنبور عسل،حرفه ای است که خانم نرگس میرزایی بانویی کارآفرین از روستای ماصرم علیا از توابع دهستان کوهمره سرخی بخش ارژن شهرستان شیراز آن را برای تامین معیشت زندگی خود برگزیده است.

آنچه در ادامه می خوانید روایتی است از این بانوی کارآفرین:

این بانوی روستایی می گوید:دوره زنبورداری را با مربی گری مرحوم اکبری گذرانده و مدرک آن را گرفتم  و پس ازدریافت گواهینامه پرورش زنبور، در سال 1399 شروع به کار کردم.در ابتدا۵۰  کلونی زنبور از منطقه کازرون خریداری و به کوهمره سرخی روستای ماصرم علیا که در آن ساکن هستم بردیم، سپس با کمک پسرم زنبورهارا تقویت کرده تا بچه گیری(روش مصنوعی تکثیر کندوی زنبور عسل) کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دارای  ۱۰۰ کندوی زنبور عسل است، گفت: در خرداد ماه همان سال زنبور هارا به کوهمره جروق واقع در منطقه کوهمره سرخی انتقال داده و به مدت یک ماه آنجا بودیم که زنبورها از شهد و گیاه‌هان مختلف تغذیه و عسل تولید کنند تا ما بتوانیم عسلی با کیفیت و خوش طعم با انواع گیاه و شهد کوه به مشتریان ارائه دهیم.
این بانوی کارآفرین ادامه داد:بعد از یک ماه زنبورها را به منطقه سیخ دارنگون بردیم تا در مزارع ذرت چرخ بزنند و از گرده های آن استفاده کنند و سپس برج 5 یعنی نیمه های مرداد ماه شروع به عسل گیری کردیم.

میرزایی با اشاره به اینکه  ۱۰۰ کلون زنبور حدود یک تن عسل می دهد، عنوان کرد: ما ۶۰۰ کیلو عسل برای فروش از زنبورها جداکردیم و حدود۴۰۰ کیلو هم  برای تغذیه خودشان برای فصل زمستان نگه داشتیم تا زنبورها تغذیه کنند .

و اما مرحله دوم از اولین دوره زنبور داری خانم میرزایی و پسرش:

این مادر سخت کوش در ادامه به مرحله دوم کار خود و پسرش اشاره کرد و افزود: در آبان ماه کندوهای زنبور را قنداق کردیم ( با پارچه های نخی قاب زنبورها را پوشاندیم ) و سپس پلاستیک بر روی آنها کشیدیم تا از سرما جلو گیری شود و در اواخر سال یعنی اسفند ماه کندو ها را از قنداق خارج کردهف شروع به تقویت نمودیم تا برای برای مرحله دوم برداشت عسل آماده شوند.

خانم میرزایی می گوید: محصولات عسل کندوهای ما را معمولا دوستان، اقوام، آشنایان و همسایه ها خریداری میکنند اما گاهی بخشی از آن را جهت رونق بیشتر کارمان در نمایشگاه هایی که به مناسبت های مختلف از جمله هفته بسیج و 22 بهمن برگزار میشود، ارائه می دهیم تا از این طریق محصولات خود را به دیگر شهروندان به فروش برسانیم.

این کارآفرین زنبوردار در پایان عنوان کرد: هر چند زنبور داری شغل  بسیار سخت، پردرد سر و پرخرجی است، اما هم لذت و بخش و شیرین و هم پر درآمد می باشد که نیاز به تلاش و پشت کار و البته علاقه بسیار دارد.
 
انتهای پیام/س



نظرات بینندگان