کد خبر: ۱۵۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
کارشناس علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست

موسویان گفت:مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست.به همین خاطر توصیه می شود روزه داران از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده کنند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، مطالعات متعدد نشان داده است که روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بسیار مفید و کمک کننده است.

به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان  گفتگویی با پریسا موسویان، دکترای علوم تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تغذیه مناسب در ایام ماه رمضان انجام شده است.

 وی در ابتدا داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط پس از افطار را توصیه کرد و گفت: نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا می شود.   

 موسویان در ادامه عنوان کرد: مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی ها و صیفی ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می شود، در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی بدن در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

 این کارشناس تغذیه با بیان اینکه خوردن غذاهای چرب و شور و انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود، توصیه کرد: به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

 وی محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران را بسیار مهم و کمک کننده دانست و افزود: دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، همچنین افرادی که مستعد افزایش فشارخون بالا و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند.

خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون

موسویان ادامه داد:خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است و منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم دارا می باشد که نقش موثری در تنظیم قند خون دارد. پس توصیه می شود در وعده افطار در صورت امکان ۲ تا ۳ عدد خرما مصرف شود اما باید از مصرف بیش از حد آن نیز پرهیز گردد.

  این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیرازبا تاکید بر اینکه،مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می شود،تصریح کرد: بنابراین توصیه می شود از مصرف آنها پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا، سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود، چند توصیه به روزه داران نمود و گفت: بسـیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست. در عوض برای برطرف کردن تشنگی در طول روز توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی ها و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه ، طالبی و مرکبات استفاده گردد؛از نوشیدن زیاد چای به ویژه چای پر رنگ در وعده سحری پرهیز شود، زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی موردنیاز بدن می شود.

این دکترای علوم تغذیه تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم «اسید اگزالیک» موجود در چای، مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد باعث کاهش جذب کلسیم غذا می شود.

به گفته وی اگرچه برای تامین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید در طی روزه داری از روغن ها و چربی های خوراکی در حد متعادل استفاده شود، اما مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست.به همین خاطر توصیه می شود روزه داران از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده و به جای غذاهای چرب و سرخ کرده، از غذاهای آب پز و بخارپز بیشتر استفاده کنند

انتهای پیام/س


 


نظرات بینندگان