کد خبر: ۱۵۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱

سردار سربلندی که جز خدا چیزی ندید و جز رضای او کار نکرد

این روزها سالروز شهادت سرلشکر پاسدار سید محمد حجازی، سردار سربلندی است که جز خدا چیزی نمی دید و جز رضای او کار نمی کرد و اعتقاد داشت شهادت پایان ماموریت یک بسیجی است و تا آخرین لحظه برای اعتلای کلمه حق و مبارزه با صهیونیسم آرام و قرار نداشت.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، تورق تقویم در این روزها یادآور سالروز عروج و شهادت مردی است که جز خدا ندید و جز برای رضای او کار نکرد. کسی که به معنای واقعی یک پاسدار بود و برای اعتلای کلمه حق و مبارزه با صهیونیسم، یار و یاور مسلمانان جنوب لبنان و سوریه و جبهه مقاومت اسلامی در جهان بود. فرماندهی که می‌خواست بیشتر کار کند ولی کمتر دیده شود.

کسی که قدرت فرماندهی و توان اجرایی بالای او حکایت از درایت عمیق و هوش سرشارش داشت. او در تمام دوران حیات خود بر عهدی که با پیر و مرادش امام راحل و همرزمان شهیدش برای محو و نابودی اسرائیل وفادار ماند و یادگاری های ارزشمندی؛ از اولین روزهای شروع هشت سال دوران دفاع مقدس در مسئولیت اعزام نیرو در اهواز، تا ده سال فرماندهی درخشان در بسیج مستضعفین و در ادامه، حضور در سپاه قدس و همراهی با سردار دل‌ها حاج‌ قاسم سلیمانی از خود به جای گذاشت معتقد بود بازنشستگی پایان ماموریت یک بسیجی نیست به همین جهت تا پایان عمر با تمام وجود همراه و حامی نظام مقدس جمهوری اسلامی و امام و رهبری بود او کسی نبود جز شهید سربلند سرتیپ پاسدار حاج سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) که از همان ابتدای تاسیس سپاه پاسداران در سال 58 به عضویت این نهاد مقدس انقلابی درآمد و در پی ایجاد ناآرامی‌های غرب کشور به مناطق کردستان و آذربایجان رفت و پس از مهار ناآرامی‌های کردستان و شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های جنوب منتقل شد.

سردار حجازی که در سال 1335 در یکی از خانواده های اصیل، متدین و انقلابی خطه شهید و قهرمان پرور اصفهان متولد شده بود در فاصله سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود. و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ نیز جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود و در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.

شهید حجازی تحصیلات خود تا پایان دیپلم متوسطه را در اصفهان سپری کرد و دانشجوی انستیتو تکنولوژی رشته مکانیک دانشگاه اصفهان بود که مبارزات انقلابی و سیاسی در کشور اوج گرفته بود همراه برادر بزرگتر خود سید احمد وارد عرصه مبارزات سیاسی شد و در کنار او در چاپ و تکثیر اعلامیه‌های امام با گروهی که شهید عبداللّٰه میثمی عضو آن بود، همکاری می‌کرد. وقتی ساواک آنها را دستگیر کرد، سیداحمد همه چیز را گردن گرفت و سیدمحمد از دانشگاه اصفهان اخراج و چهار ماه در زندان ساواک به سر برد.

شهید حجازی بعد از آزادی از زندان به مدرسه حقانی قم که دکتر آیت‌اللّٰه بهشتی مدیر آنجا بود رفت. دوست داشت طلبه شود، ولی مدیر مدرسه معتقد بود که بچه‌‌طلبه‌ها، هم باید تحصیلات دانشگاهی و هم تحصیلات حوزوی داشته باشند، به همین دلیل همزمان با تحصیل دروس حوزوی در قم، سال ۱۳۵۷ در رشته اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز قبول و مشغول به تحصیل شد و سه روز در دانشگاه اصفهان، اقتصاد می‌خواند.

سرلشکر شهید حجازی دانش آموخته رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود، در دوران هشت سال دفاع مقدس در یگان‌های رزم، عملیاتی و سازماندهی رزمندگان و تقسیم میان لشکرهای تازه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت.

* نقش ماندگار در جذب، سازماندهی و اعزام رزمندگان به جبهه

این سردار مومن، انقلابی و ولایت‌مدار در زمره فرماندهان و مجاهدان شاخص هشت سال دفاع مقدس بود که به ویژه نقش سترگ و ماندگاری در حوزه جذب، سازماندهی و اعزام رزمندگان اسلام به جبهه های نبرد حق علیه باطل و مصاف با ارتش بعثی صدام و مزدوران استکبار جهانی در جنگ تحمیلی ایفا کرد.

شهید گرانقدر سردار حجازی  پس از دفاع مقدس در سپاه و بسیج و نیز ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت‌های خطیر و مهمی عهده‌دار شد که از جمله آنها می‌توان به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج به مدت ۱۰ سال، ریاست ستاد مشترک سپاه، جانشین فرمانده کل سپاه و معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح اشاره کرد.

او در طول دوران هشت سال دفاع مقدس علاوه بر مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور، فرماندهی منطقه چهارم، جانشینی فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌های میانی و غرب و جانشینی فرمانده نیروی قدس سپاه را نیز برعهده داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی در سمت‌هایی چون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ با حکم رهبر معظم انقلاب فرماندهی نیروی مقاومت بسیج را برعهده داشت و سپس از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود.

این شهید والا مقام تیر ماه سال ۱۳۸۷ به‌ عنوان «جانشین قرارگاه ثارالله (ع)» معرفی شد و یک سال بعد یعنی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به ستاد کل نیرو‌های مسلح رفت و مسئولیت معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی را برعهده گرفت. وی پس از شهادت سردار سلیمانی در دی سال ۱۳۹۸ به جانشینی فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.

* سازماندهی بسیج، فصلی زرین از کارنامه شهید حجازی

شهید سرلشکر حجازی فصل زرینی را در کارنامه خدمتی خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با سازماندهی بسیج ثبت کرد، ایجاد پایگاه‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور یادگار ارزشمند این سردار رشید اسلام در راستای تقویت ریشه این شجره طیبه است، این ذخیره تمام ناشدنی از اقدامات جانشین فرمانده قدس سپاه در بسیج، باقیات و صالحاتی برای خود در آخرت ثبت و ضبط کرد.

* سرفصل‌های خدمت شهید حجازی؛ حضور هشت ساله در جبهه مقاومت

شهید سرلشکر حجازی خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران را در ستاد مشترک سپاه، جانشینی فرمانده کل سپاه، معاونت پشتبانی و لجستسک نیروهای مسلح و همچنین حضور در جبهه مقاومت این سنگر تقابل حق و باطل و جبهه مقابله با استکبار جهانی در دفاع از اسلام، حرم معصومین(ع) و حفظ امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران در هزاران کیلومتر دور تر از مرزهای میهن اسلامی و جانشینی هشت ساله سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با نشان شهادت بر سینه کامل کرد.

سرلشکر شهید حجازی در دوران خدمت در جبهه مقاومت در مناطق مختلف یکی از گزینه‌های ترور روی میز سران مزدور، وحشی و جنایت‌کار رژیم صهیونیستی بود، موفقیت جبهه مقاومت در هر عملیاتی پایه‌های این رژیم پوسیده به تعبیر سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لرزه در می‌آورد و این راه ادامه خواهد داشت.

او در هر نقطه‌ای از این سرزمین خط زیبایی از یک اثر جاودانه خلق کرده است و به ظاهر جایگزین کردن شخصیت‌هایی این چنین بسیار سخت است و باید یک انقلاب شکوهمند به وسعت انقلاب اسلامی و یک جنگ به مقیاس جهانی شکل بگیرد و صحنه مقاومتی از غرب تا شرق جهان اسلام علیه قدرت استکباری سازمان یابد و یک مرد در قلب همه این نبردهای بزرگ ساخته شود تا سید محمد حجازی از آن خارج شود.

* سردار حجازی خلاصه ای از شخصیت یک مجاهد فی سبیل الله 

سرلشکر حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شامگاه یکشنبه ۲۹ فروردین 1400 بر اثر عارضه قلبی و عوارض شیمیایی برجا مانده از دوران دفاع مقدس به شهادت رسید و به خیل دوستان و هم‌رزمان شهیدش همچون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی پیوست.

فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت شهادت سردار حجازی بیان فرمودند: با تأسف فراوان خبر درگذشت سردار پر افتخار، سردار سیدمحمد حجازی رضوان‌الله‌علیه را دریافت کردم. عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌ ای از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله است. او در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ آنها، سربلند و موفق بوده است. فقدان او حقاً مایه‌ تأسف و اندوه است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان