کد خبر: ۱۵۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
آوای آرامش شیرازه:

زنی که رژیم لاغری را بر طلاق ترجیح داد

آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آوای آرامش شیرازه، سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

مرد جوانی به مرکز مشاوره پلیش آرامش فارس مراجعه کرد و با ابراز نگرانی از اتفاقی که برای همسرش در حال رخ داد است، گفت: 5 سال قبل با دختري آشنا شدم که آن زمان او 15 ساله بود و بعد از 2 سال با هم ازدواج كردیم. 

وی ادامه داد: همسرم زن خوبي است و عشق و علاقه زيادي بين ما وجود دارد، او زندگي اش را دوست دارد و براي رسيدن به من تلاش زيادي كرد اما در حال حاضر به خاطر اتفاقی که در حال رخ دادن است با مشكل مواجه شدیم.

رضا که از لحن گفتارش مشخص است همسرش را بسیار دوست دارد،عنوان کرد: مدت 3 سال قبل او را در يك كلاس نقاشي ثبت نام كردم و از آن زمان دوستاني پيدا كرد كه ارتباط با آنها رفتارش را بسيار تغيير داد، به گونه ای که الان به تنها چيزي كه فكر مي كند رژيم لاغري است و ترس شديدي از چاق شدن دارد. بعد از كمي غذاخوردن احساس گناه بي اندازه مي كرده و روزي چندين مرتبه خود را جلوي آئينه برانداز مي كند و خود را وزن مي نمايد، اگرچه به هيچ وجه اضافه وزن ندارد بلكه برعكس خيلي لاغر و نحيف است. به باشگاه ورزشي مي رود، روزي 4 ساعت ورزش مي كند. 

این مرد جوان با بیان اینکه احساس مي كنم دچار وسواس شده است، اظهار کرد:به دليل تمركز زياد روي اين موضوع، رفتارهاي يك فرد افسرده و غمگين را پيدا كرده و اين مساله فقط به امتناع از غذاخوردن محدود نمي شود بلكه خودداري از بچه دار شدن به خاطر حفظ تناسب اندام نيز يكي از عمده ترين مشكلات ماست و هر زمان كه صحبت از بچه دار شدن  مي كنم ترس شديدي دارد و به شدت با اين موضوع برخورد مي كند و مي گويد به هيچ وجه تصميم به بچه دار شدن ندارد و برعكس من علاقه زيادي به بچه دار شدن دارم.

 رضا در پایان گفت:ديگر از رفتارها و افكار او خسته شده ام هرچقدر با او صحبت مي كنم فايده اي ندارد. اين بار او را تهديد به جدايي كرده ام و تمام اقدامات قانوني را براي جدايي طي كرده ام، حتي وكيل نيز گرفته ام اما مي خواهم براي يك بار ديگر به همسرم فرصت دهم و شانس خود را براي ادامه زندگي امتحان كنم ولي انگار او مساله لاغري برايش بيشتر اهميت دارد.

نظر كارشناس :

زينب گلكار كارشناس مشاوره و مددکاری کلانتری 32 گلشن شیراز در خصوص این ماجرا عنوان کرد: اصطلاح بي اشتهايي عصبي، از دست دادن اشتها در نتيجه علل هيجاني مي باشد كه فرد با خودداري از حفظ وزن طبيعي بدن و ترس شديد از افزايش وزن و چاق بودن دچار تن انگاره يا برداشت تحريف شده از بدن خود مي گردد .

وی افزود:ايده آل اجتماعي- فرهنگي لاغري، وسيله مناسبي است كه اشخاص ترس از چاق بودن يا حتي احساس چاقي را از طريق آن ياد مي گيرند. چاقي علاوه بر ايجاد شكل بدني نامطلوب، معاني منفي ديگري مانند ناموفق بودن و كم خويشتن داري را به همراه دارد. اشخاص چاق در نظر ديگران، هوش و ذكاوت كمتري دارند و برپايه اين تصورات در معرض تنهايي، كم رويي و...  قرار دارند. با قوي تر شدن نگرش هاي منفي جامعه در مورد چاق بودن، شيوع اختلال خوردن افزايش يافته است.

گلکار ادامه داد: ترويج الگوها و مدل هاي غربي مانند باربي مي تواند يكي از انديشه هاي غلط باشد. دامنه تاثيرپذيري دختران ايراني جوان از مدل باربي، تنها به امتناع از غذاخوردن محدود نمي شود بلكه خودداري از بچه دار شدن به خاطر حفظ تناسب اندام را نيز شامل مي شود. آنها با صرف هزينه هاي سرسام آور و رفتن به زير تيغ جراحان توانا، خود را به شكل و شمايل باربي درمي آورند تا ذائقه هاي باربي پسند را اشباع نمايند.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه از ديدگاهي ديگر، كودكاني كه طوري بار آمده اند كه احساس بي لياقتي مي كنند از طريق بي اشتهايي عصبي تلاش مي كنند به شايستگي و احترام دست يابند و احساسات درماندگي و بي لياقتي و ناتواني را از خود دور كنند، اظهار کرد:علاوه بر اين، اشتغال ذهني به لاغري و همين طور تصوير مانكن هاي لاغر در رسانه ها، منجر به افزايش نارضايتي از بدن مي شود و علاوه بر اين زنان بيشتر ممكن است اختلال خوردن داشته باشند تا مردان.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان