کد خبر: ۱۵۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
«شیرازه» گزارش می دهد:

طرح هادی روستایی در پیچ و خم بی‌مهری مسئولین

طرح هادی روستایی که از ابتدا قرار بود با اهداف و برنامه هاي اوليه جهت توسعه روستاها در مناطق مختلف کشور اجرا گردد به نظر می رسد که در عمل و اجرای آن با مشکلات و موانع متعددی در ابعاد مختلف رو به رو شده و در پیچ و خم بی‌مهری مسئولان گرفتار شده به گونه ای که این طرح نه تنها دردی از مردم دوا نکرده بلکه در برخی مواقع باعث مشکلات و پیامدهایی نیز شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، "طرح هادی" روستایی از پروژه هایی است که قرار بود در راستای فراهم‌سازی زمینه‌ی توسعه و عمران نقاط روستایی، تامین عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولید و رفاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی تهیه و اجرا شود.

طرح هادی در راستای توسعه و ارتقاء تدوین شده است و مقرر گردید تا روستاها با استفاده از این طرح در حوزه‌های مختلف ارتقاء پیدا کنند.

این موضوع با هدف جلوگیری از مهاجرت از روستاها، ارتقاء جایگاه روستا و افزایش رفاه ساکنان در روستاها پیش‌بینی شده و قرار بود  با تامین زیرساخت‌ها رفاه اجتماعی را به ارمغان آورده تا بخشی از مشکلات روستائیان کاسته شود.

همه چیز درباره طرح هادی روستایی

در واقع ایجاد طرح هادی روستایی به منظور رفع مشکلات در این مناطق است زیرا روستاها از مشکلاتی مانند عدم وجود امکانات، پراکندگی و … رنج می برند بنابراین در سال های اخیر با ایجاد طرح هادی روستایی سعی در حل این مشکلات بوده است.

همچنین تهیه طرح هادی روستایی چند مرحله انجام می شود که می توان به مرحله ۱ تا ۴ اشاره کرد. در مرحله اول نقشه روستا بر اساس پایه و وضعیت موجود تهیه شده و در مرحله دوم مطالعات پایه ای انجام می گردد که به عنوان زیر بنای مراحل بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در مرحله سوم چشم اندازها تدوین می شود و برای ترسیم آن به مراحل قبل از جمله مطالعات پایه ای استناد خواهد شد. در مرحله چهارم که مرحله نهایی بوده پروژه های پیشنهادی مطرح می شود.


به بیانی ساده باید بگوییم که طرح هادی روستایی طرحی است که با اجرایی کردن آن شاهد توسعه و گسترش روستاها و جلوگیری از مهاجرت اجباری مردمان به شهر خواهیم بود. مردم روستا دارای مشکلات زیادی از نظر اقتصادی ، معیشتی ، رفاهی و … هستند که با کمک طرح هادی روستایی می توان آن ها را بهبود بخشید.

اهداف طرح هادی روستایی

 ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی ،تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی ،ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی ،ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان .ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان  و هدایت وضعیت فیزیکی ( کالبدی ) روستا.

بطور کلی و براساس اهداف فوق الذکر ، طرح هادی روستایی در راستای فراهم سازی توسعه و عمران روستاها می بایستی از رویکرد های متفاوت و جامعی برخوردار باشد.

این طرح اگرچه در حرف و تئوری طرح خوبی بود اما متاسفانه عدم اجرای صحیح و کامل آن علاوه بر آنکه مشکلی از اهالی روستا ها را  حل نکرده است اجرای ناقص این طرح در برخی روستاها مشکلاتی را به دیگر مشکلات روستائیان اضافه کرده است.

سید علیرضا حمیدی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به طرح هادی روستایی گفت: از سال ۱۳۶۲ طرح هادی تحت عنوان روان بخشی روستاها در تعدادی از روستاهای شهرستان شهرکرد که  توسط وزیر مسکن و شهرسازی  مورد اجرا گذاشته شد و تقریباً از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن تهیه و اقدام شد و قبل از آن توسط جهاد سازندگی انجام  شده است.

 وی با بیان اینکه برای گسترش و پویایی روز‌به‌روز روستاها بایستی دائماً عملیات اجرایی صورت پذیرد افزود:  همه ساله تعدادی مسکن به روستا اضافه می‌شود بنابراین نیاز به خدمات رسانی دارد؛ در حال حاضر در ۱۴۵۰ روستا عملیات اجرایی انجام شده و امید داریم با افزایش اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد پیشرفت خوبی در سطح استان باشیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در پاسخ به سوال تامین هزینه های طرح هادی بیان کرد: هزینه اجرای طرح‌های هادی از محل اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان به ریاست فرماندار، اعتبارات ملی، اعتبارات داخلی بنیاد، ارزش افزوده و دهیاری‌ها تامین می‌شود.

حمیدی با اشاره به اینکه طرح هادی روستایی  برای ده سال تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح برای بعضی از روستا ها تا دو یا سه بار مورد بازنگری قرار گرفته اند و با توجه به نیاز روستاها تعداد زیادی از آنها پس از پایان اجرای طرح توسط بنیاد مسکن مجدد بازنگری و عملیات اجرایی در آنها انجام و برخی نیز به شهر تبدیل شده‌اند که در این صورت شهرداری نسبت به اجرای طرح ها اقدام خواهد کرد.


وی طرح هادی روستایی و تفصیلی را دو طرح مجزا دانست و گفت: طرح تفصیلی به مقیاس نقشه ای گفته میشود که ۱/۵۰۰ می باشد  و عمدتاً بر اساس طرح های جامع شهری جهت نقاط مختلف تهیه می‌شود و بیشتر با جزئیات همراه است و در مواردی که نیاز به عملیات اجرایی با جزئیات کامل باشد مشابه میدان‌ها ،پیاده راه ها، پارک‌ها، طرح ها، قبل از شروع عملیات اجرایی، زمینه می‌شود.


این مقام  مسئول بیان‌کرد: تهیه و اجرای طرح هادی روستاها، بهداشت روستاها و اقدامات انجام شده دیگر مهاجرت معکوس را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که بعضی طرح‌ها قبل از به پایان رسیدن دوره ده ساله به دلیل تقاضای ساخت در روستاها نیاز به بازنگری خواهد داشت.

بنابه گفته حمیدی، بنیاد مسکن در تمامی شهرستان‌ها ناظر مستقیم دارد و از طرف بنیاد استان نظارت عالیه صورت میگیرد و ناظر مربوطه مجدد کارها را کنترل می‌کند.

سخن آخر:

با توجه به اهميت توسعه روستايي در فرايند پیشرفت ملي، طي سال هاي اخير رويکردها و راهبردهاي متفاوتي جهت دستيابي به اهداف توسعه روستايي مورد توجه قرار گرفته که يکي از مهم ترين آن ها اجراي طرح هاي هادي روستايي مي باشد.

طرحی که علي رغم اهداف و برنامه هاي اوليه جهت توسعه روستاها در مناطق مختلف کشور، به نظر مي رسد که در عمل و اجراي آن با مشکلات و موانع متعددي در ابعاد مختلف رو به رو شده و چندان که شایسته است به درستی اجرا نشده، به گونه ای که در بازدید خبرنگار شیرازه از برخی روستاهای حومه شیراز به گفته دهیاران و اهالی روستا، این طرح نه تنها دردی از مردم دوا نکرده بلکه در برخی مواقع باعث مشکلات و پیامدهایی نیز شده است.

از طرفی هر چند مسئولان عنوان می‌کنند هیچ مبلغی جهت اجرای این طرح از مردم روستاها دریافت نمی شود، اما بنا به مشاهدات و گفته اهالی روستا با عناوین مختلف از جمله بهسازی معابر، ساخت پارک و فضای سبز و ایجاد امکانات در روستا، هزینه هایی از روستاییان دریافت می‌گردد که در نهایت توسط دهیاران به بخشداری ها تحویل داده می‌شود که به نظر این خود نوعی کمک مردم به دولت در راستای اجرای طرح هادی می باشد.


انتهای پیام/ف
نظرات بینندگان