کد خبر: ۱۵۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
استاندار فارس:

۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع مصوبات سفر رئیس جمهور جذب شد

ایمانیه گفت: در اواخر سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع مربوط به مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان (۲۲ مهرماه ۱۴۰۰) جذب شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمد هادی ایمانیه، شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: ۸۰ رصد این عدد به شکل نقدی تامین شده و فقط ۲۰ درصد آن اوراق بوده است.

وی، مجموع مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان را ۱۱۴ مصوبه دانست و ادامه دادک زمان بندی اجرای این پروژه‌ها متفاوت است که برخی تا پایان امسال و برخی نیز طی سال های آتی و تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به بهره برداری برسد.

استاندار فارس اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها که طبق برنامه در حال اجرا است ۶۶ هزار میلیارد ریال اعتبار و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است.

ایمانیه افزود: علاوه بر این حدود چهار هزار میلیارد ریال نیز از سوی وزارت نفت برای اجرای تعدادی پروژه ورزشی، بهداشتی و راهسازی تخصیص یافته است.

نیاز پنج هزار میلیارد تومانی آزادراه شیراز – اصفهان برای تکمیل
وی، آزادراه شیراز – اصفهان را یکی از پروژه های مهم و اثرگذار ملی دانست و گفت: برای تکمیل قطعات یک تا ۶ این پروژه دو هزار میلیارد تومان و برای اجرای قطعات هفت و هشت آن نیز سه هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

استاندار فارس ادامه داد: قطعات یک تا ۶ این پروژه هم اینک فعال است و با توجه به درصد بالای پیشرفت آن پیش بینی می شود که در ماه های آتی به بهره برداری برسد.
وی اظهار داشت: به زودی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزرای راه و شهرسازی و دفاع از این پروژه بازدید خواهند کرد که امیدواریم منجر به تامین اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل قطعات یک تا ۶ شود.

استاندار فارس اضافه کرد: یک نگرانی که وجود دارد این است که با زیربار افتتاح قطعات یک تا ۶، ترافیک این آزادراه به محور شیراز - سپیدان و گلوگاه گویم که هم اینک نیز با ترافیک مواجه است منتقل شود و به همین دلیل بنا شده که با مشارکت راه و شهرسازی استان و شهرداری شیراز اقداماتی برای کاهش بار ترافیک از جمله تعریض ورودی گویم و ایجاد مسیرهای جدید انجام شود.

تلاش برای رفع نقاط حادثه خیز استان
استاندار فارس، یکی از دغدغه ها و معضلات این استان را آمار بالای حوادث جاده ای آن دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، تمام مجموعه ها و دستگاه های مرتبط با این مساله را گرد هم آوردیم و هر ماه جلساتی به منظور بررسی راهکارها و اقدماتی که می توان برای حل این مشکل انجام داد تشکیل می شود.

ایمانیه افزود: در جلسات گذاشته بر لزوم شناسایی دقیق نقاط پرحادثه استان تاکید شد طبق بررسی ها ۲۰۰ نقطه شناسایی شده است.

وی ادامه داد: به منظور رفع این نقاط و ایمن سازی آنها ۲۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و مبلغی نیز از سوی وزارت نفت تخصیص یافت.
استاندار فارس اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز رفع نقاط حادثه خیر شناسایی شده را در دستور کار قرار داده اند.

تامین اعتبار راه آهن شیراز – بوشهر از محل تهاتر نفت
استاندار فارس، با اشاره به برگزاری جلساتی با معاون اول رئیس جمهوری و وزرای راه و شهرسازی و نفت گفت: در این جلسات مقرر شد که اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل تهاتر نفت تامین شود.

ایمانیه افزود: هم اینک یک پیمانکار از سمت بوشهر به سمت شیراز و یک پیمانکار نیز از سمت مرودشت به سمت بوشهر کار را آغاز کرده اند و ما نیز با جدیت پیگیر اجرای این پروژه در کنار پروژه آزادراه شیراز – بوشهر – عسلویه هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس توافقنامه ای که اخیرا با قرارگاه خاتم الانبیا امضا کردیم مقرر شد که این قرارگاه نیز به این دو پروژه یعنی آزادراه و راه آهن ورود کند.

استاندار فارس افزود: پروژه راه آهن شیراز - گلگهر نیز به رغم اینکه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما متوقف است و در حال رایزینی با صنعت فولاد نی‌ریز و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هستیم که با تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط این دو مجموعه، پروژه مجددا فعال شود.

تشدید کم آبی فارس با کاهش بارش ها
استاندار فارس، کم آبی را مهمترین معضل این استان داست و گفت: مشکلات ناشی از کم آبی در این استان با کاهش بارندگی ها تشدید شده و تعدادی از روستاها و شهرهای استان را در معرض مواجه با تنش آبی قرار داده است.

ایمانیه افزود: با توجه به اهمیت موضوع، قرارگاه عملیاتی آب با حضور سازمان ها و دستگاه هایی از جمله آبفا، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و صمت در استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: تمام کوشش خود را در جهت صرفه جویی در مصرف و مدیریت مصرف آب به کار خواهیم کرد.

استاندار فارس افزود: همچنین در زمینه زمینه آبخیزداری و آبخوان داری و کاشت گیاهان کم آب بر هم اقدامات خوبی در استان انجام شده است.

ایمانیه گفت: علاوه بر این بر اساس توافقی که با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده‌ایم بنا است که این قرارگاه نسبت به ایجاد چهار هزار هکتار گلخانه در این استان اقدام کند که ۶ برابر مساحت گلخانه های فعلی استان خواهد بود.

وی افزود: کاهش بارش ها سبب شد که امسال امکان رهاسازی آب سد درودزن برای اراضی کشاورزی پایین دست در سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه فراهم نشود و برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به کشاورزان این مناطق با موافقت بیمه و جهاد کشاورزی بنا شد کشاورزانی که در مقابل خشکسالی خود را بیمه نکرده بودند بیمه شوند تا بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی از محل بیمه جبران شود.

استاندار فارس گفت: همچنین بنا شد که به اشتغال های خرد در این سه شهرستان به ویژه شهرستان خرامه توجه ویژه شود.

افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات عمرانی فارس
استاندار فارس، با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات عمرانی فارس نسبت به سال گذشته گفت: این اعتبارات حدود ۹ هزار میلیارد تومان است که کفاف اجرای یک پروژه مانند راه آهن شیراز – بوشهر را نیز نمی دهد.

ایمانیه افزود: در حالی که کل اعتبار عمرانی استان ۹ هزار میلیارد تومان است، هزینه اجرای پروژه ای مانند راه آهن شیراز – بوشهر ۳۰ هزار میلیارد تومان و یا پروژه آزادراه شیراز – بوشهر و عسلویه نیز همین میزان است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که باید تمرکز خود را به سمت اعتبارات فرا بودجه‌ای ببریم.

پیگیری حل مشکلات کارخانه های فارس
استاندار فارس، در خصوص اقدامات انجام شده در جهت حل مشکلات کارخانه های آزمایش، آی تی ای، قند ممسنی، کاغذ زاگرس و روغن نرگس شیراز گفت: به منظور حل مشکلات این واحدها، تمرکز جدی تری نسبت به آنها داشته ایم.

ایمانیه افزود: در جلسه ای که فردا در محل وزارت صمت تشکیل می شود در خصوص تداوم فعالیت این کارخانه با مدیریت مالکان فعلی یا مالکان جدید تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: در جلسه ای که هفته گذشته در استان تشکیل شد به این نتیجه رسیدیم که صاحب فعلی کارخانه انگیزه‌ای بر فعال کردن آن ندارد و نهایت قولی که داد این بود که از ابتدای خردادماه امسال فاز نخست تولید آبگرمکن این کارخانه با ظرفیت اشتغال ۴۰ نفر را فعال کند.

استاندار فارس افزود: با توجه به اینکه اشتغال سابق این کارخانه بیش از یک هزار نفر بوده با این تعداد اشتغال وعده داده شده موافقت نشد.

ایمانیه افزود: در نهایت در ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید مصوب کردیم تا پایان خردادماه امسال ۱۰۰ فرصت شغلی، تا پایان شهریور ۲۵۰ فرصت شغلی و تا پایان اسفند ۵۰۰ فرصت شغلی در این کارخانه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اگر صاحبان فعلی کارخانه با این مصوبه موافقت کنند که فعالیت آنها ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت، قراردادی که طی آن این کارخانه به آنها واگذار شده لغو و کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد.

استاندار فارس، در خصوص کارخانه آی تی آی هم گفت: در خصوص این کارخانه نیز بنا شد که در روزهای آتی به اتفاق رئیس کل دادگستری استان دیداری با رئیس کل قوه قضائیه داشته باشیم تا در خصوص این کارخانه نیز دستگاه قضای تعیین تکلیف کند چرا که مهلت بیشتر دادن به صاحبان کارخانه آی تی آی مجاز نیست.

وی گفت: کارخانه قند ممسنی هم هم اینک مراحل بازسازی را طی می کند و امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده نخستین خط تولید آن مجددا فعال شود.

ایمانیه افزود: مالک کارخانه کاغذ زاگرس هم در جریان سفر استانی رئیس جمهور و بازدید دکتر رئیسی از این کارخانه قول داد که در صورت دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان وام ثابت و ۲۰۰ میلیارد تومان وام در گردش، ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند اما در عمل مشخص شد که با این ارقام امکان تکمیل و تجهیز کارخانه وجود ندارد.

استاندار فارس گفت: بر همین اساس از یک تیم کارشناسی دعوت شد تا عدد دقیقی از میزان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این کارخانه ارائه دهد که برآورد آنها رقم ۸۰۰ میلیارد تومان بود که قطعا تامین چنین اعتباری ممکن نیست.

وی توضیح داد: اخیرا دیداری با رئیس بانک صنعت و معادن کشور داشتیم که در این دیدار وی قول داد که ۲۴۰ میلیارد تومان از این رقم را در قالب وام تامین کن و در ادامه نیز بنا شد که با تشکیل کنسرسیومی با حضور چندین بانک، این کارخانه به سرانجام برسد.

استاندار فارس بیان کرد: کارخانه جدید روغن نرگس شیراز نیز هم اینک در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در دست احداث است اما مدیران آن به تعهد خود عمل نکرده اند.

ایمانیه افزود: این کارخانه هم اینک و در محل فعلی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ تن فعال است در حالی که قبلا تولید روزانه آن ۵۰۰ تن در روز بوده.

وی ادامه داد: مالکان این کارخانه اعلام کردند که برای راه اندازی کارخانه جدید دو هزار میلیارد تومان پول نیاز دارند که بنا شد بخشی را از آورده خودشان تامین کنند، بخشی را از محل تسهیلات و بخش دیگری را نیز از محل تغییر کاربری زمین فعلی کارخانه در شیراز تامین کنند.
استاندار فارس تاکید کرد: برای بررسی قابل اجرا بودن و نبودن این موارد مطرح شده از سوی مالکان کارخانه، کمیته ای با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان صمت تشکیل شده است.

پذیرای سرمایه گذاران در استان هستیم
ایمانیه با اشاره به برگزاری جلسه هفتگی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: تاکنون افزون بر ۸۰ درصد مصوبات این جلسات اجرایی و عملیاتی شده است. هر سرمایه گذاری که برای سرمایه گذاری در استان اعلام آمادگی کند پذیرای آنها خواهیم بود و با تمام توان و بهره گیری از تمام ظرفیت ها حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند در فارس سرمایه گذار فراری داده می‌شود یک مورد مصادقی بیان کنند.

سرمایه گذاری خارجی ۴۰ میلیون دلاری در فارس
استاندار فارس گفت: در ۶ ماه دوم سال گذشته ۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس انجام شد.

ایمانیه افزود: همچنین در ۶ ماه نخست پارسال ۳۴۸ میلیون دلار کالا از گمرکات فارس صادر شد که این عدد در ۶ ماه دوم به ۵۳۱ میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که بخش قابل توجهی از صادرات استان فارس از طریق گمرک بندرعاباس، گمرک بندر امام و گمرک بوشهر انجام می‌شود که آمار آن جزو صادرات استان فارس محسوب نمی شود.

استاندار فارس افزود: به دنبال این هستیم که محصولات و کالاهای تولیدی فارس که از دیگر گمرکات صادر می شود نیز به عنوان آمار صادراتی گمرک فارس ثبت شود.

آثار ثبت شده بافت تاریخی شیراز تخریب نمی شود
ایمانیه، در خصوص وضعیت بافت تاریخی شیراز هم گفت: اعتقاد مدیران استان این است که اگر اثری واقع در بافت تاریخی به ثبت رسیده باشد کسی حق تخریب آنرا ندارد.
وی یادآور شد: برخی آثار هم ثبت نشده اند اما دارای ارزش تاریخی و میراثی هستند که این آثار نیز نباید تخریب شوند.

استاندار فارس بیان کرد: اما در مقابل معتقدیم که آن دسته از آثاری که نه ثبت میراثی شده و نه ارزش میراثی و تاریخی دارند و به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده باید تخریب شوند.

انتهای پیام/م

نظرات بینندگان