کد خبر: ۱۵۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
رئیس پارک علم و فناوری فارس در گفتگو با «شیرازه»:

تولید مبتنی بر دانش راهکار نجات اقتصاد کشور/ سیر تا پیاز مشکلات و معضلات دانش بنیان ها

ذوالقدر در خصوص تاثیر کسب و کارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی، ابراز کرد: اگر بخواهیم تولیدی را انجام دهیم که این تولید بتواند باعث رشد اقتصادی کشورشود، باید مبتنی بر دانش بوده تا قادر باشیم خودمان دانش فنی آن را توسعه دهیم و در نهایت تجاری سازی کنیم، در این صورت است که این کسب و کارهایی که شکل میگیرند میتوانند بر رشد اقتصادی ما تاثیر داشته باشند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، براساس روندهای جهانی و تأکید سیاستهای کلی نظام به دانش بنیان شدن اقتصاد کشور، همچنین با تکامل نظام علم، فناوری و نوآوری در سال های گذشته، ایران نیز گام در مسیر تبدیل شدن به اقتصادی دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری گذاشته، به گونه ای که در چند سال اخیر حمایت از ایجاد و رشد کسب وکارهای نوپا و دانش بنیان و رفع موانع و چالش های مربوطه اهمیت بیشتری یافته است.

به همین منظور و به قصد حمایت و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نو پا مقام معظم رهبری شعار امسال را با همین عنوان نام گذاری کرده اند، تا دستورکاری برای اقدامات دولت و مجلس جهت رفع مشکلات موجود و حرکت پرشتاب تر به سمت توسعه اقتصادی دانش بنیان باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز به منظور اطلاع از موانع موجود سد راه این شرکتها در گفتگویی اختصاصی با رئیس پارک علم و فناوری فارس به بررسی زوایای مختلف دانش بنیان ها در استان فارس پرداخته است.

 در مجموع  ۲۰۴ شرکت دانش بنیان در فارس وجود دارد

امین رضا ذوالقدر در ابتدا آماری از شرکت‌های دانش‌بنیان فارس به تفکیک کسب و کارهای استارت آپی نوپا و شرکت های دانش بنیان ارائه کرد و گفت: در استان فارس در مجموع نزدیک به ۲۰۴ شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد در حوزه برق، الکترونیک فتونیک و مخابرات نزدیک به ۵۰ شرکت، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۳۵ شرکت، در حوزه وسایل و ملزومات تجهیزات پزشکی۶ شرکت،در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ۴۵ شرکت، در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی ۳۵ شرکت، در حوزه دارو و فراورده های پیشرفته حوزه درمان۲۲ شرکت، در حوزه فناوری های زیستی کشاورزی و صنایع غذایی ۶ شرکت و در حوزه خدمات تجاری سازی هم ۶ شرکت  حضور دارند.

وی با بیان اینکه اینها در مجموع شرکت های دانش بنیانی هستند که در استان فعالیت دارند، افزود: البته ما در پارک علم و فناوری این استان ۳۵۰ شرکت داریم که بخشی از آنها دانش بنیان و بخشی هم فناور هستند.

دولتی بودن واردات یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی دانش بنیان ها

ذوالقدر در ادامه در پاسخ به ااین سوال که مهمترین چالشهای پیش روی دانش بنیان شدن اقتصاد کشور و شرکت های دانش بنیان در فارس چیست، عنوان کرد: به نظر بنده مهمترین چالشی که پیش روی دانش بنیان شدن اقتصاد کشور وجود دارد این است  که ما در حوزه هایی که  واردات داریم و سهم زیادی را هم از اقتصاد کشور به خود اختصاص داده اند، معمولا دولتی هستند، پس اگر فضا فراهم شود که بتوانند از محصولات داخلی استفاده کنند میتواند  کمک بزرگی به دانش بنیان شدن اقتصاد کشور کنند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس در ادامه با اشاره به اینکه مبحث کشاورزی یکی از مواردی است که ذکر شد، اظهار کرد:اکنون کشور ما سالیانه چیزی نزدیک به ۴ میلیارد دلار فقط واردات جو دارد، همچنین بسیاری از نهاده های دیگر وارداتی است، پس نیاز است که به حوزه کشاورزی، فناوری و نفوذ فناوری در کشاورزی توجه بیشتری شود.

وی با باین اینکه در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم در کشور بازار بسیار بزرگی وجود دارد که بخش عمده ای از آن  وارداتی است، ادامه داد: در حوزه صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی نیز با وجود اینکه پتانسیل زیادی داریم و در زمینه مواد اولیه و مواد پتروشیمی هم ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد، اما در نهایت  ارزش افزوده زیادی از آنها  دریافت نمیکنیم و به صورت خام صادر می‌شوند، که به نظراین امر مهمترین مشکل شرکت های دانش بنیان نه تنها در فارس بلکه در سراسر کشور است.

ذوالقدر در خصوص تاثیر کسب و کارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی، ابراز کرد: اگر بخواهیم تولیدی را انجام دهیم که این تولید بتواند باعث رشد اقتصادی کشورشود، باید مبتنی بر دانش باشد، تا قادر باشیم خودمان دانش فنی آن را توسعه دهیم و در نهایت تجاری سازی کنیم، در این صورت است که این کسب و کارهایی که شکل میگیرند میتوانند بر رشد اقتصادی ما تاثیر داشته باشند.

رئیس پارک علم و فاوری استان اضافه کرد: به عنوان نمونه در کشورهای مجموعه اتحادیه اروپا ۲۵ کشور چیزی نزدیک به ۲۳ میلیون کسب و کار کوچک یا بنگاه‌های کوچک وجود دارد که بخش عمده ای از آنها مبتنی بر دانش هستند که هم اشتغال بسیار زیادی را ایجاد می‌کنند و هم می توانند منجر به توسعه اقتصادی بشوند.

کسب و کارهای دانش بنیان باید مبتنی بر نوآوری بوده و رویکردهای نوآورانه داشته باشند

ویژگی های کسب و کارهای دانش بنیان موضوع دیگری بود که ذوالقدر به آن اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مولفه های کسب و کارهای دانش بنیان این است که باید مبتنی بر نوآوری بوده و در حقیقت رویکردهای نوآورانه داشته باشند به عبارتی به دائم نیاز به تغییر، تحقیق و توسعه دارند و این نوع مشاغل و شرکتها بر خلاف کسب و کارها و کارخانه های سنتی هستند که تحقیق و توسعه چندانی ندارند.

به عقیده وی این کسب و کارها به نوعی با ریسک بالایی همراه هستند و عملاً بخشی از کسب و کارهایی که در این حوزه دارای ایده های نوآفرین و استارتاپی باشند می توانند به مرحله تجاری سازی برسند.

دانشچویان نخبه بزرگ ترین پتانسیل موجود برای حرکت به سمت دانش بنیان شدن

رئیس پارک علم و فناوری فارس در پاسخ به این سوال که در استان فارس زیرساخت‌ها چقدر برای رفتن به سمت دانش بنیان شدن فراهم است؟ عنوان کرد: در استان فارس پتانسیل خیلی خوبی به نام دانشگاه‌های بزرگ استان وجود دارد که دانشجویان بسیار نخبه و افراد توانمندی به عنوان دانشجو به این مراکز آموزشی وارد می‌شوند، که می‌تواند نقطه قوتی برای استان باشد که اگر به خوبی از آنها استفاده شود این افراد می‌توانند وارد حوزه فناوری شده و تحولی را در بحث فناورانه ایجاد کنند.

ذوالقدر در پایان با تاکید براینکه اگر چه از نظر زیرساخت‌ها نسبتا زیرساخت‌های خوبی در استان داریم، اما هنوز جای توسعه دارد، اظهار کرد: البته در کوتاه مدت میتوانیم از ظرفیت‌های خالی که مخصوصاً در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، استفاده کنیم و با در اختیار گذاشتن فضاهایی به دانش بنیان ها از آنان حمایت کرده تا شاید به این شیوه بتوانیم سریعتر به تحقق اقتصاد دانش بنیان برسیم.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان