کد خبر: ۱۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

بی بی خدیجه (س) نگینی در دل شهر شیراز

خاک استان فارس همچون سایر نقاط پهناور میهن اسلامی انسان هایی از نسل پاک ائمه معصومین (ع) را در بر گرفته و امامزاده هایی را در خود جای داده که برخی از آنان آنگونه که باید معرفی نشده اند و مردم از آنان بی اطلاع هستند و در گمنامی به سر می برند. بی بی خدیجه (س) یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که همچون نگینی در دل شهر شیراز می درخشد اما کمتر کسی از وجود ایشان خبر دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود در استان فارس، امامزادگانی هستند که شناسایی و رسیدگی به آن ها یکی از ضروریات است.

مقام معظم رهبری در سخنان خود نیز بار ها به این امر تاکید داشته اند و بیان فرمودند: به امور اماکن مذهبی و بقاع متبرکه که در ‌واقع بخشی از سرمایه‌های دینی و اعتقادی مسلمانان هستند، رسیدگی جدّی شود تا این میراث ارزشمند بتواند هم در زمان حال اعتقادات دینی مردم را پاسداری کند و هم برای استفاده نسل‌های بعدی استوار و پابرجا بماند.

در این میان کمتر کسی امامزاده بی بی خدیجه(س) را می‌شناسد؛ این بقعه متبرکه در شهر شیراز، در قبرستان دارالسلام بلوار سیبویه واقع شده است.

امامزاده سکویی سیمانی به مساحت تقریبی ۳۰ متر مربع که اتاقی به متراژ ۲۰ متر مربع بر روی آن ساخته شده است و قبر مطهر ایشان در وسط این اتاق قرار دارد.

بی بی خدیجه(س) فاقد ضریح بوده و تنها یک سازه فلزی در روی قبر قرار داده شده است. بقعه دارای یک گنبد کوچک که با ایزوگام پوشیده شده می باشد. بازسازی بقعه مربوط به سال ۱۳۵۸ بوده که سالیان قبل نیز سوخته شده بود که با همت اداره کل اوقات و شهرداری بازسازی و رنگ آمیزی شده است.

محمد زارعی خادم بقعه بی بی خدیجه در خصوص حرم مطهره در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: بی بی خدیجه(س) از نوادگان امام حسن مجتبی(علیه السلام) بوده و همسر امامزاده قاسم است در جنوب شاه چراغ ۳۵ متری فلکه شاهزاده قاسم واقع شده  و فرزندان وی احمد، علی، مبارکه، ام سلمه هستند. 

زارعی با بیان اینکه این بقعه  توسط اوقاف بازسازی شده است افزود: بانیان خیر چراغ حرم را همیشه روشن نگه داشته و  با دستان پر مهرشان نذورات خود را  به این امامزاده  اهدا می کنند البته شهرداری نیز برای رنگ آمیزی و  دیگر  موارد نیز کمک بسیاری کرده است.

وی از کمبود های این بقعه با بغض و اندوه بیان کرد: کف حرم موکت های کهنه ای پهن بود که بسیار ناراحت بودم و و ظاهر نا خوشایندی داشت که  در شب تولد حضرت فاطمه الزهرا(س) زن و شوهر جوانی که توسط بی بی شفا پیدا کرده بودند قالی و پادری به این مکان مقدس اهدا کردند.

این خادم افتخاری در خصوص وضعیت قبل حرم  اظهار کرد: این مکان قبلا سوخته بود و مردم فکر می کردند اینجا آرامگاه خانوادگی است که خوشبختانه با بهسازی این مکان  و نصب تابلو به درب ورودی بسیاری افراد به این مکان برای زیارت آمدند اما هنوز هم بسیاری از شهروندان از این حرم بی اطلاع هستند.

زارعی از عموم مردم دعوت کرد تا به این حرم مطهر شرف یاب شوند و بیان کرد :حرم از شنبه تا پنجشنبه پذیرای عموم است و افراد  می توانند نذورات خود را اهدا کنند.

 توجه و معرفی این امامزاده را از مسئولین میخواهیم

با توجه به سوال خبرنگار ما که خواسته شما از مسئولین چیست؟ زارعی بیان کرد: ما هیچ چیزی از مسئولین نمی خواهیم جز توجه و معرفی این امامزاده بزرگوار همچنین از امام جمعه شیراز نیز  میخواهیم تا در خطبه های نماز جمعه در خصوص بی بی خدیجه (س) سخنرانی کنند تا مردم این حرم را بشناسند.

وی افزود: طبق سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) خواندند و فرمودند به امامزادگان واجب التعظیم توجه شود توقع داریم به تمام امامزادگان با یک چشم نگاه شود؛ درست است  احترام حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سید علاالدین حسین (ع) واجب است اما خواستار توجه به این حرم نیز هستیم.

زارعی در پایان از شهردار شیراز و دیگر مسئولین که توجه ویژه ای به این مکان و قبرستان دارالسلام داشته اند تشکر و قدردانی کرد.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان