کد خبر: ۱۵۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
در گفتگو با «شیرازه» طرح شد:

اُمیکرون؛ گونه غالب کرونا در سراسر دنیا/ مدارس تهویه مناسب ندارند

رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ورود سویه جدید کرونا به کشور، گفت: موضوع کاملا رد می شود و چنین چیزی نیست، اکنون در سراسر دنیا گونه غالب همین اُمیکرون است که خوشبختانه چه در کشور ما چه در دیگر نقاط دنیا یک سیر نزولی را در حال طی کردن است
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، با شروع به کار آموزش حضوری و الزام به حضور دانش آموزان در مدارس آن هم در شرایطی که تنها کمتر از 2 ماه از پایان سال تحصیلی باقی مانده و همچنان کشور درگیر بیماری همه گیر کرونا است، خانواده ها نگران از این تصمیم بوده و در برخی نقاط کشور از جمله شهر شیراز نیز با حضور مقابل مدارس و ادارات آموزش و پرورش نگرانی و اعتراض خود را اعلام کردند.

و حالا این روزها با انتشار حرف و حدیث ها و شایعاتی در خصوص وجود سویه جدیدی از کرونا و احتمال ورود آن به کشور این نگرانی قوت گرفته و موجب گردیده بعضی از والدین از حضور فرزند خود در مدرسه جلوگیری کنند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور اطلاع از صحت این خبرها و همچنین وضعیت مدارس در خصوص مواجهه با کرونا با عباس رضاییان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازه گفتگویی انجام داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ورود سویه جدید و خطرناکی از کرونا در دنیا و احتمال ورود آن به کشور صحیح است؟ عنوان کرد: اولین نکته در مورد اینکه آیا سویه جدیدی در راه است یا نه ؟ باید گفت، ما با یک اپیدمی ویروسی سرو کار داریم و خاصیت اپیدمی های ویروسی این است که ویروس دائم دچار جهش می شود و اتفاقاتی که تا به حال رخ داده همین را هم نشان داده است.

رضائیان زاده با اشاره به اینکه اول گونه آلفا بود، بعد بتا، بعد دلتا، سپس اُمیکرون  آمد که هر کدام از اینها جهش جدیدی بود که در نوع اولیه رخ داد و پیک های مختلف را به وجود آورد، افزود: همینطور که ویروس در جامعه در حال پخش شدن است (نه تنها از یک کشور به کشور دیگر، حتی از یک جمع به جمع دیگری)در بین جمعیت مختلف مردم، ممکن است جهش هایی هم رخ دهد اما اینکه از نظر متخصصان و پزشکان چه موقع جهش اهمیت دارد و باید نگران آن بود، وقتی است که آن جهش پایدار بماند، همه گیر شود و سازمان جهانی هم آن را تایید کند و یک نگرانی در بین ویروس شناسان و متخصصین و سازمان جهانی بهداشت ایجاد کند.وگرنه از نظر تحقیقات، ممکن است هر مرکز تحقیقاتی در سطح دنیا یک تعداد از این بیماران را بگیرد و ژن مربوط به ویروس را گرفته و آنالیز کند و متوجه شود جهشی در آن رخ داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه تاکید کرد: اگر این نوع جهش ها عمر طولانی پیدا کرده و شروع به پخش شدن در سطح جامعه کردند،آن زمان جای نگرانی دارد چون وقتی پخش میشود، یعنی سویه در حال غالب شدن است و اگر بیماری زایی بیشتری داشته باشد بسیار خطرناک تر خواهد بود ولی گاهی پخش میشوند اما بیماری زایی کمتری دارد که  جای نگرانی ندارد.

وی با بیان اینکه گفته میشود که سویه جدیدی آمده که بسیار خطرناک تر از قبل است، حرف درستی نیست، تصریح کرد: این  موضوع کاملا رد می شود و چنین چیزی نیست، اکنون در سراسر دنیا گونه غالب همین اُ میکرون است که خوشبختانه چه در کشور ما چه در دیگر نقاط دنیا یک سیر نزولی را در حال طی کردن است فقط در برخی کشورها یا شهرها ی  جهان سیر صعودی شدیدی دارد که آن هم به خاطر ساسیت زیر و پالیسی یا سیاست صفر (پاک نگه داشته شدن آن منطقه از کرونا) است که به یک باره با ویروس مواجهه شده و چون سیستم ایمنی هیچ کدام آتی بادی ندارد با شدت بیماری مواجه شده اند.

روند کرونا در فارس نزولی است

رضائیان زاده در پاسخ به این سوال که اکنون وضعیت استان فارس در مواجهه با کرونا به چه صورت است؟ اظهار کرد: در استان فارس تقریباً از هفته آخر سال ۱۴۰۰ روند نزولی ابتلا را شاهد بودیم ،این روند نزولی تعداد موارد مثبت ثبت شده در استان ادامه داشت تا سیزدهم فروردین، روز چهاردهم فروردین این روند نزولی متوقف شد یعنی از روزی 210 تا 230 بیمار به روزی بیش از 600 مورد رسید چون از یک روز قبل از سیزدهم تا چهاردهم به خاطر تفریح و تعطیلی کسی مراجعه نکرد اما بعد به خاطر مسافرت ها و دور همی ها این عدد بالا رفت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی به نسبت گذشته کمتر شده است، افزود: طبق آخرین آمار اکنون روزانه حدود 240 مورد بیمار ثبت شده مثبت در استان وجود دارد که آن هم به خاطر واکسیناسیونی است که انجام شد، در حال حاضر روند ابتلا نزولی می باشد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حدود 80 تا 90 درصد مبتلایان به اُمیکرون علائم خاصی ندارند اما تست شان مثبت است؛ در کل اُ میکرون از نظر بیماری زایی نسبت به دلتا و دیگر گونه ها خطر کمتری دارد.

این متخصص اپیدمیولوژی اعلام کرد: استان فارس در پیک ششم در استفاده از مراکز خدمات جامع سلامت و تست سریع در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

رضائیان زاده در خصوص سوال شیرازه در رابطه با مدارس و نحوه بازگشایی  آنها و نگرانی خانواده ها نیز عنوان کرد: برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دستورالعمل داریم ، وقتی گفته میشود مدارس شروع به کار کنند باید یک سری نکات از جمله استفاده از ماسک، ضد عفونی مدارس، فاصله اجتماعی، تهویه مناسب و... در کلاسها رعایت شود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی با اشاره به اینکه سراسر کشور باید طبق دستوالعمل ستاد ملی کرونا عمل کرده و مدارس را بازگشایی کنند، این سوال را مطرح کرد که آیا ما امکان ایجاد شرایطی منطبق با دستورالعمل ها داریم یا نه؟

وی افزود: از نظر دانشگاه علوم پزشکی و شخص بنده به عنوان یک متخصص اپیدمیولوژییست نمیتوان به یکباره اعلا کرد که مدارس در یک روز پس از تعطیلات نوروزی بازگشایی شوند، چون چنین چیزی امکان پذیر نیست و باز گشایی بابد تدریجی باشد.

رضائیان زاده اظهار کرد: ما باید با یک درصدی از دانش آموزان شروع کنیم و اتفاقاتی که رخ می دهد، خطرها و مسائل پیش آمده را  ارزیابی کنیم  و بعد  ادامه دهیم چون ممکن است شرایط به گونه ای باشد که بازگشایی تدریجی هم با شکست روبرو شود.

معاون بهداشت دانشگاه به این نکته نیز اشاره کرد که در بحث اجرا و نکات کارشناسی اختلاف نظرهایی وجود داشت و ما با آموزش و پرورش در اجرای این دستور فقط همراه شدیم.

ما توان مستقر کردن گروه های مجزای بهداشتی را در مدارس نداریم و فقط اعلام کردیم که هر کد ام از مدارس در موقع مواجهه با کرونا به کدام مرکز خدمات جامع سلامت برای دریافت خدمت و ... مراجعه کنند و گروه های بهداشت ما مدارس را ارزیابی میکنند.

اگر چه به عقیده رضائیان زاده برخی صحبت ها را نباید عنوان کرد تا تنش و نگرانی بین خانواده ها ایجاد نشود، اما به اعتقاد کارشناسان و حتی والدین، قطعا هم مسئولین علوم پزشکی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به خوبی می دانند که مدارس ما تهویه مناسب و شرایط لازم برای رعایت اصول بهداشتی را ندارند پس لازم است هم مدیران و مربیان مدارس و هم دانش آموزان و وخانواده ها مراقبت بیشتری را به کار گیرند تا با خطرات کمتری روبرو شویم.


 انتهای پیام/س






نظرات بینندگان