کد خبر: ۱۵۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

دیدار رمضانی نمایندگان بسیج دانشجویی با استاندار فارس/ از حاشیه نشینی شهرها تا زنجیره معیوب ارزش تولید کالا و خدمات

نمایندگان بسیج دانشجویی فارس با استاندار فارس دیدار کردند و صحبت های مردم و نظرات خود، پیرامون مشکلات و موانع پیشرفت استان را بیان نمودند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نمایندگان بسیج دانشجویی استان با استاندار دیدار کردند که در این دیدار دانشجویان صحبت های مردم و نقطه نظرات خود، پیرامون مشکلات و موانع پیشرفت استان را بیان نمودند.

در ابتدای این دیدار ندا اسدی مدیریت بانوان ناحیه بسیج دانشجویی فارس با اشاره به موضوع حاشیه نشینی شهر و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و همچنین اهمیت مشارکت روستانشینان در امر توسعه گفت: دستگاه‌های اجرایی باید خود را مکلف کنند که خدمات مورد نیاز جامعه را برای مردم روستاها تامین کرده و مهمترین موضوع در این مناطق که اشتغال است را در دستور کار قرار دهند و نظارت‌ها بر دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی که در زمینه اجرای پروژه های روستایی تاثیر به سزایی دارند تشدید شود.

وی با اشاره به اختصاص ١٠٠ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای محرومیت زدایی به استان فارس خواستار شفافیت در خصوص نحوه تخصیص این مبلغ از سوی استانداری شد.

در ادامه این دیدار؛ محمد حسین عوض پور مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به مسائلی همچون ارتباط دانشگاه و صنایع، استفاده از دانشجویان و جوانان پویای انقلابی در صنعت، مشکلات خوابگاه شهید مفتح دانشگاه شیراز، سازماندهی ورزشگاه‌ های شیراز اشاره کرد و ضمن انتقاد از وجود چنین مشکلاتی، خواستار حل این مشکلات شد. 

محمد تاج بخش دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس در این دیدار با بیان اینکه زنجیره معیوب ارزش تولید کالا و خدمات مدت هاست سایه بر استان افکنده گفت: متأسفانه در صنایع گوناگون تولیدی و حتی در کشاورزی و معادن شاهد صادرات مواد خام یا وابستگی به استان ها و کشور های دیگر هستیم. انتظار است در کنار توجه به اشتغال زایی و دانش بنیان بودن صنایعی که در آینده نزدیک در استان ایجاد خواهند شد، به موضوع مهم صنایع تبدیلی، تکمیلی و ایجاد ارزش افزوده مضاعف برای استان هم دقت لازم صورت پذیرد و در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به عدم همکاری برخی بانک‌های استان با استانداری و عدم همراهی آنها با سیاست های کلی دولت گفت:در جهت حمایت از تولید و اشتغال، بسیج دانشجویی در کنار استانداری خواهد بود و تمام قد علیه بانک‌هایی که از قانون تمکین میکنند خواهیم ایستاد و در مقابل این مانع بزرگ اقتصادی بر سر راه استان و کشور، به کنشگری فعالانه تا حصول نتیجه قد علم خواهیم کرد.

بهروز خوشنود، مسئول بسیج‌ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز با اشاره به فرار مالیاتی قابل توجه معادن و عدم رسیدگی به آن خواستار نظارت بر معادن و همچنین صرف مالیات برای زیر ساخت و توسعه این مناطق شد. 

وی در ادامه از برخی انتصابات چند ماهه اخیر استانداری که دارای شائبه انتصابات فامیلی و سفارشی بوده و همچنین ثابت بودن برخی مسئولین سابق به عنوان بانیان وضع موجود در مناصب خود، انتقاد کرد و علت چنین انتصاباتی را از استاندار فارس جویا شد.

در ادامه سپهر قاسمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس نیز با اشاره به مشکل کم آبی و عدم مدیریت آب در صنعت و کشاورزی گفت: چرا باید صنایع آب‌بر، در مرکز یکی از فلات‌های خشک مرکزی ایران احداث شود؟ چرا با بهره گیری از علم و عمل شرکت های دانش‌بنیان، روش کشاورزی به روش نوین آبیاری تغییر نمی‌یابد؟

 وی در ادامه اظهار کرد: انتقال آب بین حوزه ای، راه موقت و تسکینی است و باید متناسب با تغییر اقلیم، استراتژی متفاوت اتخاذ شود. 

قاسمی در پایان به استفاده برخی از مناطق استان از آب زه‌کشی اشاره کرد و گفت: چرا این آب باید مورد استفاده برخی از روستاهای مرودشت همچون احمد آباد، حسین آباد، جمال آباد و کربال قرار گیرد؛ تا در پی آن موجب بالا رفتن آمار ابتلای اهالی این مناطق به سرطان شود.

قرارگاه امور روستاها در استانداری فارس تشکیل می شود/ مبارزه با گران فروشی در دستور کار است

محمد هادی ایمانیه در نشست صمیمی با اعضای بسیج دانشجویی استان پای انتقادات و پیشنهادات بسیجیان نشست و تاکید کرد: به جد پیگیر امور روستا ها هستیم و با راه اندازی «قرارگاه امور روستاها» در استان از موازی کاری جلوگیری خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه هدف گیری اصلی استانداری در روستا ها «اشتغال و مسکن» است، خاطرنشان کرد: با عملکرد صحیح در این دو حوزه رونق در روستا ها ایجاد خواهد شد و در کنار آن خدمات رفاهی نظیر آب، برق، جاده و... گام های بعدی است.

ایمانیه ضمن اشاره به پیگیری امور مسکن روستا ها از بنیاد مسکن گفت: با توافق انجام شده، بازسازی دو ساله مسکن فرسوده در دستور کار قرار خواهد گرفت و طرح هادی و مسکن روستا ها با برنامه ریزی جدید و افزایش نیرو تا پایان ۱۴۰۲ تمام شود.

استاندار فارس از تدوین مکانیزم نظارتی بر عملکرد شوراها و دهیاری ها خبر داد و اظهار کرد: سهم بالاتری برای روستا ها در شورای برنامه ریزی استان در نظر خواهیم گرفت.

وی با تاکید براینکه الحاق روستا های اطراف شیراز را سریع تر تعیین تکلیف می کنیم، گفت: فاضلاب خانگی، گردشگری و بوم گردی روستایی پیگیری ویژه خواهد شد.

ارتباط صنعت و علم

نماینده عالی دولت در فارس در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درخصوص پیوند بین دانشگاه و صنعت، ضمن گله مندی از مسولین دانشگاه های استان، گفت: آمادگی کامل داریم که صنعتی بدون استفاده از دانشگاه راه اندازی نشود؛ اما متاسفانه دانشگاه ها از این ظرفیت استفاده  نمی‌کنند بنابراین توان موظف کردن صنعت برای همکاری با دانشگاه ها از طرق مختلف داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ایده ها و پیشنهادات دانشجویان در حوزه صنعت، گردشگری و انرژی استقبال خواهیم کرد، بیان داشت: هفته گذشته توافقی بین وزیر علوم و مجموعه استانداری صورت گرفت و مشکل خوابگاه شهید مفتح با واگذاری اعتبارات به دانشگاه شیراز حل خواهد شد.

ساماندهی و پیگیری ورزشگاه های شیراز از موارد مطالبه گری دانشجویان بود که استاندار فارس در پاسخ گفت: طی چند ماه اخیر شاهد حضور وزیر ورزش و جوانان در استان برای پیگیری و مشاهده مشکلات بودیم.

ایمانیه ادامه داد: با قول مساعد وزیر ورزش و جوانان، طی شش ماه آینده مشکلات سه ورزشگاه بزرگ استان حل خواهد شد؛ با حضور مسئولان باشگاه فجر سپاسی، راهکار های حمایت استانداری فارس از این تیم مطرح و پیگیری شده و در کنار این تیم خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به جام جهانی قطر و ظرفیت بسیار مناسب استان فارس، گفت: امیدواریم در سه عرصه نمایشگاه صنایع دستی، حضور تماشاچیان جام جهانی در شیراز و استان فارس قبل و بعد از بازی ها و صادرات مواد غذایی به قطر گام های موثری برداریم.

ایمانیه در بخشی از سخنان خود به حمایت از جوانان در گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد خبر داد و گفت: از ظرفیت گروه های جهادی به طور ویژه در معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استفاده خواهد شد.

استاندار فارس، توجه به «صنعت» را یکی از اولویت های دولت دانست و بیان داشت: طی جلساتی با نهاد های مرتبط مصوبات خوبی حاصل شده است؛ شهرک صنعتی شیراز با ۱۵ درصد کارکرد ظرفیت،  ۲۷ هزار شغل ایجاد کرده و به دنبال توسعه این شهرک ها برای بالا بردن فرصت های شغلی هستیم.

وی درخصوص روش های نوین کشاورزی و عدم ورود دانش بنیان ها به این حوزه، گفت: وضعیت فارس در تنظیم بازار نسبت به استان های دیگر بهتر بوده است.

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه ۶۰۰ نفر از بسیج اصناف برای نظارت بر بازار بکارگیری شده اند، اضافه کرد:  مبارزه با گران فروشی در دستور کار استانداری فارس برای آرامش و ثبات است؛ بنابراین امیدواریم با همکاری دستگاه های نظارتی شاهد بهبود بازار باشیم.

ایمانیه «آب» اولویت اول استان فارس اعلام کرد و افزود: شبکه های فاضلاب شهر ها و استفاده از پساب آن برای صنعت یکی از راهکار های مقابله با کم آبی بود؛ بنابراین قرارداد صنایع استان با شهرداری ها توسط آبفا در حال پیگیری است.

استاندار فارس در ادامه خاطرنشان کرد: سه خط انتقال آب از خلیج فارس برای استان در حال پیگیری است و با هماهنگی با سازمان محیط زیست کشور مجوز های لازم اخذ شده؛ در این راستا خط یکم انتقال آب از خلیج فارس از سمت لامرد در حال احداث است.

ایمانیه با بیان اینکه ۵۰۰ روستای استان دارای تنش یا بحران آبی است، اظهار کرد: با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه فجر برای طی ۱۰ ماه آینده برای بیش از ۳۰۰ روستا طرح آبرسانی اجرا می شود.

وی مصرف آب در کشت گلخانه ای را بسیار پایین اعلام کرد و بیان داشت: طی قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص)  چهار هزار هکتار به ظرفیت کشت گلخانه ای اضافه خواهد شد؛ تکمیل شبکه های پایین دستی سدهای استان نیز یکی از اقدامات در حال انجام برای مقابله با کم آبی است.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، دانشجویی
نظرات بینندگان