کد خبر: ۱۵۳۷۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
در گفتگو با شیرازه مطرح شد:

روستاهای با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر باید به شهر تبدیل شوند/ مخالفت شورا و شهرداری شیراز در الحاق روستاهای بزرگ به شهر قابل قبول نیست

قادری در خصوص مخالفت شهرداری و شورای شهر شیراز در رابطه با الحاق برخی روستاهای بزرگ و پر جمعیت حومه شیراز به این کلانشهر، اظهار کرد: مخالفت شورا و شهرداری قابل قبول نیست چون در قانون چنین چیزی دیده شده و حق روستاهایی با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر است که به شهر تبدیل شوند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،طرح الحاق روستاهای گردخون، اقبال‌آباد و سلطان‌آباد، کیان اباد،شاپورجان  و روستاهای بزرگ که اطراف شیراز قرار دارند به محدوده شهر شیراز طرحی است که مدتهاست توسط  مسئولان امر در حال بررسی است، اما آیا الحاق این روستاهادر شرایط کنونی به نفع این کلانشهر است؟

این پرسشی است که بارها و بارها در نشست های خبری و جلسات مختلف از نمایندگان شیراز،استاندار،شهردار شیراز و اعضای شورا در دو دوره قبل و کنونی پرسیده و توسط اصحاب رسانه پیگیری شده است، اما انگار هنوز اراده ای جدی برای این امر وجود ندارد و متولیان امور شهری در پیچ و خم مشکلات آن مانده اند.

این طرح موافقان و مخالفانی دارد که شهرداری شیراز همواره یکی از مخالفان آن است، با گونه ای که شهردار شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سال گذشته برگزار شد در پاسخ به خبرنگار شیرازه در خصوص الحاق روستاهای ذکر شده به شیراز عنوان کرد: نمیتوان الحاق را انجام داد اما بلد مثل قصر قمشه و دیگر نقاط به معضلات و مشکلات آن فکر نکرد چون این کار بار و هزینه مضاعفی را بل شهرداری تحمیل میکند.

اما در این میان جعفر قادری نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان یکی از افرادی است که همواره بر اجرای این طرح اصرار داشته و این امر را تق قانونی مردم روستاهای بالای ۱۰ هزار نفر جمعیت میداند.

وی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در پاسخ به این سوال که روستاهایی مثل ماه فیروزان که نزدیک ترین فاصله با شیراز را دارند نیز شامل این طرح میشوند؟ گفت:روستاهایی که جمعیت زیر حد نصاب شهرشدن دارند بحث جدایی دارد، طرحی در کمیسیون شوراها و کمیسیون عمران مطرح شده به نام اصلاح قانون حمل و نقل عمومی که بر اساس آن مشکلاتی که به نوعی با روستاهای مرتبط با شهرها وجود دارد حل خواهد شد و نمایندگان نیز به جد این طرح را دنبال میکنند.

وی با بیان اینکه اکنون روستاهایی هستند که حد نصاب جمعیتی آنها بالاتر از حد جمعیتی شهر است و طبق قانون این روستاها میتوانند تبدیل به شهر شوند، اظهار کرد: با درخواست دهیاری ها این روستاها میتوانند به شهر تبدیل شوند اما چون در حریم شهر واقع شده اند جایگاه قانونی نداشته و حریم شهر در حریم شهر هم معنایی ندارد برای اینکه مشکل حل شود یا باید به شهر ملحق شوند یا از حریم شهر و کلانشهر ها خارج شوند.

قادری افزود: اگر قرار است روستاها به شهرها و کلانشهرها ملحق شوند نیز دو حالت دارد یا بابد به منطقه شهری متصل، یا منطقه شهری منفصل  تبدیل گردند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در خصوص مخالفت شهرداری و شورای شهر شیراز در رابطه با الحاق برخی روستاهای بزرگ و پر جمعیت حومه  شیراز به این کلانشهر، اظهار کرد: مخالفت شورا و شهرداری قابل قبول نیست چون در قانون چنین چیزی دیده شده و حق روستاهایی با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر است که به شهر تبدیل شوند، بنده در این راستا هم از وزیر راه و شهر سازی و هم از وزیر کشور طرح سوال  کرده ام،  طبق قانون این حق مردم این مناطق است که به عنوان شهر شناخته شوند و خدمات هم مطابق شهر دریافت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اکنون روستاهایی مثل سلطان آباد با ۲۰ هزار نفر جمعیت، کیان آباد با بیش از ۱۲ هزار نفر، شاپور جان با بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت این حق  را دارند که به شیراز ملحق و هر چه زودتر تعیین  تکلیف  شوند.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه در روستای سلطان‌آباد با نزدیک به 20 هزار نفر جمعیت تنها 4 نیروی پاکبان وجود دارد و درمانگاه آن به دلیل اینکه روستا محسوب می‌شود نمی‌تواند به شبانه‌روزی تبدیل شود، عنوان کرد: مردم گرفتار هستند و عده‌ای خانه ساخته‌ و برای استفاده از خدمات آب، گاز و غیره بلاتکلیف هستند بنابراین پیشنهاد ما این است که روستاهایی مثل سلطان‌آباد باید به صورت یک شهرک منفصل به شیراز الحاق شود.

قادری در پایان به جلسه مشترک با مدیریت شهری شیراز اشاره کرد و گفت: روز سه شنبه همین هفته جلسه ای با رئیس شورا و شهردار شیراز، معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی و نمایندگان شیراز برگزار و در آن  برای روستاهای واجد شرایط تعیین تکلیف خواهد شد و شهرداری موظف است تمام خدمات شهری را به آنها ارائه دهد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
0
سلام و عرض ادب برای چندین و چندمین بار خواهشمندیم موضوع ارتقا دهستان ریزاب به بخش از توابع شهرستان نی ریز را از دکتر طهماسبی نماینده نی ریز و فرماندار این شهرستان سوال فرمایید این دهستان هم اکنون جمعیت بیشتری از ۲۱ بخش استان فارس دارد و تقاضای مردم ارتقا به بخش است لطفاً دهستان ریزاب را جستجو فرمایید و فهرست ۲۱ بخش کوچکتر از دهستان ریزاب ببینید