کد خبر: ۱۵۳۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از کمبود روغن در بازار:

باز هم قصه تکراری کمبود کالا و وعده هایی که عملی نمی‌شوند/روغن خوراکی دوباره رخ پنهان کرد

اگر چه با تغییر دولت و روی کار آمدن دولتی مردمی با شعار عدالت محوری قرار بود دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بازار کالاهای اساسی نباشیم، اما انگار مقرر شده هر چند وقت یک بار یکی از اقلام مورد نیاز شهروندان برای مدتی رخ پنهان کند و مردم را به دردسر بیاندازد تا بدانیم عدم مدیریت صحیح و نبود نظارت کافی بر بازار حرف دیروز و امروز نیست .
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، روغن یکی از کالاهای اساسی است که گاه و بیگاه و به دلایل مختلف از شهروندان رخ پنهان کرده و موجب تنش در بازار می شود.

در دو هفته اخیر در برخی نقاط استان فارس و شهر شیراز شاهد کمبود روغن و ایجاد تنش هایی در بازار بود بودیم، به گونه ای که شهروندان را برای تهیه این کالای اساسی با مشکلاتی مواجه کرد.

 اگر چه با تغییر دولت و روی کار آمدن دولتی مردمی با شعار عدالت محوری قرار بود دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بازار کالاهای اساسی نباشیم، اما انگار مقرر شده هر چند وقت یک بار یکی از اقلام مورد نیاز شهروندان  برای مدتی رخ پنهان کند و مردم را به دردسر بیاندازد تا بدانیم عدم مدیریت صحیح و نبود نظارت کافی بر بازار حرف دیروز و امروز نیست .

 از دو هفته پیش زمزمه هایی از کمبود روغن در فروشگاه های مختلف به گوش می رسید و عده ای از شهروندان از نبود این کالا در فروشگاه ها خبر دادند، ولی طبق معمول که با هر تنشی در بازار مسئولین ابتدا سیاست انکار را در پیش میگیرند ، برخی متولیان امر اعلام کردند در حال حاضر با کمبود روغن در استان فارس روبرو نیستیم به همین منظور سری به فروشگاه های شهر شیراز زدیم تا وضعیت روغن خوراکی با نرخ دولتی را از مشتریان و فروشندگان جویا شویم.

مسئول یکی از فروشگاه های بزرگ شهر شیراز گفت: الان دو هفته است که روغن نداریم و مراجعه بیش از حد مشتریان برای ما نیز دردسر ساز شده است.

خانم میانسالی که دو روغن و مقداری اقلام دیگر در سبد خریدش داشت در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که روغن کمیاب شده از کجا دو بطری تهیه کرده اید گفت: روغن با نرخ دولتی نیست اما بعضی از فروشگاه ها روغن با نرخ آزاد و هر قیمتی که دلشان بخواهد به مشتری می دهند اما در کنارش باید تن ماهی، رب گوجه یا چند قلم کالای دیگر خریداری کنیم.

فروشنده یکی از فروشگاه های افق کورش که قبل از این یکی از مسئولان ادعا کرده بود در افق کورش و جانبو روغن به راحتی یافت می شود، در پاسخ به شیرازه، عنوان کرد: اکنون یک هفته است که قفسه های ما از روغن خالی شده و با وجود پیگیری های زیاد هنوز جواب درستی نگرفته ایم.

در حالی که برخی از فروشگاه ها سه روز، عده ای یک هفته و حتی تعدادی از آنها از دو هفته قبل با این کمبود و تنش در بازار روبرو شده اند، اما مسئولان انگار قصه تکراری این کمبود ها و تنش ها و نگرانی های مردم برای شان عادی شده و کماکان حرف های تکراری دولت قبل را به مردم تحویل می دهند، دولتی که با روی کار آمدنش امید بهبود شرایط را داشتیم اما حالا پس از گذشت چندین ماه باید هنوز شاهد چالش ها و مشکلاتی باشیم که هم وطنان را آزار میدهد.

بله این حکایت این روزهای روغن خوراکی در بازار است که هر چه بگردی چیزی دستگیرت نمی شود ولی همچنان مسئولان ادعا می کنند در برخی فروشگاه ها موجود است.

آدرس فروشگاه نگین، جانبو، الماس، افق کورش، دیلی مارکت و رفاه را به ما دادند جهت تهیه روغن تعزیراتی، اما آنچه مشاهده کردیم روغن با قیمت آزاد بود که قطعا در این آشفته بازار اقتصادی خرید آن از توان هر کسی بر نمی آید.

این مشکل تنها در شهر شیراز مشهود نیست بلکه اکثر شهرستانهای فارس از نبود روغن در بازار معترض هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که متولی تامین روغن است در این خصوص در گفتگو با صدا و سیما با بیان اینکه پیگیر حل کمبود روغن در بازار هستیم، گفت: روز گذشته با استان هرمزگان تماس گرفتیم  تا بتوانیم روغن استان را تا حدودی تامین کنیم، البته قرار است سهمیه ی فروردین ماه به استانها اختصاص یابد که اگر تخصیص پیدا کند مشکل کمبود روغن استان مرتفع خواهد شد.

سخن آخر اینکه:

حالا باید منتظر پیگیری مسئولانی باشیم که هنوز نتوانسته اند مشکل یکی از بزرگ ترین کارخانه های روغن نباتی کشور را که روزی تامین کننده روغن مصرفی کل استان بود را برطرف کنند و  هر روز با وعده‌هایی که عملی نمی شوند ماجرای تکراری کمبودهای گاه و بیگاه در بازار را رقم می زنند.

کارخانه روغن نرگس شیراز که به ادعای مدیران آن در سالیان قبل با تولید روزانه 700 تن روغن استان فارس را از تهیه روغن از دیگر استانها بی نیاز می کرد حالا با وعده های تکراری روز بروز افت کرده و به تولید روزانه کمتر از 30 تن رسیده و استان فارسی ها را با مشکل کمبود روغن مواجه کرده است.


انتهای پیام/س




نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
0
مغازه دار هم برای بازار گرمی وقتی به آنها سهمیه می دهند
آنها را قایم می کنند و فقط به مشتریان ثابت خود می دهند