کد خبر: ۱۵۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
در حاشیه دیدار رهبر انقلاب اسلامی و دانشجویان:

بخش های کمتر گفته شده و مهم از سخنان رهبر انقلاب اسلامی

در این گزارش به بخش مهم سخنان رهبر انقلاب اسلامی و توصیه های ایشان به دانشجویان که کمتر در شبکات اجتماعی، رسانه ها و خبرگزاری ضریب داده شده است خواهیم پرداخت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هم زمان با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان و دیدار های عمومی رهبر انقلاب اسلامی، دانش جویان  نیز به رسم هر ساله با حضور در حسینیه امام خمینی و ارائه نظرات، انتقادات و راهکار های خود در محضر رهبر انقلاب یکی از دیدار های مهم و خاطره انگیز این ایام را رقم زدند. در این گزارش به بخش مهم سخنان رهبر انقلاب اسلامی و توصیه های ایشان به دانشجویان که کمتر در شبکات اجتماعی، رسانه ها و خبرگزاری بازنشر داده شده است خواهیم پرداخت.


 مسئولین سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزرا و دستگاه های مختلف، باید در جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان حضور پیدا کنند:

«در خیلی از اشکالها و انتقادها ــ نمیگویم همه‌ ــ مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت ‌و ‌شنود ندارید؛ این باید حل بشود.

خب من ــ صحبت حالا نیست، صحبت چهل سال پیش است ــ هر هفته یک روز میرفتم دانشگاه تهران ــ بدون استثناء ــ و دانشجوها جمع میشدند سؤالاتشان را مطرح میکردند، من جواب میدادم؛ خیلی از گره‌ها باز میشد، خیلی از عقده‌ها حل میشد.

 یک جاهایی هم بود که اشکال، پاسخ نداشت؛ ما میفهمیدیم که مثلاً بایستی برویم یک کاری بکنیم. این را یک جوری باید درست کرد. من خب سفارش کردم به مسئولین؛ هم وزرا باید بیایند با شماها صحبت کنند، هم مسئولین دستگاه‌های مختلف ــ حالا مثلاً اسم ستاد کل آورده شد، اسم سپاه آورده شد خب بیایند حرف بزنند، بیایند بگویند.

 خیلی از این حرفها قابل توضیح است. بله، یک جاهایی هم ممکن است قابل توضیح نباشد، خب طرف مقابل میفهمد که باید برود یک کاری بکند، اقدامی بکند. این یک نکته‌ای بود که خواستم این را عرض بکنم که به این معنا توجّه داشته باشید.


می خواهند شما را نسبت به فقر و فساد و تبعیض بی تفاوت کنند!

شما که اینجا می‌آیید و با این جرئت، با این قدرت صحبت میکنید که انسان واقعاً محظوظ میشود ــ من واقعاً حظ میبرم؛ انسان از این توان گفتار و بیان محکم و منطق خوب خوشش می‌آید ــ میخواهند این را با وسوسه سردش کنند، مأیوسش کنند، احساس بن‌بست به او تزریق کنند که احساس کند کاری نمیشود کرد، بن‌بست است، فایده ندارد؛ این کاری است که دارد انجام میگیرد. هویّت‌زدایی این بود.

آرمان‌زدایی هم یعنی بی‌تفاوت کردن افراد نسبت به فقر و فساد و تبعیض؛ نسبت به این سه شیطان بزرگ و سه عنصر پلید در جامعه‌ی منحرف ــ فقر و فساد و تبعیض ــ که باید از بین برود، باید با این مبارزه بشود، اینها را بی‌تفاوت کنند؛ بی‌تفاوت شدن نسبت به سلطه‌ی فرهنگ غربی، کم‌انگیزه شدن درباره‌ی شاخصهای انقلاب اسلامی.

 خب انقلاب یک شاخصهایی دارد که این شاخصها دنیا را تکان داده، مقاومت کشورها را برانگیخته؛ شاخص ایستادگی در برابر ظلم، شاخص زیر بار زورگویی نرفتن، شاخص باج‌ ندادن؛ اینها شاخصهای انقلاب اسلامی است، اینها شاخصهای ایران اسلامی است، اینها دنیا را و کشورهای اسلامی را تکان داده، ملّتها را متوجّه ایران کرده.

دنیا را این شاخصها تکان داده، آن وقت میخواهند این شاخصها را در داخل کشور کمرنگ کنند و [افراد را] نسبت به آنها بی‌انگیزه کنند. شاخص بازگشت به اسلام ناب و ردّ تحجّر و واپسگرایی، شاخص ایستادگی در قضیّه‌ی فلسطین.

توصیه به اصل مطالبه گری/ از مسئولین بخواهید که کار جدی کنند نه نمایشی!

توصیه‌ی بعد مطالبه‌گری؛ طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.

حالا من شعار امسال را مثال زدم که تولید دانش‌بنیان باشد؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد که در همه‌ی اینها میتوان مطالبه‌گری کرد، مثل مسئله‌ی عدالت اقتصادی، مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی سبک زندگی؛ اینها همه مسائلی است که میتوان در مورد اینها واقعاً مطالبه‌گری کرد و درخواست عمل جدّی کرد.»

 از دولت انقلابی هم مطالبه گری باید بشود

اینکه برخی می گویند چون دولت انقلابی است دیگر نقد و انتقاد باید تعطیل شود رهبر انقلاب به صراحت می گوید:

بعلاوه، این مطالبه‌گری (مطالبه گری با منطق و استدلال و قوی) موجب می شود که بعضی نگویند «خب حالا که مثلاً تشکیلات مدیریّتی دولت تشکیلات انقلابی است ــ مجلس انقلابی، دولت انقلابی و مانند اینها ــ دیگر مثلاً نقش دانشجوهای انقلابی چیست؟» نخیر، اتّفاقاً میتوان گفت نقششان گاهی اوقات بیشتر است، برای خاطر اینکه امکان حضورشان، امکان فعّالیّتشان، امروز بیشتر است. یکی از موارد، همین مطالبه‌گری است که میتوانید انجام بدهید.

خطاب به جوانانی که وارد دولت و مجلس شدند: به فکر مسئولیت های بالاتر نباشید/مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند!

توصیه‌ی آخر من مربوط به جوانهایی است که از قبیل شما بودند تا چند سال قبل از این، و امروز بحمدالله در رده‌های مدیریّتی قرار گرفته‌اند، چه در مجلس که شما ــ یکی از دوستان ــ حسابی آنها را شست ‌و شو‌ دادید، چه در مدیریّتهای دولتی، هستند. خب، این خیلی مغتنم است؛ یقیناً بدون نیروی جوان مؤمنِ پُرانگیزه‌ی پُرتوان، این بارِ سنگین جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت؛ بدون شک.

 اینکه بنده در همین جلسه‌ی شما یک وقتی چند سال پیش گفتم مدیر جوان حزب‌اللهی،  به خاطر این است که بدون مدیریّت جوان و پُرانگیزه و مؤمن کارها پیش نمیرود، باید جوانها آنجا باشند. منتها من به این جوانهای عزیزی که حالا الحمدلله وارد میدان کار شدند ــ چه در قوّه‌ی مقنّنه، چه در قوّه‌ی قضائیّه، چه در قوّه‌ی مجریه ــ توصیه‌ای که میکنم این است که اینها سعی کنند این مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند؛

 توصیه‌ی اوّل من و توصیه‌ی مهم‌تر من این است. این ‌جور نباشد که ما بگوییم: حالا این یک سابقه برای ما درست میکند برای مسئولیّتهای بالاتر؛ نه، بچسبید به همین کار. برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط میشود؛ چه بخش اقتصاد، چه بخش سیاست، چه بخش فرهنگ؛ بخشهای مختلف. متمرکز بشوید روی مسئله و دنبال حلّ آن مسئله‌ای باشید که به شما محوّل شده؛ این لازم است. توقّع ما از جوانهایی که مسئولیّت پیدا کردند، این است که هدفتان را حلّ مسئله قرار بدهید.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان