کد خبر: ۱۵۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنیانگذار انقلاب اسلامی:

روز قدس فقط مختص فلسطین نیست، روز اسلام و حکومت اسلامی است

به فرموده سید روح الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی،« روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام و حکومت اسلامی است» که در آخرین جمعه ماه رمضان علیه اسرائیل و اشغال فلسطین راهپیمایی اعتراض‌آمیزی در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روز قدس مناسبتی جهانی است که از یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران،در 16 مرداد 1358با پیام امام خمینی (ره) برای حمایت از مردم فلسطین نام‌گذاری شد و مقرر گردید هر ساله در آخرین جمعه ماه رمضان این مراسم برگزار گردد.

در این روز،علاوه بر مردم ایران گروه‌هایی از مسلمانان در نقاط مختلف جهان با راهپیمایی حمایت خودشان را از مردم فلسطین به نمایش می‌گذارند.

تاریخچه روز جهانی قدس

به پیشنهاد ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت مهدی بازرگان، نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس مطرح گردید. بازرگان پیرامون چگونگی مطرح شدن روز قدس و اهداف آن می‌گوید:سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطنیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند.

وی در توضیح چگونگی نام‌گذاری روز فلسطین نزد فلسطینیان گفت: بعد از جنگ چند روزه سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه برای اولین بار فلسطینی‌ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیاری شدیدی علیه اسرائیل وارد کردند.

وزیر خارجه دولت مهدی بازرگان افزود: به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان گردید که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می‌شد.

وی با بیان این که نامگذاری روز فلسطین هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی و علی صادقی تهرانی معاونان سیاسی و بین‌الملل اینجانب، بحث و تبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارائه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد.


یزدی تصریح کرد: علت این که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کردیم به این دلیل بود که دهه آخر ماه رمضان یعنی از ۱۹ تا ۲۷ این ماه در خصوص شب قدر اختلاف‌هایی وجود دارد به همین دلیل جمعه آخر ماه رمضان پیشنهاد شد.

روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام و حکومت اسلامی استروز جهانی قدس چه روزی است ؟

سید روح‌الله خمینی در مورد روز قدس گفته بود: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.

 ایشان در جای دیگری فرموده اند:«من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم، روزی که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم

بنیانگذار انقلاب اسلامی  در شرح جهانی بودن این روز گفت: «روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشدروز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند… روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم و آنها در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همان‌طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند.

پس از دعوت آیت الله خمینی، این روز در ایران به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد. همه ساله در ایران گروه‌هایی از مردم قبل از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین می‌پردازند. در شماری از کشورهای اسلامی و حتی برخی از کشورهای غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان نیز، تظاهراتی در برخی از مراکز اسلامی و با حضور گروهی از مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار می‌شود.

مراسم روز جهانی قدس

بیش از ۸۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی در این روز تظاهراتی برگزار می‌کنند، از جمله این کشورها می‌توان از مالزی، هند، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، آمریکا، کانادا، نروژ، آذربایجان، سودان، انگلیس، بحرین، بوسنی و هرزگوین، تونس، پاکستان، استرالیا، آلمان، رومانی، کویت، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، ونزوئلا، آلبانی، یمن و یونان نام برد.

خبرگزاری‌های مختلف غربی با سکوت یا استفاده از عباراتی چون هزاران نفر یا دهها هزار سعی در کم تعداد نشان دادن جمعیت شرکت کننده در این راهپیمایی‌ها دارند و تلاش می‌کنند با انتخاب جملاتی از سخنان رئیس جمهور ایران که معمولاً سخنران این مراسم در تهران است یا گزارشاتی همچون توزیع بازی‌های رایانه‌ای ضد صهیونیستی در این روز، اسرائیل را مظلوم جلوه دهند.

در ایران پیش از نماز جمعه راهپیمایی‌های گسترده‌ای در شهرها و روستاها برگزار شده و پس از صدور قطعنامه پایانی روز قدس، راهپیمایان در نماز جمعه حاضر می‌شوند. مهم‌ترین مراسم در تهران و با حضور گسترده مردم از طیف‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی برگزار می‌شود.

روز قدس نماد صف بندی حق در مقابل باطل

چقدر سعی کرده اند در طول این سال‌ها که روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهنده‌ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌ی صهیونیزم است که به وسیله‌ی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است.

یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهنده‌ی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی‌رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولت‌های عالم برخوردار باشد.

روز قدس که یکی از برجسته‌ترین یادگار‌های امام خمینی(ره) و نشانه‌ی دلبستگی انقلاب و دلبستگی ملت ما به ماجرای قدس شریف و ماجرای فلسطین است در سراسر کشور از جمله استان فارس و شهر شیراز نیز برگزار میشود اما 2 سال به واسطه شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامتی هم وطنان به شیوه ای متفاوت و به صورت خودرویی و موتوری برگزار گردید تا همواره نشان دهیم در سخت ترین شرایط هم مردم مظلوم فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت.

شهروندان استان فارس در روز قدس سال 1400با به آتش کشیدن پرچم رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل و استکبار جهانی آمریکا بار دیگر انزجار و نفرت خودشان را نسبت به ظلم صهیونیست ها به مسلمانان مظلوم فلسطین اعلام کردند و به پویش جهانی #القدس_اقرب پیوستند.
روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام و حکومت اسلامی است
اهداف روز قدس

مقام معظم رهبری مهم ترین اهداف روز قدس را در 7 محور ترسیم نموده  و فرمودند: روز قدس به عنوان نماد صف بندی مظلومان در مقابل زورگویان، متوقف کننده حذف فلسطین از نقشۀ جغرافیای جهانی و فراموشی مسئله فلسطین، روز دمیدن خون در رگ‌های امت اسلامی، روزی که ملت‌های مسلمان بی‌واسطه مقامات رسمی حرفشان را در دنیا مطرح می‌کنند، روز سرمشق شدن ملت ایران برای سایر ملت‌ها، روز حفظ امنیت کشور، ملت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و روزی است که مردم مظلوم فلسطین احساس می‌کنند که ملت‌ها پشت سرشان هستند.

لازم به ذکر است که قدس نام عربی اورشلیم است. هم‌چنین روز قدس با یوم یروشالاییم در اسرائیل، (به معنای: روز اورشلیم) که تعطیل رسمی و روز جشن یک‌پارچه‌شدن شهر اورشلیم است، متفاوتمی باشد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: روز قدس ، شیراز ، ماه رمضان
نظرات بینندگان