کد خبر: ۱۵۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
در نشست خبری مدیران پاسخگو مطرح شد:

زیرساخت‌ و فضای فعالیت اصلی‌ترین مشکل پارک علم و فناوری فارس

ذوالقدر اصلی‌ترین مشکل پارک را زیر ساخت‌ و فضای فعالیت دانست و گفت: استفاده از فضاهای خالی شهرک‌های صنعتی از جمله راهکارها است که هم می‌توان صنایع نیمه تعطیل را فعال کرد و هم مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حل شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس در نشست خبری از سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و فناور در فارس می‌توانند در شمار یکی از حوزه‌های پیشرو باشند، گفت: با توجه به پتانسیلی که در استان وجود دارد و بسترهایی که در دانشگاه‌های برتر ایجاد شده، انتظار است که فارس در حوزه دانش بنیان از استان‌های سطح یک و برترباشد.

وی با اشاره به فعالیت این پارک از سال ۸۱، افزود: از ابتدای شکل گیری پارک تاکنون بیش از هزار و ۲۲۰ شرکت فناور و دانش بنیان حمایت مالی شده‌اند و در حال حاضر در پارک علم و فناوری  استان ۳۵۰ شرکت داریم که بخشی از آنها دانش بنیان و بخشی هم فناور هستند.

ذوالقدر در ادامه آماری از شرکت‌های دانش‌بنیان فارس به تفکیک کسب و کارهای استارت آپی نوپا و شرکت های دانش بنیان ارائه کرد و گفت: در استان فارس در مجموع نزدیک به ۲۰۴ شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد در حوزه برق، الکترونیک فتونیک و مخابرات نزدیک به ۵۰ شرکت، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۳۵ شرکت، در حوزه وسایل و ملزومات تجهیزات پزشکی۶ شرکت،در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ۴۵ شرکت، در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی ۳۵ شرکت، در حوزه دارو و فراورده های پیشرفته حوزه درمان۲۲ شرکت، در حوزه فناوری های زیستی کشاورزی و صنایع غذایی ۶ شرکت و در حوزه خدمات تجاری سازی هم ۶ شرکت  حضور دارند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس در خصوص رتبه استان در میان پارک‌های علم و فناوری و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بیان کرد: در کشور ۴۹ پارک علم و فناوری وجود دارد که پارک پردیس تهران بزرگترین پارک‌ کشور و خاورمیانه است و پارک استان فارس سومین پارک است.

وی همچنین با بیان اینکه از نظر تعداد شرکت رتبه ۵ کشور را داریم به تشریح جزئیات عقب‌ماندگی نسبت به سایر استان‌های برتر پرداخت و گفت: واقعیت این است که از نظر پتانسیل موجود شرکت‌ها، بخشی در پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، علاوه بر آن خود شرکت‌ها هم باید ثبت‌نام کنند که اقدام نمی‌کنند.

ذوالقدراصلی‌ترین مشکل پارک را زیرساخت‌ و فضای فعالیت دانست و گفت: استفاده از فضاهای خالی شهرک‌های صنعتی از جمله راهکارها است که هم می‌توان صنایع نیمه تعطیل را فعال کرد و هم مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حل شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان در خصوص تاثیر کسب و کارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی، ابراز کرد: اگر بخواهیم تولیدی را انجام دهیم که این تولید بتواند باعث رشد اقتصادی کشورشود، باید مبتنی بر دانش بوده تا قادر باشیم خودمان دانش فنی آن را توسعه دهیم و در نهایت تجاری سازی کنیم، در این صورت است که این کسب و کارهایی که شکل میگیرند میتوانند بر رشد اقتصادی ما تاثیر داشته باشند.

ویژگی های کسب و کارهای دانش بنیان موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مولفه های کسب و کارهای دانش بنیان این است که باید مبتنی بر نوآوری بوده و در حقیقت رویکردهای نوآورانه داشته باشند به عبارتی به دائم نیاز به تغییر، تحقیق و توسعه دارند و این نوع مشاغل و شرکتها بر خلاف کسب و کارها و کارخانه های سنتی هستند که تحقیق و توسعه چندانی ندارند

ذوالقدربا اشاره به صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان استان، گفت: ۶.۸ میلیون دلار در سال ۹۸ و ۵ میلیون دلار در سال ۹۹ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان فارس و که آمار صادرات پارسال هم هنوز جمع‌بندی نشده است.

رئیس پارک علم و فناوری فارس درادامه در پاسخ به شیرازه در خصوص فعالیت شرکت های دانش بناین در حوزه کشاورزی، با اشاره به اینکه مبحث کشاورزی یکی از مواردی است که ما نیز دنبال میکنیم، اظهار کرد:اکنون کشور ما سالیانه چیزی نزدیک به ۴ میلیارد دلار فقط واردات جو دارد، همچنین بسیاری از نهاده های دیگر وارداتی است، پس نیاز است که به حوزه کشاورزی، فناوری و نفوذ فناوری در کشاورزی توجه بیشتری شود.

وی در پایان خبر از راه اندازی یک پردیس کشاورزی داد و گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی فارس جهت توسعه این بخش در حوزه فناوری در حال راه اندازی یک پردیس هستیم.

سهم استان فارس در تعداد شرکت دانش‌ بنیان قابل قبول نیست

مظفر والی رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌ بنیان فارس  نیز در این نشست با بیان اینکه سهم استان فارس در تعداد شرکت دانش‌ بنیان قابل قبول نیست، عنوان کرد: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کافی در فارس شکل نگرفته اما تامین زیرساخت‌ها اکنون در حال شکل‌ گیری است

وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی که در استان فعال هستند باید با واحدهای فناور قرارداد داشته باشند تا در گذر اتفاقات دچار مشکلاتی نظیر تعطیلی نشوند، افزود: منابع استانی ما می‌طلبد که جامعه آماری بیشتری در حوزه شرکت‌ها داشته باشیم، در این راستا برج شماره ۲ پردیس که ۱۱ طبقه است امسال تکمیل می‌شود و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

والی در ادامه با بیان اینکه ۶۵ درصد از شرکت‌های دانش‌ بنیان تولیدی در پردیس مستقر هستند، افزود: نخستین شهرک صنعتی دانش‌ بنیان مقدمات آن از آذرماه شروع شد و اکنون در مرحله جانمایی است که به زودی کلنگ‌زنی شده، همچنین با همکاری معاونت علمی توسعه زیرساخت‌ها برای برج نوآوری در غرب شیراز فراهم شده و به زودی کلنگ‌ زنی میشود.
 رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان فارس با بیان اینکه سالانه بیش از ۲ هزار نیاز به پردیس اعلام می‌شود، اظهار کرد: سالانه بیش از هزار قرارداد با صنعت در پردیس منعقد می‌شود همچنین در پردیس ۱۳ صنعت بزرگ کشور مستقر هستند و نیازهای خارج از استان را تامین می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این پردیس میزبان ۱۲۰ شرکت دانش‌ بنیان است اما ۴۱۸ شرکت را تحت پوشش دارد، گفت: پردیس براساس تقاضا و نیاز صنعت شرکت‌ها را معماری و تاسیس می‌کند به عبارتی در کنار ایده محوری روی تقاضامحوری نیز کار می‌کند.

والی با تاکید بر اینکه نامگذاری امسال هوشمندانه بود، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از جامعه بیکار ما از فارغ‌التحصیلان هستند و شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌ بنیان فارس یکی از گلایه‌ها را ارزیابی‌های تلفنی که سبب رد شدن شرکت‌ها می‌شد، عنوان کرد و افزود: باید قدرت چانه‌زنی مدیران استان و نمایندگان بیشتر شود چون در ارزیابی شرکت‌ها و کارگزاری مربوطه در سال‌های اخیر نسبت به فارس با بی‌ عدالتی همراه بوده است؛ انتظار داریم مجموعه استان کمک کنند تا دستگاه‌های اجرایی از این حالت خارج شوند و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته در استانداری مخاطب نداشتیم، افزود: قانون واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا نمی‌شد اما اکنون این همت وجود دارد و مسئولان در تلاشند تا منابع و زیرساخت‌ها را ایجاد نمایند.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌ بنیان در پایان به سهم شرکت‌ها در صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: صنعت خودروسازی ۲۰۰ قطعه را اعلام نیاز کردند که ۸ قطعه انحصارا در فارس امکان تولید دارد اما شرکت‌های خودروسازی قطعه را با چندین واسطه تهیه می‌کنند و حاضر به ارتباط مستقیم با شرکت‌های دانش بنیان نیستند.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان