کد خبر: ۱۵۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی:

امام زمان عج کاملترین نمونه آمر به معروف

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی و در ادامه شرح سبک زندگی مهدوی و حدود و ملاک معروف و منکر با اشاره به فرازی از زیارت آل یاسین گفت:
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی و در ادامه شرح سبک زندگی مهدوی و حدود و ملاک معروف و منکر با اشاره به فرازی از زیارت آل یاسین، نوشت:

(وَالْمَعْرُوفُ ما اَمَرْتُمْ بِه، وَ الْمُنْكَرُ ما نَهَيْتُمْ عَنْهُ
معروف آن است که شما به آن امر فرمودید و منکر آن است که شما از آن نهی فرمودید) 

جایگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در دین و فرهنگ اسلام، بسیار رفیع و بلند است؛ تا جایی که آیات متعددی از قرآن کریم بیان کننده و روشن‌کننده‌ی این اهمیت در بین سایر معارف الهی است. 
اینک به چند نمونه از آیات که ضرورت این فریضه ی بزرگ را روشن می نماید، اشاره می کنیم: 
1. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ؛ و از میان شما باید گروهى باشند كه (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امربه معروف و نهى از منكر كنند و آن‌ها همان رستگارانند».  
از امام باقر ع نقل شده است که درخصوص آیه ی فوق فرمودند: 
«فَهذِه الآیة لِآل مُحمّدٍ وَ مَن تَابعَهم، یَدعُونَ إلی الخَیر وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهُونَ عَنِ المُنکَرِ ؛ این آیه درخصوص خاندان پیامبر اسلام ص و پیروان ایشان می باشد. آنها هستند که دعوت به نیکی کرده، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می کنند». 

 همچنین در حدیث دیگری از امام صادق ع درخصوص مصداق آیه ی شریفه چنین نقل شده که فرمودند: 
«آیه درخصوص ما ائمه است؛ لأن هذه الصفات من صفات الأئمه؛ چون این صفات از اوصاف ما ائمه است؛ لأنّهم معصومون: چون آنها هستند که معصومند و معصوم امر به طاعتی نمی کند مگر اینکه خودش آن را انجام می دهد و از منکری نهی نمی کند مگر این که خودش آن را ترک کرده است» . 

لذا با توجه به آنچه بیان شد، باید عرض کرد، بارزترین و کامل ترین مصداق آمر به معروف و ناهی از منکر، امام زمان عج هستند که به همه ی شرایط واقف بوده و خود، پیش از دیگران عامل هستند. 

2. «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ؛ فرزندم! نماز را برپا دار و امر‌به‌معروف و نهى‌ازمنكر كن و بر آن‌چه از سختى‏ها به تو مى‏رسد مقاومت كن كه این (صبر) از امور واجب و مهم است».

3. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ... ؛ شما بهترین امّتى هستید كه براى مردم ظاهر (وگزیده) شده‏اید. به خوبى‏ها فرمان مى‏دهید و از بدى‏ها و زشتى‏ها، نهى مى‏كنید و به خدا ایمان دارید...».

4. «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ... ؛ آنان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند ...».

5. «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ؛ كسانى كه اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و (دیگران را) به خوبى‏ها دعوت مى‏كنند و از بدى‏ها باز مى‏دارند؛ و پایان همه‏ى امور براى خداست».

در بعضی از روایات اسلامی، آیه ی فوق به حضرت مهدی عج و یارانش، یا آل محمد ص به طور عموم، تفسیر شده است. چنانکه ابوجارود در حدیثی از امام باقر ع که در تفسیر آیه ی «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ ...» است نقل می کند که امام فرمودند این آیه تا آخر از آنِ آل محمد و مهدی و یاران اوست:
«هذه لآلِ مُحمَّدٍ المهدي و أصحابه یُمَلِّکُهُم اللهُ مَشارِقَ الأرضِ و مَغارِبها و یُظهِرُ الدّین و یُمیتُ اللهُ عزّو جلّ بِه و بِأصحابِهِ البِدَعَ و الباطِلَ کَما أماتَ السَّفهَهُ الحَقَّ حتّی لایُري أثرٌ مِنَ الظُّلمِ و یَأمُرونَ بِالمعروفِ و یَنهونَ عَن المُنکَر و للهِ عاقبهُ الأمُور ؛ این آیه مربوط به آل محمد یعنی مهدی و اصحابش است که خداوند آن‌ها را مالک شرق و غرب می‌کند و دین را به وسیله‌ی او بر تمام أدیان پیروز می‌نماید و باطل و دین‌های ساختگی را به همّت او و یارانش از میان برمی‌دارد، چنان‌چه پیش از ظهور او سفاهت و نادانی پرده بر روی حق و حقیقت کشیده است، به طوری عدالت گسترش می‌یابد که اثری از ظلم باقی نمی‌ماند، أمر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و عاقبت امور در اختیار خداست».

البته در این زمینه، احادیث دیگری نیز وجود دارد اما باید گفت که این احادیث، بیان کننده مصادیق روشن و آشکار است و مانع عمومیت مفهوم آیه نیست. لذا مفهوم گسترده ی آیه، همه ی افراد باایمان مجاهد و مبارز را شامل می شود.

البته در بین آیات قرآن، موارد دیگری نیز یافت می شود که در آن، اشاره به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شده است که از باب اختصار، به همین مقدار بسنده می نماییم.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان