کد خبر: ۱۵۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اما و اگرهای گرانی آرد و ماکارونی از زبان نماینده مجلس:

عدم هماهنگی بین وزارت اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی مشکل ساز شد/ تصمیم دولت در راستای گرانی آرد، اقدامی ناپخته و غیرمنطقی

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد:کار دولت اقدام پخته و منطقی نبود و هنوز هم بین وزارت صمت،جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد هیچ هماهنگی وجود ندارد و هر کدام از اعضا حرفی می زنند که این نشان دهنده خام بودن تصمیمات دولت و عدم نظارت کافی بر موضوعات می باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، طی روزهای اخیر با گران و کمیاب شدن ماکارونی در بازار و افزایش قیمت نان های فانتزی باز هم باردیگر شاهد پرکشیدن یکی دیگر از کالاهای مصرفی قشر کم درآمد جامعه و کوچک تر شدن سفره مردم شدیم، اتفاقی که اگر چه غیر منتظره بود و بازار را با شوک و التهاباتی مواجه کرد اما هنوز مردم دلیل این تصمیم و افزایش قیمت را نمی دانند و همچنان برای همگان این ابهام وجود دارد که چرا کشور ما با شرایط مناسبی که در زمینه کشاورزی و تولید گندم و ... دارد باید با چنین مشکلاتی روبرو شود، آن هم در دولتی که با شعار مردمی بودن و حمایت از اقشار ضعیف بر روی کار آمد.

در این میان باز هم سکوت دولت مردان و ماجرای مشکلاتی که همانند توپ فوتبال در زمین متولیان پاسکاری می شود بیش از هر چیز دیگری مردم را آزار می دهد و هر کسی دلایلی را برای این گرانی ها عنوان می کند.

علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یکی از علل عمده گرانی آرد در کشور را عامل خارجی یعنی جنگ روسیه و اوکراین  دانسته و می گوید: زیرا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از گندم جهان از اوکراین و روسیه صادر می‌شود به همین علت با توجه به این جنگ کمبود گندم در سراسر جهان وجود دارد.

وی ادامه داد: عامل دیگر عامل داخلی است یعنی افراد رانت خوار و سواستفاده‌گری هستند که از یارانه‌های دولت در جهت منافع خودشان استفاده می کنند. یعنی دولت گندم را به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می کند و در قالب یارانه به صورت رایگان به نانوا می‌دهد تا به دست مردم برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: حتی برخی از صنایع آردهای یارانه ای را دریافت می کنند، اما محصول خود را در بازار با قیمت آزاد به فروش می رساند از این جهت دولت قصد داشت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی این رانت ها پایان دهد.

علیزاده ادامه داد: اما حذف ۴۲۰۰ تومانی به مذاق برخی از این صنایع  خوش نیامد و با دپو کردن محصولات خودشان در انبار باعث این گرانی ها در بازار شده اند.

 تصمیمات نادرست دولت اصلی ترین دلیل گرانی آرد و ماکارونی

اما جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس که خود دکتری اقتصاد دارد در گفتگو با خبرنگار شیرازه، اصلی ترین دلیل گرانی آرد و ماکارونی را تصمیمات نادرست دولت عنوان کرد و گفت: درست است که در سال گذشته نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در قالب ارز ترجیحی  برای کالاهای یارانه ای اختصاص دادیم ،اما شاید ادامه روند سال گذشته امکان پذیر نباشد چون این روش تورم بیشتری را بر جامعه تحمیل می‌کند و دلیل آن هم این است که اگر همه در آمدهای ارزی نفتی را به سهم دولت اختصاص می دادیم، باز هم دولت ناچار می شد چند میلیارد دلار را از بازار آزاد با قیمت ۲۸ هزار تومان خریداری کند و با قیمت 4 هزار و 200 تومان بفروش برساند که از این طریق حدود 100 هزار میلیارد تومان ضرور و زیان به دولت وارد می شد.

وی با بیان اینکه اکنون هم این شکل و شیوه ای که دولت اجرا کرده کاملا غلط است و ایراد و اشکال جدی دارد، تصریح کرد: نیاز است قبل از اجرا موضوع را با مردم در میان می گذاشت تا تصمیم منطقی تری گرفته شود.

قادری ادامه داد: مصرف سالیانه گندم در کشور حدود 10 میلیون تن است که با قیمت های جدید یعنی 500 دلار چیزی قریب به 5 میلیارد دلار قیمت کل این محصول در سال میشود، حال اگر این مبلغ  را با دلار 30 هزار تو مان هم حساب کنیم  ارزش هر کیلو گندم 15 هزار تومان است، یعنی عملا اگر دولت این 10 میلیون تن آرد را رایگان هم به مردم بدهد باید قریب به 150 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کند، این در حالی است که طبق برآوردهایی که وجود دارد، تنها 20 درصد، معادل یک میلیارد دلار این مبلغ به ماکارونی، نان های حجیم و مصارفی غیراز نان های سنتی اختصاص داده میشود.

نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس با طرح این پرسش که آیا این مبلغ اصلا ارزش این التهاب و شوک هایی که اکنون در جامعه ایجاد شده را دارد؟ اظهار کرد: منطقی این بود و انتظار می رفت دولت واردات گندم را با ارز نیمایی(4200)انجام  و آرد را هم با قیمت قبل در اختیار نانوا قرار دهد اما بسته به عملکرد هر نانوایی و مصرف مردم، یارانه آن را به نانوایی ها پرداخت کند، چون اینکار باعث میشود که اولا آرد و نان اضافه و غیر قابل مصرف وارد دامداری ها نشود، همچنین شرایط قاچاق کالا فراهم نگردد .

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت می توانست برای کارخانجات ماکارونی هم آرد مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهد، اما ماکارونی تولید شده را بر اساس نیاز واقعی در اختیار فروشگاه ها بگذارد، گفت: و در ادامه میتوانست از طریق سامانه های توزیع کالا با نظارت هوشمند و کنترل دقیق، این محصول را به دست مصرف کننده برساند و بخشی را نیز به صورت سهمیه در اختیار مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و دهک های پایین جامعه قرار دهد.چون مصرف کننده عمده ماکارونی قشرهای کم درآمد تر هستند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس در ادامه تصریح کرد:کار دولت اقدام پخته و منطقی نبود و هنوز هم بین وزارت صمت،جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد هیچ هماهنگی وجود ندارد و هر کدام از اعضا حرفی میزنند که این نشان دهنده خام بودن تصمیمات دولت و عدم نظارت کافی بر موضوعات می باشد.

قادری با تاکید بر اینکه نیاز است اقدامات جدی و صحیح انجام شود و دولت کار را از روش مناسب پیش ببرد و اگر هم میخواهد تمصمیمی بگیرد منسجم باشد، عنوان کرد: به این ترتیب به وقت ایجاد معضل هر کسی نمی تواند خود را تبرئه کرده و مثل دولت گذشته اگر اتفاقی افتاد اعلام کند من خودم هم تازه از این تصمیم مطلع شده ام، چرا که این امر موجب نارضایتی مردم میشود، از طرفی در دولت جدید این شیوه ها و عدم هماهنگی ها قابل پذیرش نیست.

 انتهای پیام/س



نظرات بینندگان