کد خبر: ۱۵۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سرپرست بهزیستی فارس مطرح کرد:

پیشگیری، توانمندسازی و استفاده از خیرین سه گام اساسی برای جلوگیری از مشکلات موجود در جامعه

هوشیار پیشگیری را اولین گام برای جلوگیری از مشکلات موجود در جامعه و نخستین استراتژی بهزیستی فارس دانست و گفت: در گام دوم توانمند سازی افراد و در جایگاه سوم استفاده از خیرین حائز اهمیت است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،محمدرضا هوشیار سرپرست بهزیستی فارس امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در ادامه سلسله نشست‌های مدیران پاسخگوی استان فارس از بهره‌مندی بیش از یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر طی سال گذشته از خدمات بهزیستی، در استان فارس خبر داد و گفت: بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار، حمایت از دو قلو ها، بازپروری زنان آسیب دیده، اورژانس اجتماعی از جمله برخی از خدمات بهزیستی استان بوده که به افراد واجد شرایط ارایه شده است.

 وی در ادامه پیشگیری را اولین گام برای جلوگیری از مشکلات موجود در جامعه و نخستین استراتژی بهزیستی فارس دانست و گفت:  در گام دوم توانمند سازی افراد و در جایگاه سوم  استفاده از خیرین حائز اهمیت است.

هوشیار با بیان اینکه پیشگیری در سطح اول موجب کاهش ورودی‌ها به بهزیستی می‌شود، اظهار کرد:در معاونت پیشگیری این سازمان، دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها فعالیت دارد و از جمله مباحثی که در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اختلالات ژتنیکی است و در این راستا سال گذشته ١١ هزار و ٦١٣ نفر مشاوره ژنتیک دریافت کرده‌اند که از این تعداد ٦٠٠ نفر برای تشخیص دقیق تر به انجام ازمایش ارجاع داده شدند.

سرپرست بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته ١٢٧ هزار کودک سه تا شش سال غربالگری شدند که ٤٠٠ نفر از آنها تنبلی چشم داشتند، عنوان کرد: این اقدام از نابینا شدن تعداد زیادی از کودکان جلوگیری میکند

وی همچنین به طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: سال ١٤٠٠ در کل شهرستان‌ها این طرح شد.

پیش نویس قرارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در فارس تهیه و تدوین شد

هوشیار با بیان اینکه پیش نویس قرارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تهیه و تدوین شده است، عنوان کرد: در آسیب‌های اجتماعی جزیره‌ای عمل می‌شود در حالی که تجمیع اقدامات و هدف گذاری آنها منجر به نتیجه‌های مثبت میگردد.

سرپرست بهزیستی فارس، با اشاره به اینکه طی سال گذشته ٨۵۵ کودک کار و خیابان ساماندهی شده‌اند و اکنون هیچ کودکی در شیراز وجود ندارد که شب در خیابان بخوابد، اظهار کرد:این در حالی است که مشکل اساسی که در این حوزه وجود دارد کودکانی است که غیرمجاز بوده و جز اتباع خارجی به حساب می آیند که باید ساماندهی شوند.

وی در بخش دوم این نشست که پرسش و پاسخ با خبرنگاران بود، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص عدم توجه به مناسب سازی در سطح شهرها،تصریح کرد: انجام مناسب سازی در کلانشهر چون شیراز نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد و در کوتاه مدت یک مناسب سازی ۱۰۰ درصدی مورد انتظار نیست، اما سالها قبل این موضوع در دستور کار بهزیستی و دیگر دستگاه‌های متولی قرار داشته است، لذا در نهایت تنها بهزیستی متولی امر مناسب سازی مبلمان شهری برای افراد دارای معلولیت نیست بلکه شهرداری ها را نیز باید در پایان کارهای عمرانی این امر مهم را لحاظ کنند .

هوشیار ادامه داد: سال گذشته در شهرداری شیراز ۱۱ محور مشخص شده که به طور کامل مناسب سازی شوند در این راستا ۲۰۰ بوستان در شیراز مناسب‌سازی شده که گفته می شود ۲۹۳ بوستان وجود دارد، همچنین تعدادی از پل های هوایی نیز به صورت رم گداری مناسب سازی شده است، از ۲۰ ایستگاه مترو موجود در شهر شیراز ۱۲ مورد دارای آسانسور میباشند.

استهبان و نیریز دو شهر بدون مانع برای معلولین

 در ادامه این جلسه جعفری معاون بهزیستی فارس در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص کارآمد ترین و ناکارآمد ترین دستگاهها در راستای مناسب سازی محیطی برای معلولین اعلام کرد: استهبان و نیریز دو شهر بدون مانع معرفی شده‌اند و این در حالی است که طبق ارزیابی های سالانه که انجام میشود،سال گذشته  بالاترین امتیاز مناسب‌سازی به دانشگاه علوم پزشکی فسا و پایین ترین امتیاز به دانشکده صنعتی شیراز تعلق گرفته است.

جعفری  در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۷ هزار نفر در گروه های مختلف معلولین از بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند که از این تعداد ۲هزار و ۴۵۱ نفر دارای معلولیت آسیب نخاعی هستند که از این تعداد ۱۱۱۳ نفر بر اثر تصادف دچار آسیب نخاعی شده اند.

به گفته هوشیار، سال ۹۹ حدود ۴۴ معلول در استان فارس در راستای قانون بکارگیری ۳ درصدی اشتغال معلولان، در ادارات و سازمان‌ها مشغول به کار شده‌اند.

ضرورت  اعتماد کارفرمایان به جامعه هدف بهزیستی

 وی خواستار اعتماد کارفرمایان به جامعه هدف بهزیستی شد و گفت: به هر کارفرمایی که جامعه هدف ما را به کار گیرد تا سقف ١٠٠ میلیون تسهیلات داده می‌شود.

سرپرست بهزیستی فارس در پایان اشاره ای هم به خدمات اجتماعی این سازمان کرد و گفت: بیش از هزار و ١٩۵ نفر همسر آزاری و یک هزار و ٧٠۵ نفر نیز مورد کودک آزاری قرار گرفته‌اند که به این دستگاه ارجاع شده‌اند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان