کد خبر: ۱۵۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شیرازه:

نان سنتی با قیمت سابق عرضه خواهد شد/حذف ارز ترجیحی یک ضرورت است

طهماسبی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی یک ضرورت است افزود:اگر نظارت صحیحی بر ارز ترجیحی انجام می‌گرفت و به شکل مناسبی اجرا می‌شد شاید آثار مخرب آن اینگونه که در اکنون در اقتصاد کشور نمایان شده است، شکل نمی‌گرفت.
به گزارش سرویس سیاسی  شیرازه،فرهاد طهماسبی نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: میزان یارانه دریافتی نسبت به قبل بیش از ۳ برابر می‌شود. خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط جامعه پیش از این ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانه (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزار تومان) رقم دریافتی آنها ۳ برابر خواهد شد.

وی در ادامه از چند برابر شدن یارانه ها خبرداد و افزود: یارانه خانوارهای دو نفره اقشار متوسط پیش از این ماهانه حدود ۱۹۴ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و خانوارهای سه نفره هم‌اکنون با افزایش ۳.۳ برابری حدود ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که قبلا این رقم ۲۷۴ هزار تومان بود.

 طهماسبی در ادامه با اشاره به اینکه یارانه خانوارهای چهار نفره پیش از این ۳۵۴ هزار تومان بود، اما اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده، یعنی ۳.۴ برابر شده ، اظهار کرد: یارانه خانوارهای پنج نفره به بالا نیز بیش از ۳.۵ برابر شده است.

نماینده مردم نیریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که یارانه جدید به چه کسانی تعلق می گیرد؟ اطهار کرد: خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شود که بر این اساس به مشمولان دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان واریز شده است.

وی از پرداخت یارانه به صورت یکپارچه خبرداد و تصریح کرد:یارانه حمایتی واریزی با مجموع یارانه نقدی قبلی و کمک‌های معیشتی است که ازاین‌پس پرداخت یارانه به‌صورت یکپارچه پرداخت می‌شود و دیگر در یک ماه چند یارانه پرداخت نخواهد شد.

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن، مجلس در ادامه اعلام کرد: بنابر اعلام روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه ها، هموطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند و یا اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه‌ها hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.

این نماینده مجلس  در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه  مبنی علت تفاوت ۳۵هزار تومانی مبلغ واریزی با رقم اعلام شده توسط رئیس جمهوران کرد:این مابه‌ التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است و مدت بازپرداخت این تسهیلات ۳۰ ماه است و بر این اساس مقرر شد ماهیانه ۳۵ هزار تومان از رقم یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار دریافت کنندگان وام کسر گردد که بر همین اساس، در جریان مبالغ واریزی جدید نیز این رقم ۳۵ هزار تومانی از دریافت‌کنندگان وام مذکور، کسر شده است.

طهماسبی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی یک ضرورت است افزود:اگر نظارت صحیحی بر ارز ترجیحی انجام می‌گرفت و به شکل مناسبی اجرا می‌شد شاید آثار مخرب آن اینگونه که در اکنون در اقتصاد کشور نمایان شده است، شکل نمی‌گرفت به‌طوری‌که این سیاست نه تنها به نفع دهک‌های پایین جامعه اجرا نشد بلکه منجر به شکل‌گیری قاچاق معکوس، توزیع خارج از شبکه و رانت و فساد شد که توقف این روند، حذف ارز ترجیحی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

 وی در ادامه عنوان کرد:حذف ارز ترجیحی ممکن است در کوتاه‌مدت منجر به شکل‌گیری تورم در اقتصاد شود اما مقطعی است و در بلندمدت آثار مثبت آن بر اقتصاد کشور از جمله ایجاد رقابت در بخش‌های صنعت و تولید، کاهش تدریجی رانت، افزایش شفافیت و کاهش مداخلات دولت در نظام قیمت‌گذاری نمایان می‌شود.

 نماینده مردم نیریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی در پایان از قرار گرفتن یارانه کالا‌های اساسی به صورت کالابرگ در اختیار مردم خبر داد و افزود: نان سنتی با قیمت سابق عرضه خواهد شد و دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند .

انتهای پیام/س/ف
نظرات بینندگان