کد خبر: ۱۵۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز:

اصلاح و حذف ارز۴۲۰۰تومانی یکی از ضروریات است

اسدی گفت: از جمله سیاست های غلط و اشتباهی که در 5 سال گذشته حال این اقتصاد مریض را بدتر کرد ایجاد ارز ۴۲۰۰تومانی بود که اصلاح و حذف این ارز یکی از ضروریات است که در شرایط کنونی دنیا و تحولات جهانی و منطقه‌ای ضرورت اصلاح آن از هر زمان دیگری بیشتر احساس میشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد حسن اسدی رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز امروز 25اردیبهشت ماه در پنجاه و نهمین صحن علنی شورا و در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد ناسالم و بیمار است و نیاز مبرم و اساسی به اصلاحات اساسی و ریشه‌ای و به قول معروف نیاز به جراحی دارد، گفت:یکی از مصادیق اقتصاد بیمارگونه ایران یارانه های مختلفی که وجود دارد و نحوه بهره مندی و برخورداری مردم از آن نیز عادلانه نیست این اقتصاد ناسالم باعث تبعات بسیار زیاد منفی از جمله قاچاق کالا و رانت و بی عدالتی در سطح جامعه شده است.

وی افزود: از جمله سیاست های غلط و اشتباهی که در 5 سال گذشته حال این اقتصاد مریض را بدتر کرد ایجاد ارز  ۴۲۰۰تومانی بود که اصلاح و حذف این گونه ارز یکی از ضروریات است که در شرایط کنونی دنیا و تحولات جهانی و منطقه‌ای ضرورت اصلاح آن از هر زمان دیگری بیشتر احساس میشود.

اسدی ادامه داد: الان که شاهد جنگ روسیه و اوکراین می باشیم تاثیر آن بر اقتصاد کل دنیا و از جمله ایران غیر قابل انکار است چرا که این دو کشور ۴۰ درصد غلات و نزدیک نصف روغن خوراکی جهان را تولید می کردند با از سر گرفتن جنگ عرضه غلات و روغن از سوی روسیه و اکران کاهش قابل محسوس یافته است.

این عضو شواری شهر شیراز در ادامه عنوان کرد: در پنج سال اخیر شاهد آن هستیم همین کیسه آرد یارانه ای که دولت به نانوایی ها به قیمت ۴۰ هزار تومان میدهد تفاوت آن با آرد قاچاق لب مرز که بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می رسد تفاوت چشمگیری دارد یا روغن یارانه ایران در کشورهایی مانند ترکیه و افغانستان به فروش میرسد.

اسدی با بیان اینکه این تفاوت قیمت و میزان سود به شدت جذاب است و سود اصلی به جیب قاچاقچیان سرازیر می شود، اظهار کرد: از سوی دیگر ماکارونی هم که با آرد یارانه ای تولید می گردد به طور وسیعی صادرات می شود و در عمل شاهد حراج منابع ارزی ایران به جیب کشورهای وارد کننده ماکارونی و مشتقات گندم هستیم.

به گفته وی در 10 روز گذشته که دولت سیزدهم به اصطلاح دست به اصلاحات و جراحی اقتصادی زده است مسئولین مربوطه و کارشناسان ذیربط توسط رسانه ها توانستند تا حدودی ضرورت این امر را بازگو کنند، چون این کار دولت حمایت از خانوارها و اعطای درآمد حاصل از آن بر مردم است.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیرازبا بیان اینکه دولت ریسک بزرگی کرد و هزینه زیادی برای خودش ایجاد نمود، اظهار کرد: بنابراین برای تحقق این کار بزرگ همه مردم بایستی همراهی کنند تا شاهد اجرای درست و کامل آن باشیم، بنده هم به نوبه خود از مردم ایران و به خصوص همشهریان شیرازی درخواست همراهی همانند همیشه برای اجرایی شدن این سیاست شایسته را دارم.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان