کد خبر: ۱۵۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
استاندار فارس

فرهنگ کتابخوانی در کشور به طور شایسته بالا نیست

ایمانیه با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در کشور به طور شایسته بالا نیست، افزود: از مردم بافرهنگ این کشور و این دیار توقع خیلی بیشتری برای استفاده از کتاب و کتابخوانی به منظور اداره جامعه و حتی زندگی شخصی و اجتماعی شان می‌رود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، محمدهادی ایمانیه روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها اظهار کرد: برگزاری همایش بین‌المللی در شیراز به عنوان شهر فرهنگ هم باعث افتخار ماست و هم رسالت و مسئولیتی برای ما به دنبال دارد.افزایش کتابخانه‌های عمومی و عمومی کردن کتابخانه‌های موجود کمک شایانی به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان فارس می‌کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در کشور به طور شایسته بالا نیست، افزود: از مردم بافرهنگ این کشور و این دیار توقع خیلی بیشتری  برای استفاده از کتاب و کتابخوانی به منظور اداره جامعه و حتی زندگی شخصی و اجتماعی شان می‌رود.

ایمانیه اضافه کرد: اگرچه جامعه به سمت فضاهای مجازی سوق پیدا کرده است و فضاهای مجازی هم برکات خاص خود را دارد اما معتقد هستیم با وجود پیشرفت و راحت‌تر شدن کار ویراستاری برای انتشار کتاب از دقت کار کاسته شده است.

نماینده عالی دولت در فارس در ادامه بیان کرد: کتاب حقیقی و کتاب مجازی هرکدام جای خود را دارد و نباید با این رویکرد تعطیلی کتابخانه ها و گسترش کتابخوانی در فضای مجاری به انتشار کتاب بپردازیم. در حال حاضر برخی کشورهای غربی در کنار گسترش فضای مجازی مجددا شروع به احیای کتابخانه‌های حقیقی کرده‌اند.

وی پیشنهاد داد: افزایش کتابخانه‌های عمومی و عمومی کردن کتابخانه‌های موجود ضروری است. برخی از کتابخانه‌ها در محیط های دانشگاه و مدارس به صورت انحصاری استفاده می‌شوند و به نظر می‌رسد از فضاهای موجود هم استفاده نمی‌کنیم.

استاندار فارس همچنین بر لزوم تصویب قوانینی برای توسعه جمع استفاده کنندگان از کتابخانه‌های عمومی گفت: اگر بتوانیم در کشور یک آیین نامه و مصوبی از دولت یا مجلس برای تغییر در برخی زیرساخت‌ها داشته باشیم قطعا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهیم بود.

ایمانیه با بیان اینکه نیاز است که مراکز استان‌ها و شهرها بتوانند از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی بهره ببرند و ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان دنبال شود ، گفت:در هتل‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، مترو، پارک‌ها، مجموعه‌های گردشگردی، مدارس،دانشگاه‌ها و مساجد نیز می‌توانیم با ایجاد کتابخانه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

وی به ترویج فرهنگ ایجاد کتابخانه‌های خانوادگی اشاره کرد و گفت: استان فارس می‌تواند در این زمینه الگوسازی کنند. سال گذشته تعدادی از خیرین برای ایجاد کتابخانه سیار کمک کردند. قطعا انجام این اقدامات تحول و جهش قابل توجهی در عرصه کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است ، این همایش که تا روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه به حوزه پژوهش در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای مشارکت کتابداران، سیاست گذارن در طرح موضوع «طراحی خدمت» با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شده است.

آیین افتتاحیه این مراسم با حضور  محمد صادق خیاطیان؛ رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و دکتر ناریش آگرول رییس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات و با ابارالیسون رییس ایفلا و اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های کشور برگزار شد.

برگزاری هفت کارگاه  آموزشی از دیگر برنامه‌های این همایش است.

آیین اختتامیه این همایش نیز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/س
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان