کد خبر: ۱۵۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
رییس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات تاکید کرد:

ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های نوآورانه/ کتابخانه عمومی باید برای همه رایگان باشد

آگرول بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های نوآورانه تأکید کرد و گفت: کتابخانه عمومی باید جایی باشد که ورای از استطاعت مالی و هرگونه دیدگاهی برای همه رایگان باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، ناریش آگرول رییس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات  امروز سه‌شنبه  27 اردیبهشت ماه در آیین افتتاحیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها اظهار کرد: ما به کتابخانه به عنوان مکانی برای ارتباط برقرار کردن و استفاده از تکنولوژی در حوزه علم اطلاعات نگاه می‌کنیم  در حالی که کتابخانه‌ها بایستی افزون بر برخورداری از کتابهای تخصصی  کتاب‌های صوتی و ارایه داده‌ها و مراجع اطلاعاتی؛ نقش کمک کننده به کاربرها و افرادی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند داشته باشند.

وی که به صورت آنلاین در این همایش حضور داشت، بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های نوآورانه تأکید کرد و گفت: افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند و کتابخانه وظیفه دارد که بر روی افراد کار کند و نیازهای اطلاعاتی آنها را درک کند. همچنین الگوها و قوانین در کتابخانه‌ها باید متناسب با کاربران و نیازهای آنها باشد..

آگرول در ادامه با بیان انیکه باید در جامعه فرصت‌های مطالعاتی ایجاد شود، تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات آنلاین و برگزاری دوره‌های آموزشی و دسترسی به برنامه‌های مطالعاتی در سطح گسترده‌تر باید در اولویت قرار بگیرد. وظیفه ما این است که حوزه مطالعاتی  علم اطلاعات را گسترش دهیم.

رئیس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در حال حاضر ما با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم و به نوآوری نیاز داریم تا بتوانیم از این طریق خدمات خود را به ویژه در دوران کرونا و  بعد از کرونا گسترش دهیم

وی با اعتقاد به اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی به دانش مدیریتی نیاز دارد، گفت: دانش می‌تواند اطلاعات را به هم متصل کند. بنابراین داشتن دانش مدیریتی می‌تواند ما را به نتیجه خوبی برساند

آگرول با بیان اینکه دانش مدیریتی شامل یک مرحله نمی شود و مراحل متصل به هم و پیوسته‌ای دارد، گفت: دانش می‌تواند در جهت هدفمندسازی افراد و پیشبرد برنامه‌های کتابخانه به ما کمک کند. باید بتوانیم این دانش را به فضای بیرونی هم منتقل کنیم

وی با اشاره به اینکه دانش عمومی و تخصصی گفت: ۸۰ درصد دانشی که از کتاب‌ها به دست می آوریم دانش عمومی هستند و دانش تخصصی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد را شامل می‌شود. باید یاد بگیریم چگونه دانش عمومی را گسترش بدهیم. همچنین بایستی سیستم و مکانیزه‌ای برای انتقال دانش تولید شده ایجاد کنیم
رئیس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات اضافه کرد: طی کردن مراحل ساخت دانش، دستیابی به دانش، کسب دانش و مجموعه سازی دانش در این سیستم بسیار حائز اهمیت است.

آگرول با بیان اینکه نیازسنجی مخاطبین برای به دست آوردن نتیجه مطلوب ضرورت دارد،گفت: برای اینکه یک مجموعه از اطلاعات را به خوبی ارائه دهیم لازم است از ابزاری مناسبی بهره ببریم. وظیفه کتابخانه این است که این اعتماد را حاصل کنند که فرصت‌های خوبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود.

گفتنی است:این همایش که تا روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه به حوزه پژوهش در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات   برای مشارکت کتابداران، سیاستگذارن در طرح موضوع «طراحی خدمت» با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شده و آیین اختتامیه  نیز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان