کد خبر: ۱۵۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

فرصت های توسعه روابط اقتصادی و تجاری فارس و کشور عراق بررسی شد

در جلسه ای با حضور هیات تجاری از کشور عراق و با مسئولان بخش دولتی استان در حوزه اقتصاد و فعالان اقتصادی فارس فرصت های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و صادرات استان فارس و کشور عراق بررسی شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمدصادق حمیدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه گفت: هم اینک اقتصاد اصلی استان فارس در حوزه کشاورزی تامین می شود و در این زمینه حدود 500 واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در فارس فعال است.

وی افزود: استان فارس بالغ بر 12 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و فارس جایگاه اول تولید انواع بذر غلات و دوم دامپروری در کشور را داراست.

حمیدیان اظهار کرد: همچنین در استان فارس حدود 140 واحد تولید کننده انواع کود شیمیایی، 11 واحد تولید سموم و دفع آفات، 50 واحد تولید کننده لوازم آبیاری تحت فشار و 200 واحد تولید کننده ادوات کشاورزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: استان فارس در حوزه ماشین آلات و ادوات کشاورزی پتانسیل های خوبی برای صادرات به این کشور دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه برای توسعه مراودات اقتصادی دو طرف باید توانمندی ها و نیازهای بازار هدف مشخص شود ادامه داد: کشور عراق بازار خوبی برای کالاهای استان فارس است اما تاکید ما بر تسهیل شرایط حضور تجار ایرانی و صادرات به این کشور است.

حمیدیان عنوان کرد: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان فاس در تجارت با کشور عراق تغییر مکرر استانداردهای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور است که تجار ما را دلسرد کرده است.

در ادامه این جلسه رشید مهدی سرپرست هیات تجاری و عضو اتاق بازرگانی کشور عراق نیز گفت: کشور ایران و به ویژه استان فارس ظرفیت های منحصر به فردی دارد که بازار کشور عراق به بسیاری از کالاهای تولیدی این استان از جمله در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی و گیاهان دارویی نیاز دارد.

وی افزود: هر چند رابطه ایران و عراق از دیربار در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خوب و مناسب بوده است و ما خواستار تقویت بیشتر مراودات اقتصادی دو طرف هستیم که در این زمینه علاوه بر گسترش صادرات و واردات ؛ سرمایه گذاری های مشترک، حضور هیات های تجاری و برگزاری نماشگاه های بین المللی تخصصی مابین استان فارس و کشور عراق مورد نظر ماست.

رشید مهدی بیان کرد: نمایشگاه های تخصصی بین المللی فرصت خوبی برای معرفی توانمندی ها و تقویت مراودات دو طرف است که تجار و بازرگانان ما از برگزاری نمایشگاه های دو جانبه و مشترک بین المللی استقبال می کنند.

سرپرست هیات تجاری و عضو اتاق بازرگانی کشور عراق ادامه داد: به استان های زیادی در کشور ایران سفر کرده ام و با مسئولان و تجار استان های مختلف صحبت کرده ام اما شیراز و فارس در بسیاری از زمینه های می تواند رابطه اقتصادی خوبی با تجار ما داشته باشند.

وی با تاکید به اینکه تقویت تجارت دو طرف را به صورت تخصصی دنبال می کنیم اضافه کرد: تلاش می کنیم مشکلات تجارت مابین فارس و عراق را به حداقل برسانیم و مسیر فعالیت تجار دو طرف را تسهیل کنیم.

در این جلسه ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، فرهادی مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس، ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، عوض پور دبیر کل بازرگانی فارس، طلعتی رئیس انجمن غلات فارس و تعدادی از کشاورزان و تولید کننده استان فارس حضور داشته و به بیان دیدگاه های خود در خصوص افزایش مراودات تجارت فارس و کشور عراق پرداختند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان